Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er en grei pris på Ioniq i dag?

Startet av niram, onsdag 26. april 2017, klokken 20:20

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Ioniq og Soul har effektive varmepumper, det har jeg erfart.

VW sin må være elendig for de gikk ut og sa en måtte kjøre ganske langt/lenge før den hadde noe effekt. De klarte jo heller ikke å få ut biler med varmepumpe til lansering.

Soul og Zoe ble derimot testet i Finland i -25 i januar 2014 lenge før Soul ble lansert (ble vel ikke fart i leveringa før september-oktober?)og da fikk Soul skryt for at den var varm og god i motsetning til sommerbilen Zoe....ikke mine ord, testernes.

eivhelle

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 09. mai 2017, klokken 17:35

Nå har du bil uten varmepumpe, har du erfaring med Ioniq med og uten varmepumpe?

Forbruket til klima for en Ioniq med VP er vist i videoen til Bjørn Nyland (1.2kW ved 4-5 minus). Jeg antar at en Ioniq uten VP bruker omtrent det samme som en e-golf uten VP (2.5-2.7kW i snitt, er min erfaring). Det er også dokumenter fra VW at en e-golf med varmepumpe sparer rundt 1.5kW sammenlignet med en bil uten. Så de tallene er jeg ganske sikker på at stemmer.

Hvis noe har erfaring som tilsier at en Ioniq uten VP bruker betydelig mer effekt enn en e-golf uten VP, så skal jeg gi meg på den. Men enn så lenge er jeg ganske sikker på at det jeg skriver stemmer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:49
Ioniq og Soul har effektive varmepumper, det har jeg erfart.

VW sin må være elendig for de gikk ut og sa en måtte kjøre ganske langt/lenge før den hadde noe effekt. De klarte jo heller ikke å få ut biler med varmepumpe til lansering.

Soul og Zoe ble derimot testet i Finland i -25 i januar 2014 lenge før Soul ble lansert (ble vel ikke fart i leveringa før september-oktober?)og da fikk Soul skryt for at den var varm og god i motsetning til sommerbilen Zoe....ikke mine ord, testernes.
At bilen blir varm sier ingenting om effektiviteten til varmepumpen. Den vises på strømforbruket. Biler med varmepumpe har også et PTC varmeelement som brukes for å få bilen raskt varm og som tar over når det blir så kaldt at varmepumpen ikke lenger klarer å levere nok varme.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA