Skrevet av Emne: Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk  (Lest 1374 ganger)

RogA

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk
« på: Tirsdag 18. April 2017, klokken 09:32 »
Hei GLC eiere,

Nå har det begynt å rulle en del GLC hybrider rundt på de norske veiene. For en nydelig bil!

Fikk derfor lyst til å lage en tråd med en oppfordring til GLC eierne om å legge ut erfaringer og tips om bilen (stikkord: forbruk, kjørelengde batteri under ulike forhold, egenskaper på vei, lading, utstyr, kostnader og kostnadsbesparelser, vedlikehold og verksted, ris/ros ++).

(for min egen del venter jeg i spenning på egen bil. Denne skal stå klar i begynnelsen av juni).

daggis71

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk
« Svar #1 på: Tirsdag 18. April 2017, klokken 11:27 »
Jeg har bare hatt min et par uker enda, utifra appen kan jeg se at jeg har kjørt 665km med et forbruk på 4,2l/100km. Kan nok komme enda lavere med tiden når jeg får ladeavtale på jobb.

RogA

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 18. April 2017, klokken 11:46 »
Jeg har bare hatt min et par uker enda, utifra appen kan jeg se at jeg har kjørt 665km med et forbruk på 4,2l/100km. Kan nok komme enda lavere med tiden når jeg får ladeavtale på jobb.

Dette virker jo som veldig gode tall. Tilpasser du kjørestil osv pga fokus på forbruk eller kjører du som før? Har du hatt bilen på langkjøring og sett hvordan forbruket evt. endrer seg?

(veldig fine tilvalg på bilen forresten! Jeg har bestilt samme AMG-pakke ext, men med 5 eiker på 19" felg. Har du bestilt diamantgrillen separat?)

daggis71

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 18. April 2017, klokken 12:26 »
Jeg kjører mer bevisst på forbruk enn før. Har ikke vært på langkjøring. Ifølge instruksjonsboka skal den innkjøres 1500km uten å presse den for hardt - det er vel bensinsmotoren som trenger innkjøring, så må se om jeg får en litt lengre tur snart.

Diamantgrillen må bestilles separat ja (den hører vel egentlig til AMG GLC 43 modellen - sikkert derfor man ikke får den levert fra fabrikk med diamantgrill på). Diamantgrillen finnes i flere utgaver både Sølv og Sort, og både for biler med 360 kamera og uten frontkamera.

RogA

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 20. April 2017, klokken 12:54 »
Jeg kjører mer bevisst på forbruk enn før. Har ikke vært på langkjøring. Ifølge instruksjonsboka skal den innkjøres 1500km uten å presse den for hardt - det er vel bensinsmotoren som trenger innkjøring, så må se om jeg får en litt lengre tur snart.

Det er vel kanskje en naturlig del av å eie en hybrid å tenke mer bevisst på kjørestil. Håper nok likevel at det går an å tilnærme seg en ganske normal kjørestil, forutsatt at en lader daglig, uten at en ender opp med en veldig tung bensinbil i praksis. Er spent på hva ulike eiere melder tilbake om forbruk (hybrid) over tid, både på kort og langkjøring. 
« Siste redigering: Torsdag 20. April 2017, klokken 16:31 av RogA »

stashman

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Tirsdag 06. Juni 2017, klokken 18:41 »
GLC 350e offroad. Installert 16A (egentlig 32A) veggboks i garasjen. Kjørt nå 720km og 520 ren elektrisk. 4.2L/100km i følge bilen. Kjøres på vanlig hybrid modus i comfort. Når batteriet er tomt (25-30km avhengig av tempen ute), så viser den rundt 10L/100km i forbruk.

RogA

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Torsdag 08. Juni 2017, klokken 22:42 »
10L/100km? Det virker da veldig høyt. Høyere enn testene jeg har lest til og med.
« Siste redigering: Mandag 17. Juli 2017, klokken 11:39 av RogA »

RogA

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 11:37 »
Da har endelig vår sorte GLC 350e (AMG ext og int) kommet. En fantastisk bil!! Den oppfyller samtlige kriterier som vi satt opp før bestilling hva gjelder komfort, kjøreegenskaper/kjøreassistanse og plass (vi trenger med andre ord ikke en fryseboks..).  Den gir oss også akkurat nok strøm til å kjøre med null utslipp lokalt og til nå viser dataen at snittet med batteri er på 4,3/100km (hybridmodus) og uten batteri er på 7,2/100km. Det syns jeg er veldig lovende tall tatt i betraktning motor og vekt.

« Siste redigering: Tirsdag 18. Juli 2017, klokken 10:13 av RogA »