Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er en grei pris på Ioniq i dag?

Startet av niram, onsdag 26. april 2017, klokken 20:20

« forrige - neste »

niram

Hei,

Prøvekjørte Ionic i går og er vel egentlig overbevist. Likte den veldig godt! Kommer til å pendle 2x60 km hver dag til jobb, uten lademulighet på jobb. Det bør vel gå uten problemer året rundt?

Men, over til prisen. Jeg fikk "tilbud" på 298k ferdig registrert med alt utstyr utenom soltak. Metallic og vinterhjul. Kontaktet også en annen forhandler, det skilte bare 600,-. Er det slik at den er gått opp i pris pga etterspørsel? Eller må man ta prisene folk har oppgitt her tidligere med en god klype salt?

De forhandlerne jeg snakket med var ikke med på noen nedgang hvertfall, da de var ekstremt populære.

rolandvg99

#1
Vet at prisene er mer presset nå i 2017 grunnet svekket kronekurs.
Det tilbudet jeg fikk inkluderte teknikkpakke, skinn og vinterhjul til en sum av kr 282.000 i november 2016. Som tidligere selger (dog i en annen bransje) har jeg erfaring med at april generelt er en "dårlig" måned for tilbud, da det er i starten av et regnskapskvartal og ingen omsetningskrav må nåes før i slutten av juni. Regner med at tilbudet mitt muligens reflekterer selgers behov for omsetning innen årsslutt for evt. bonus.

PS. Generell regel er å ikke fremstå som om ny bil er en prekær nødvendighet ovenfor selger, men det hender jeg gjør det for å sjekke hvor "landet ligger" hos de respektive tilbyderne. En seriøs forhandler med interesser i et langvarig kundeforhold biter ikke på det agnet.
"I like soul with a capital S"

Crown

Det er nok det den koster nå. Teknikkpakken har steget 5000 siden jeg kjøpte, og jeg fikk i tillegg 4% Agrol-rabatt pga medlem i Bondelaget. Betalte 273.200 da for akkurat samme utstyr som deg, legg til 16.000 så er vi oppe i ca 290.000. Tror også at på de første som fikk bestilt så var det beregnet 15'' vinterhjul, det passet jo ikke så vi fikk nok god pris på dem også (12000).

Men synes det er vel fortjent, vi kjøpte tross alt en bil vi hverken hadde sett eller prøvd :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

niram

Takk for svar! Kan virke som det er prisen ja, og det brenner jo gjerne litt i lommeboka når man først har prøvekjørt.

Men dere som har hatt den en stund, 2x60 km daglig bør gå fint også vinterstid? Dere er godt fornøyde med bilen antar jeg?

Crown

Sitat fra: niram på onsdag 26. april 2017, klokken 21:23
Takk for svar! Kan virke som det er prisen ja, og det brenner jo gjerne litt i lommeboka når man først har prøvekjørt.

Men dere som har hatt den en stund, 2x60 km daglig bør gå fint også vinterstid? Dere er godt fornøyde med bilen antar jeg?

Det går fint i massevis. Selv har jeg ikke vært under 170km rekkevidde siden jeg fikk den i desember. Superfornøyd med bilen!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

rolandvg99

Har ikke kjøpt enda, men klarte rundt 150 km i -13°C før den skreik etter lading da jeg testa. Lader også kjapt på DC sammenlignet med de fleste konkurrentene.

For min kropp ble bilen rett og slett for lav. Sliter med artrose og etter 150 km ble det vanskelig å krabbe ut av bilen. Ellers: en herlig kjøremaskin av en bil. Klart nummer en av de jeg har prøvd til nå, og hadde det ikke vært for skrantende kropp hadde jeg slått til umiddelbart.
"I like soul with a capital S"

geear

Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 26. april 2017, klokken 21:33
Har ikke kjøpt enda, men klarte rundt 150 km i -13°C før den skreik etter lading da jeg testa. Lader også kjapt på DC sammenlignet med de fleste konkurrentene.

For min kropp ble bilen rett og slett for lav. Sliter med artrose og etter 150 km ble det vanskelig å krabbe ut av bilen. Ellers: en herlig kjøremaskin av en bil. Klart nummer en av de jeg har prøvd til nå, og hadde det ikke vært for skrantende kropp hadde jeg slått til umiddelbart.
Hva er det som er herlig kjøremaskin med en bil du såvidt klarer å krabbe ut av etter 150km?

Det kan fortsatt hende jeg kjøper en Ioniq en dag, men det er ikke fordi den scorer høyt i kategorien "herlig kjøremaskin"! Fremkomstmiddel skal den derimot få ok score på.. :)

rolandvg99

#7
Sitat fra: gr på onsdag 26. april 2017, klokken 21:49
Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 26. april 2017, klokken 21:33
Har ikke kjøpt enda, men klarte rundt 150 km i -13°C før den skreik etter lading da jeg testa. Lader også kjapt på DC sammenlignet med de fleste konkurrentene.

For min kropp ble bilen rett og slett for lav. Sliter med artrose og etter 150 km ble det vanskelig å krabbe ut av bilen. Ellers: en herlig kjøremaskin av en bil. Klart nummer en av de jeg har prøvd til nå, og hadde det ikke vært for skrantende kropp hadde jeg slått til umiddelbart.
Hva er det som er herlig kjøremaskin med en bil du såvidt klarer å krabbe ut av etter 150km?

Det kan fortsatt hende jeg kjøper en Ioniq en dag, men det er ikke fordi den scorer høyt i kategorien "herlig kjøremaskin"! Fremkomstmiddel skal den derimot få ok score på.. :)
Kommer ikke ut av Porsche, Ferrari, BMW M i ymse utgaver og AMG Mercedes heller. Biler under 150 cm i høyde er et problem for å si det sånn. Rent kjøremessig er Ioniq lett å betjene, mila ruller på og jeg er ikke overbelastet mer noe sted enn andre. Artrosen gjør at statiske stillinger over tid er drepen for bevegelsesevnen. Likeså stump og stiv fjæringskomfort.

Skal forresten prøve e-Golf til uka bare for å ha prøvd den før jeg bestiller en bil i september/oktober en gang. Foreløpig ligger Soul best an grunnet total plass kontra rekkevidde.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
"I like soul with a capital S"

Gliderman

Hva er egentlig en kjøremaskin? Er ikke det helt enkelt en maskin man kan kjøre med=automobil som i dagligtale ofte forkortes til bil.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Knut Røe

De fleste definerer vel en kjøremaskin som gir mye glede i form av svinger og førerhandlinger og der samspillet mellom mann og maskin er tett tilstede.
Som regel biler som MX5, Elise og slike som er høyest på skalaen over slike biler.

Dampmaskin

#10
I min verden er "kjøremaskin" et nærsynonym til grand tourer. Spretne små sportsbiler tenker jeg mer på som "leketøy". :) Men det finnes nok ingen streng ordbokdefinisjon av ordet kjøremaskin, så det er subjektivt.

rolandvg99

Min subjektive definisjon er en bil som ikke gir meg ubehag og umiddelbar lyst til å avbryte kjøringen.
Ioniq får meg til å nyte selve kjøreopplevelsen da den oppfører seg slik en forventer, gjør de fleste veier/underlag til en positiv kjøreopplevelse, gir meg lyst til å kjøre en time eller to mer en jeg absolutt må og ikke motarbeider kjøreflyten.

Det er j@kli artig å kjøre spreke, stive biler, men ikke mil etter mil. Har blant annet fått oppleve Renault 5 Turbo 2 i full rally-trim som var jekli artig, men et lydnivå i kupéen på >125 db ved fullt pådrag er sånn passe komfortabelt.
"I like soul with a capital S"

AppleKnocker

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 27. april 2017, klokken 14:28
I min verden er "kjøremaskin" et nærsynonym til grand tourer. Spretne små sportsbiler tenker jeg mer på som "leketøy". :) Men det finnes nok ingen streng ordbokdefinisjon av ordet kjøremaskin, så det er subjektivt.
Man skal utvide definisjonen mye for at Ioniq skal falle inn under definisjonen av kjøremaskin. Jeg har en grønn trehjulssykkel for 3 åringer som i så fall også en en kjøremaskin.

Men Ioniq er likevel en genial elbil :+1:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

niram

Takk for svar alle sammen! Har tatt avgjørelsen og får bilen i løpet av et par uker!

Likte Aurora Silver godt, så tar det ikke så tungt at jeg ikke fikk velge selv når jeg får så rask levering.

Men synes dere jeg burde droppe vinterhjul og heller fikse selv? De skal jo ha ca 16000,- for de, totpris ender da på 298000,-.

coffeeh

16.000? Da ville jeg vurdert å skaffe på egen hånd tror jeg.. Vet ikke hvor mye kluss det blir med dekktrykksensorer, men er vel et par andre tråder her inne der det er blitt grundig diskutert :)

Selv får jeg med orginale felger med nokian hakkapeliitta piggfri til ca 11.700..
- 2016 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA