Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq i 1 år eller Ampera-e i 3-5 år?

Startet av stiglj, tirsdag 25. april 2017, klokken 11:26

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 26. april 2017, klokken 15:50
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. april 2017, klokken 15:01
For folk flest og elbileiere som gått lei evig lading og planlegging av alle mulige og uforutsette transportoppgaver er rekkevidden til AE gull. Følger det med 4 hjul og seter i bilen er det en fin bonus og ville bety terningkast 7 eller 8   :-)
Og hvor mye hassle er det egentlig med lading, plugge inn om kvelden i garasjen og ta ut om morgenen.


Vi er noen hundretusener som bor i sentrale deler av større byer, uten fast ladeplass (lite av det i blokker bygget 1895-1980 som fortsatt huser folk), er avhengige av transportbehov som ikke dekkes av kollektivtransport men som fortsatt ønsker kjøre miljøvennlig.

Utbygging av offentlige ladepunkter har med siste byråd i Oslo stoppet helt opp, mens salget av elbiler og ladbare hybrider øker stadig.

Med AE blir vi sikkert enda flere, og forhåpentligvis tilsvarende mindre antall fossiler i og rundt sentrale bydeler.
Men med AE blir det ikke krise å ikke finne ledig ladeplass denne kvelden heller...

geear

Vi har funnet ut at elbil blir mer brukt enn vi trodde, og at vi også har lyst til å bruke den på langturer. Madammen, som bruker bilen 95% av turene, har kjørt både til Sotra og Østfold fra Sandnes med e-Golfen, og hun vil kjøre østover flere ganger. I går prøvde jeg å si til henne at vi burde selge og kjøpe en bil med lenger rekkevidde, for eksempel Ioniq. Men neida, hun syns ikke ladingen på veien er noe problem selv på 50-milsturer i mars... uten VP. Hun mener at med barn må vi stoppe ofte uansett.

Godt jeg kan vente en stund med å si at jeg har reservert Tesla.

S4e

Sitat fra: Troald på onsdag 26. april 2017, klokken 11:51
Jeg vet det er som å banne i kirken, men les nøye kritikkene av Ampera-e. Journalistene jubler og gir terningkast, men mot slutten kommer alle de negative kommentarene. Ikke rekkeviddeangst lengre, men rekkeviddeskylapper. Bilen skårer stort på rekkevidden og innvendig størrelse. Men setekvalitet, dårlig støyisolasjon, ladefart m.m ramses opp uten at det endrer terningkastet. I forhold til den reelle prisen (330-350) blir det en dyr fornøyelse.

Tesla er veldig mye mer spennende bil/konsept. Men jeg forstår ikke hvordan du kan mene at prisen som er under halvparten av innstegsmodell til Tesla pr. i dag er dyr? (Mulig prisen er for høy om 1-2 år med nye bilmodeller på markedet, men et knallkjøp i dag etter min mening.)

Hva mener du med rekkevidde skylapper? Forstår mange ikke trenger den rekkevidden til sitt behov, men for veldig mange er dette nettopp hva en har ventet på og der en ikke kan forsvare å kjøpe en bil til 700+
For oss var det helt uaktuelt med elbil til hytta hver helg med stopp hver vei for lading...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Ipadjove

Rekkeviddeskylapper, regner med det menes f.eks at jeg overser litt  manglende slepekrok, hardplast, manglende acc, 'lite' bagasjerom.. og gleder meg til bilen fordi det er den eneste på markedet som kan frakte meg elektrisk fra A til B. (Og som ny bil koster under 400.000)

S4e

Sitat fra: Ipadjove på onsdag 26. april 2017, klokken 23:30
Rekkeviddeskylapper, regner med det menes f.eks at jeg overser litt  manglende slepekrok, hardplast, manglende acc, 'lite' bagasjerom.. og gleder meg til bilen fordi det er den eneste på markedet som kan frakte meg elektrisk fra A til B. (Og som ny bil koster under 400.000)

Ser den og det kan nok for endel som bare kjører korte turer være et poeng - at for denne gruppen kan det finnes bedre alternativer. Selv om Ae ikke er perfekt så synes jeg imidlertid den har mange andre kvaliteter utover fantastisk rekkevidde.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

DagfinnN

Sitat fra: S4e på onsdag 26. april 2017, klokken 23:54
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 26. april 2017, klokken 23:30
Rekkeviddeskylapper, regner med det menes f.eks at jeg overser litt  manglende slepekrok, hardplast, manglende acc, 'lite' bagasjerom.. og gleder meg til bilen fordi det er den eneste på markedet som kan frakte meg elektrisk fra A til B. (Og som ny bil koster under 400.000)

Ser den og det kan nok for endel som bare kjører korte turer være et poeng - at for denne gruppen kan det finnes bedre alternativer. Selv om Ae ikke er perfekt så synes jeg imidlertid den har mange andre kvaliteter utover fantastisk rekkevidde.
Husk at målet er at folk flest skal ha minst en bil som er elektrisk. Folk flest har ingen erfaring med EL og mange vil overhodet ikke vurdere en bil som går kun 20 mil. Med 40 mils rekkevidde vil dette argumentet falle bort for de fleste.
Ja - det er sikkert mye som mangler på bilen, men så se på prisen da! I dag koster den ca en 3 del av en ny Tesla. Ikke forvent Tesla interiør og funksjoner for en 3 del av prisen.
Jeg har Tesla, har hatt Leaf og har bestilt Ampera. Prøvde både I3 og Ionic i høst. Mangel på rekkevidde var showstopperen for meg.
Vi lader vår Tesla når ant km kommer under 200. Både Ionic og I3 har ca 200 på max. Logisk eller ei, men dette betyr mye for meg og mange. Liker ikke å se få km igjen på batteriet uansett om jeg ikke har planlagt noe langkjøring. Frihet kalles det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hansi

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 27. april 2017, klokken 08:17
Sitat fra: S4e på onsdag 26. april 2017, klokken 23:54
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 26. april 2017, klokken 23:30
Rekkeviddeskylapper, regner med det menes f.eks at jeg overser litt  manglende slepekrok, hardplast, manglende acc, 'lite' bagasjerom.. og gleder meg til bilen fordi det er den eneste på markedet som kan frakte meg elektrisk fra A til B. (Og som ny bil koster under 400.000)

Ser den og det kan nok for endel som bare kjører korte turer være et poeng - at for denne gruppen kan det finnes bedre alternativer. Selv om Ae ikke er perfekt så synes jeg imidlertid den har mange andre kvaliteter utover fantastisk rekkevidde.
Husk at målet er at folk flest skal ha minst en bil som er elektrisk. Folk flest har ingen erfaring med EL og mange vil overhodet ikke vurdere en bil som går kun 20 mil. Med 40 mils rekkevidde vil dette argumentet falle bort for de fleste.
Ja - det er sikkert mye som mangler på bilen, men så se på prisen da! I dag koster den ca en 3 del av en ny Tesla. Ikke forvent Tesla interiør og funksjoner for en 3 del av prisen.
Jeg har Tesla, har hatt Leaf og har bestilt Ampera. Prøvde både I3 og Ionic i høst. Mangel på rekkevidde var showstopperen for meg.
Vi lader vår Tesla når ant km kommer under 200. Både Ionic og I3 har ca 200 på max. Logisk eller ei, men dette betyr mye for meg og mange. Liker ikke å se få km igjen på batteriet uansett om jeg ikke har planlagt noe langkjøring. Frihet kalles det.

Helt enig. Jeg verdsetter også den friheten høyt.  Hvis man veldig sjelden kjører lenger enn rekkevidden til bilene  med kortere rekkevidde klarer eller har god tålmodighet til å hurtiglade er det greit. Jeg er veldig elbil-entusiast, men jeg merker at det tærer på tålmodigheten å være avhengig av å hurtiglade såpass ofte, spesielt på vinteren. Hvordan kan vi forvente at ikke-entusiaster, kanskje til og med bensin/diesel-bil entusiaster skal ha tålmodighet til det? Med Ampera-e er dette sjelden noe reell problemstilling lenger. Jeg mener Ampera-e er et røverkjøp, og det virker det som mange nordmenn er enige i (4000+ bestillinger usett).
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA