Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Range+

Startet av Svenerik, onsdag 19. april 2017, klokken 10:13

« forrige - neste »

Svenerik

Hei,
                 Er det trygt og bruke range+  hver morgen for å være sikker at man kommer til og fra jobb. Jeg har ca 55km hver vei total 112km ish tur-retur. Men tilbringer 1t i stillestående kø hver vei,   lillestrøm korken og fetsund korken.

Vil batteriet ta skade av range+ bruken :)?
Noen med erfaringer eller har opplevd merkbar redusert rekkevidde med bruk av den over tid?

breitling

Batteri i MB er brutto 36 kWh. Netto (eller det som er tilgjengelig for fremdrift) er 32 kWh. Differansen er ca. 10% og brukes "internt" for å holde andre funksjoner i drift.
Det betyr av vi har til disp. 33 kWh. Det er det MB kaller Range+. Med vanlig opplading fylles batteri til 80%. Med Range+ fylles det til 100%. Å lade opp til fullt batteri forkortes batteriets levetid. Hvis jeg husker riktig snakker vi om reduksjon fra 20 til 10-12 år.
Andre elbilprodusenter har valgt en annen vei for å "begrense" lading til 100%. I Leaf kan man begrense ladingopp  til 80%. Hurtigladere lader også til 80% (resterende 20% går veeeeeldig sakte!). Etter 6 år med elbiler 2.generasjon (fra trillinger, Leaf, osv.) viser seg at batterier har lengre levetid (kapasitet) enn fryktet.
Jeg har kjørt Peugeot ION i over 4 år. Ladet alltid til 100% (trillinger har ikke mulighet for å begrense ladetid). Etter 4,5 år og 55000 km har kapasitet på batteriet vært nesten det samme som ny. Kanskje reduksjon på 2-3%.

Konklusjon: lad med range+ så mye du har behov for. Ingen skade eller vesentlig kapasitet reduksjon.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Svenerik

Takker for info og din mening på det,  det er nok noe jeg kommer til og bruke daglig.
så lenge det ikke tar knekken på batteriet, innen året er omme liksom. så går det nok bra

PaulusA

Heisan
Dette stemmer ikke helt.
Vanlig opplading av Mercedes batteri er 28 kWh, det defineres av bilen som 100%

Ved aktivering av Range Plus får man 32 kWh

Som det vises til er batteriet 36 kWh

Dvs 78% lading av batteri ved vanlig 100% lading og 89% ved aktivering av Range Plus.

Det som derimot kan forventes, er nok en teoretisk raskere forringelse av batteriet ved hele tiden Range Plus. Samtidig tror mange med meg at verre når batteriet går under 20%

Men, bare kjør på og bruk RP på vinteren, du må hå få brukt bilen ordentlig, og det gjør heller ingenting for garantien.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Svenerik

Takk paulus jo flere meninger rundt RP bruk jo lettere blir det og bruke den:).

Ja det blir i all hovedsak om vinteren den vil bli brukt mest. Siden jeg håper den klarer tur-retur 112km med varsom kjøring om sommeren

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Jeg bruker RP akkurat som det passer meg. dette er ekstrautstyr som jeg forventer at kan brukes hver dag om nødvendig. Garantien på batteriet dekker uansett om det skulle ta skade av dette innenfor garantitiden.
At batteriet vil miste effekt etterhvert vil det gjøre uansett. tviler på om det vil gå noe fortere ved hyppig bruk av RP.

Kos deg med bilen din. skjer det noe så har du mobilitetsgaranti som følger bilen, i tillegg enn garanti som fikser problemet.

Inne på Facebook gruppa så verserer det rykter om at det kommer en oppgradert Bklasse til høsten med mye større batteri..og hurtiglading.. noen andre som har hørt noe om dette?


Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Svenerik

Om det kommer en ny b klasse kan jeg ikke svarer på

Men jeg vet det kommer noen mye modeller i el form rundt høsten :)


Sant det, blir litt tull og ha kjøpt med rp om man ikke skal bruke dem   :+1:

EV85

Sitat fra: Svenerik på fredag 21. april 2017, klokken 14:12
Om det kommer en ny b klasse kan jeg ikke svarer på

Men jeg vet det kommer noen mye modeller i el form rundt høsten :)


Sant det, blir litt tull og ha kjøpt med rp om man ikke skal bruke dem   :+1:

Helt utrolig at B-klasse ikke hurtiglader. Med god margin den mest kurante bilen utenom det punktet.

Mercedes lokalt trodde nåværende modell kom til å forbli i en god stund til. Mulig nesten ett år.

RickI

Jeg vet at EQ Mercedes kommer om 1 (2-3 ;D ) år, men ikke hørt om oppgradert B class. Høres spennende ut...ellers jeg venter på JDEMO hurtiglader fra Tony Williams...

Ang. Range extender - feel free to use it - drive unit og battery er fra Tesla (om jeg husker det greit), de skulle tåle det - tesloop som driver taxi i USA har allerede kjørt 200tusen miles og lader bilen hver dag til 100%  :)

https://techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/

PaulusA

Bra input!

Jeg bruker Range+ akkurat når jeg trenger det, men ikke så veldig ofte behov.
Jeg er uansett for utålmodig til å vente på lading langs veien så ikke noe tema for meg med hurtiglading.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

 ;D haha, jeg har vært alt for tålmodig - siste reise til Oslo (350km, skånsom kjøring = 12 timer (oktober 2016, regn + motvind). Brukte range mode og kjørte 2 timer, ladet 3   8) .... lading utgjorde nesten halvparten av reisen...). Man må planlegge litt...

Anders Jensen

Kjenner meg igjen i den ja.. en liten "snartur" til Etne.. tok litt lengre tid en med dieselbilen.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA