Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk innebordsmotor

Startet av Fred Østli, torsdag 27. april 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Fred Østli

Hei

Jeg bygger en liten seilbåt (Liten nok til å ro)

Inspirert av elbilkjøringa, tenkte jeg det kunne vært artig med en elektrisk innenbordsmotor i den. Har noen tips til hvordan man kan lage dette med selv, rimelig og gjerne med gjenbruk av gamle elmotorer.

Jeg tenkte litt på å bruke en vindusviskermotor jeg har. Det jeg er mest usikker på her er hva slags fartskontroller som vil egne seg.

Aksling og propell har jeg løsninger på, så det er mest det motortekniske jeg trenger hjelp til. Tenker dette er det rette forumet for det :-)

bosonic

Du kan begynne med en enkel rimelig Controller fra Ebay

"MAX 10-50V 2000W 40A 12V 24V 48V DC Motor Speed Control PWM HHO RC Controller"
Ved 12V kan du trekke ut 480W maks. Husk at selv en liten elmotor kan trekke ganske mye mer strøm enn den er "påstemplet", så det er lurt å måle strømtrekket så du ikke blir skuffet på "jomfruturen"

De enkle Controllerene har ikke revers, men dette kan du ordne med 2 stk "bilrele'er. Huske hovedbryter og sikring.

Denne har innebygget rele'er til reversering, og kan belastes me 60A kontinuerlig. Dette gir en effekt på 720W som er ca 1HK.

Du bør bruke en enkel gearutveksling på motoren så den jobber lettest mulig. Her kan du bruke tannhjul, kjede eller tannreim.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA