Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Greit med tenning forrigling på førerdør - men på passasjerdør blir i overkant!!

Startet av Helge, tirsdag 02. mai 2017, klokken 23:03

« forrige - neste »

Helge

Hva i ALLE DAGER har skjedd med den ene 2003 Saxoen vår???

Begge har oppført seg helt likt på dette punktet fram til i går. Mens den gamle 1998 P106'en vi hadde i 6 år bare hadde pipelyd når du åpnet framdør har det på begge 2003 Saxoene våre vært slik at når man åpner førerdøren slår kontraktoren ut. Man må altså vri på det fjærbelastede trinnet på tenningslåsen igjen etter å ha hatt førerdøren åpen. Men nå skjer F@&%§.... :o det samme om man åpner passasjerdøren foran på den ene Saxoen! Hva i alle dager kan ha skjedd???

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Jeg har faktisk en del ganger lurt på hvordan de har fått til det at kupelyset kommer på både via førerdør og passasjerdør, men "fremdriftsfunksjonen" slås bare av med førerdøra ???  Allikvel er det tilsynelatende bare en jordingsbryter på begge sider.

Men . . jeg har aldri kommet så langt så jeg har undersøkt det nøyere :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Det er nødt til å være noe helt enkel logikk på dette. Så en eller annen liten boks et eller annet sted i dashbordet bør det vel være? Om logikken i disse bilene er laget med litt fancy elektronikk (kretskort m/transistorer eller lignende eller noe enda enklere) vet jeg ikke. Men denne logikken KAN i hvert fall lages så enkel som KUN 3 dioder og 4 ledningstilkoblinger (se skissen under):
1.) ledning fra dørbryter førerdør
2.) ledning fra dørbryter passasjerdør foran
3.) Ledning til kupelampe
4.) Ledning til styreelektronikk - signal for utkobling av kontaktor



Men jeg ANER jo ikke hvor den originale komponenten/boksen befinner seg i bilen/dashbordet eller hvordan den ser ut  :( ??? :-[ :-\ :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Joda jeg forstår hvordan det kan gjøres elektrisk :+1:, men jeg har ribbet to 106 og og en Saxo "helt ned til jernet" og har ikke sett noe til hvor det ligger  ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mai 2017, klokken 21:29Joda jeg forstår hvordan det kan gjøres elektrisk :+1:, men jeg har ribbet to 106 og og en Saxo "helt ned til jernet" og har ikke sett noe til hvor det ligger  ???
He-he, ja jeg skjønner forundringen over å ikke finne noe som kan være denne logikken....

Men NOE er vi vel enige om at det NØDT til å være. Dersom høyre og venstre dørbryter kun enkelt er koblet sammen inn mot kupelyset VIL også høyredøren koble ut kontaktoren på alle disse bilene.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA