Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koble inn ekstra batteriblokker i serie med de eksisterende 20

Startet av Helge, onsdag 19. april 2017, klokken 21:16

« forrige - neste »

Helge

Jeg har sett (og hørt) dette kommentert tidligere. Vil det fungere med 2 ekstra blokker eller er 1 ekstra maks?

Noen små utfordringer er det selvsagt mht plassering, legging av ekstra kabel, kjølevæsketilkobling etc

Fordeler som kan oppleves er vel:
1. litt mer "power"  ca 5 til 10 % (?)
2. litt mer rekkevidde?

Men hva med risikoen for enda mer utladning av batteriene (reversering av celler) da det skal mer til for å komme under 100 V slik at ladelampe tennes?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

VWspirit kjørte med to ekstra blokker en god stund.

Enkleste stedet å plassere dem oppi en 3'er kasse i bagasjerommet. Dvs. elektrisk før eller etter 11'er kassa. Enkelt å dra ledninger opp til sikringsholderen og ned igjen. De trenger ikke tilkobles kjølevann så lenge kjølekappen er full og tettet (se her). NB: Hvis du også velger å "kortslutte" elektrolytt-stussene som vist på bildet så du borre et lite hull i slangen for å slippe ut gasstrykk.

En del utfordringene med vanlig lading, og vannservice.
Vanlig lading skal kunne "lures" ved å koble en motstand (tror det var) i serie med tempføleren på radiatoren, men det er ikke fullgod løsning så det blir fort problemer med å få ladet batteriene fullt.
Ved vannservice må ekstrabatteriene kobles fra og lades og vannfyllles sepparat/frakoblet.

Så dette er moro en stund. Særlig sprekere bil, og kanskje litt lenger rekkevidde (som du sier). Men i lengden blir det for mye hæssel.

Sitat fra: Helge på onsdag 19. april 2017, klokken 21:16
Men hva med risikoen for enda mer utladning av batteriene (reversering av celler) da det skal mer til for å komme under 100 V slik at ladelampe tennes?
Her er du inne på noe viktig. Siden vannlyset kommer på ved 100V totalt, så vil blokkspenning være nede i 4,54V og det øker faren for reversering noe. Ref. Think Classic som (tror jeg) har 19 blokker og 90V stopp (4,28V) og (såvidt jeg vet) mye større problemer med reversering enn PSA. 

Og i tillegg så balanseres NiCd blokker på toppen (=overlading), og som jeg nevnte over at er det en utfordring å få til fullading (= ingen overlading).

For mere detaljert brukererfaring, send PM til VWspirit og spør om han kan uttale seg her :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA