Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk

Startet av RogA, tirsdag 18. april 2017, klokken 09:32

« forrige - neste »

RogA

Hei GLC eiere,

Nå har det begynt å rulle en del GLC hybrider rundt på de norske veiene. For en nydelig bil!

Fikk derfor lyst til å lage en tråd med en oppfordring til GLC eierne om å legge ut erfaringer og tips om bilen (stikkord: forbruk, kjørelengde batteri under ulike forhold, egenskaper på vei, lading, utstyr, kostnader og kostnadsbesparelser, vedlikehold og verksted, ris/ros ++).

(for min egen del venter jeg i spenning på egen bil. Denne skal stå klar i begynnelsen av juni).

daggis71

Jeg har bare hatt min et par uker enda, utifra appen kan jeg se at jeg har kjørt 665km med et forbruk på 4,2l/100km. Kan nok komme enda lavere med tiden når jeg får ladeavtale på jobb.




RogA

Sitat fra: daggis71 på tirsdag 18. april 2017, klokken 11:27
Jeg har bare hatt min et par uker enda, utifra appen kan jeg se at jeg har kjørt 665km med et forbruk på 4,2l/100km. Kan nok komme enda lavere med tiden når jeg får ladeavtale på jobb.

Dette virker jo som veldig gode tall. Tilpasser du kjørestil osv pga fokus på forbruk eller kjører du som før? Har du hatt bilen på langkjøring og sett hvordan forbruket evt. endrer seg?

(veldig fine tilvalg på bilen forresten! Jeg har bestilt samme AMG-pakke ext, men med 5 eiker på 19" felg. Har du bestilt diamantgrillen separat?)

daggis71

Jeg kjører mer bevisst på forbruk enn før. Har ikke vært på langkjøring. Ifølge instruksjonsboka skal den innkjøres 1500km uten å presse den for hardt - det er vel bensinsmotoren som trenger innkjøring, så må se om jeg får en litt lengre tur snart.

Diamantgrillen må bestilles separat ja (den hører vel egentlig til AMG GLC 43 modellen - sikkert derfor man ikke får den levert fra fabrikk med diamantgrill på). Diamantgrillen finnes i flere utgaver både Sølv og Sort, og både for biler med 360 kamera og uten frontkamera.

RogA

#4
Sitat fra: daggis71 på tirsdag 18. april 2017, klokken 12:26
Jeg kjører mer bevisst på forbruk enn før. Har ikke vært på langkjøring. Ifølge instruksjonsboka skal den innkjøres 1500km uten å presse den for hardt - det er vel bensinsmotoren som trenger innkjøring, så må se om jeg får en litt lengre tur snart.

Det er vel kanskje en naturlig del av å eie en hybrid å tenke mer bevisst på kjørestil. Håper nok likevel at det går an å tilnærme seg en ganske normal kjørestil, forutsatt at en lader daglig, uten at en ender opp med en veldig tung bensinbil i praksis. Er spent på hva ulike eiere melder tilbake om forbruk (hybrid) over tid, både på kort og langkjøring. 

stashman

GLC 350e offroad. Installert 16A (egentlig 32A) veggboks i garasjen. Kjørt nå 720km og 520 ren elektrisk. 4.2L/100km i følge bilen. Kjøres på vanlig hybrid modus i comfort. Når batteriet er tomt (25-30km avhengig av tempen ute), så viser den rundt 10L/100km i forbruk.

RogA

#6
10L/100km? Det virker da veldig høyt. Høyere enn testene jeg har lest til og med.

RogA

#7
Da har endelig vår sorte GLC 350e (AMG ext og int) kommet. En fantastisk bil!! Den oppfyller samtlige kriterier som vi satt opp før bestilling hva gjelder komfort, kjøreegenskaper/kjøreassistanse og plass (vi trenger med andre ord ikke en fryseboks..).  Den gir oss også akkurat nok strøm til å kjøre med null utslipp lokalt og til nå viser dataen at snittet med batteri er på 4,3/100km (hybridmodus) og uten batteri er på 7,2/100km. Det syns jeg er veldig lovende tall tatt i betraktning motor og vekt.


Djur1

#8
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010. 
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

daggis71

Når det gjelder rekkevidden og miljøvennlighet så er det nok svært individuelt om dette er en bil som passer for den enkelte. For mitt vedkommende så passer det bra - noe jeg sjekket ut før jeg bestilte ved å låne en testbil en helg. Lader hjemme og på jobb, og de fleste hverdager kjører jeg 100% elektrisk.

Den har nå gått 5600km, 4179km av de er med bensinmotor av - gjennomsnittsforbruk 3.3l/100km



RogA

Sitat fra: Djur1 på fredag 28. juli 2017, klokken 10:47
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010.

Hei!

Jeg tror jeg ville tatt de spørsmålene med Mercedes. Jeg er usikker på om regnestykket er så enkelt ang. forbruk. Jeg er ingen ekspert men ser at det er mulig å påvirke forbruket relativt mye med kjøreadferd. 1,2 liter virker for høyt. Selv har jeg aldri vært over 7,2 på langkjøring på motorvei (med flatt batteri og passiv kjøring). På veier med lavere hastigheter noe lavere. Ved aktiv kjøring øker naturligvis også forbruket.

Nødbrems mener jeg at jeg har lest om før. Tror det er en kjent SW feil, men trodde også den var borte på 2017 modellen. Hvilken har du?

Vi har ingen vibrering i gasspedal på vår bil. Kanskje behov for en kontroll på verksted?

RogA

Sitat fra: daggis71 på fredag 28. juli 2017, klokken 11:22
Når det gjelder rekkevidden og miljøvennlighet så er det nok svært individuelt om dette er en bil som passer for den enkelte. For mitt vedkommende så passer det bra - noe jeg sjekket ut før jeg bestilte ved å låne en testbil en helg. Lader hjemme og på jobb, og de fleste hverdager kjører jeg 100% elektrisk.

Den har nå gått 5600km, 4179km av de er med bensinmotor av - gjennomsnittsforbruk 3.3l/100km

Støtter deg på det om miljøvennlighet og rekkevidde. Lokal miljøvennlighet vel å merke. Dine tall er imponerende og jeg håper selv at jeg kommer ned på noenlunde samme tall. Noen langturer drar selvsagt opp en del.

Ellers er jeg av den oppfatning at en GLC med 211 bensinhester aldri vil være og heller aldri har utgitt seg for å være en miljøbil i det store bildet. Miljøbilen finnes vel strengt tatt ikke fordi det krever så mye å produsere bilene, med eller uten batteri. Men, GLC og andre hybrider og batteribiler, bidrar med litt friskere luft lokalt. Det er i mitt hode mer en god nok grunn til å velge strøm til lokal kjøring. Bilkjøring er først og fremst et lokalt miljøproblem. Min erfaring med GLC på langkjøring er at den bruker ca det samme som andre bensinbiler. I tillegg er bilen helt rå! Det holder for meg  ;)

Djur1

#12
Sitat fra: RogA på mandag 31. juli 2017, klokken 10:21
Sitat fra: Djur1 på fredag 28. juli 2017, klokken 10:47
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010.

Hei!

Jeg tror jeg ville tatt de spørsmålene med Mercedes. Jeg er usikker på om regnestykket er så enkelt ang. forbruk. Jeg er ingen ekspert men ser at det er mulig å påvirke forbruket relativt mye med kjøreadferd. 1,2 liter virker for høyt. Selv har jeg aldri vært over 7,2 på langkjøring på motorvei (med flatt batteri og passiv kjøring). På veier med lavere hastigheter noe lavere. Ved aktiv kjøring øker naturligvis også forbruket.

Nødbrems mener jeg at jeg har lest om før. Tror det er en kjent SW feil, men trodde også den var borte på 2017 modellen. Hvilken har du?

Vi har ingen vibrering i gasspedal på vår bil. Kanskje behov for en kontroll på verksted?

Fikk svar fra mercedes forhandleren:


Virker ikke som han er kjent med feilen på den adaptive cruisekontrollen.

Vibreringen på gassen er veldig lav, men har ikke merket noe slikt i andre biler tidligere. Men her er det også elbil eie fra 2013 inne i bildet, med ingenting mekanisk knyttet til pedalen.

Rykkingen i girene er mest rundt 1-2-3 på comfort mode, kanskje mest når bilen triller nedover bakke og bilen skifter gir fra 2 til 3 eller noe.

Jeg har 2018 modell ble det sagt, ( kan ikke skjønne at den er ute allerede nå?)
7,2... men er det totalforbruket?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

RogA

Sitat fra: Djur1 på onsdag 02. august 2017, klokken 20:23
Sitat fra: RogA på mandag 31. juli 2017, klokken 10:21
Sitat fra: Djur1 på fredag 28. juli 2017, klokken 10:47
Etter å ha hatt to elbiler / tesla egolf/ er det en overgang å gå til en fossilbrenner.

Rekkevidden elektrisk er i for seg grei nok.
Bensinforbruk er 0.6 etter 1286 km. Lader ved enhver anledning.
Synes det er litt skuffende gitt at motoren har vært av i 642 km. Hadde trodd at den skulle være noe mer miljøvennlig. Dvs når motoren går er forbruket nærmere 1.2 per mil?! Bensinbruken er relatert til en langtur. Jeg hadde en bmw med 6 sylindre bensin. Den brukte ca 0.7 på langkjøring. Her må det være noe galt eller hva? Jeg kjører forsiktig.

Litt røkkete i girene

Nødbremsen kan komme på når en bruker cruisekontroll. Her må vel software oppdateres. Veldig ekkelt. Er værst inn mot tunneler.

Det er også vibrering i gasspedal. Mulig det er det i alle bensinbiler. Men merker det mest når en kjører elektrisk.

En grei bil, men software/ hardware virker litt tidlig 2010.

Hei!

Jeg tror jeg ville tatt de spørsmålene med Mercedes. Jeg er usikker på om regnestykket er så enkelt ang. forbruk. Jeg er ingen ekspert men ser at det er mulig å påvirke forbruket relativt mye med kjøreadferd. 1,2 liter virker for høyt. Selv har jeg aldri vært over 7,2 på langkjøring på motorvei (med flatt batteri og passiv kjøring). På veier med lavere hastigheter noe lavere. Ved aktiv kjøring øker naturligvis også forbruket.

Nødbrems mener jeg at jeg har lest om før. Tror det er en kjent SW feil, men trodde også den var borte på 2017 modellen. Hvilken har du?

Vi har ingen vibrering i gasspedal på vår bil. Kanskje behov for en kontroll på verksted?

Fikk svar fra mercedes forhandleren:


Virker ikke som han er kjent med feilen på den adaptive cruisekontrollen.

Vibreringen på gassen er veldig lav, men har ikke merket noe slikt i andre biler tidligere. Men her er det også elbil eie fra 2013 inne i bildet, med ingenting mekanisk knyttet til pedalen.

Rykkingen i girene er mest rundt 1-2-3 på comfort mode, kanskje mest når bilen triller nedover bakke og bilen skifter gir fra 2 til 3 eller noe.

Jeg har 2018 modell ble det sagt, ( kan ikke skjønne at den er ute allerede nå?)
7,2... men er det totalforbruket?

Typisk nok finner jeg lite om problemstillingen med nødstopp på nett nå, men vi opplevde en del helt ulogiske "warnings" om hindringer i en 2016 C og fikk tilbakemelding fra Mercedes om at dette nok handler om at radaren ser noe som den anser som et hinder, feks midtrabatt, gjerde om du kjører i en kurve osv. Mulig tunnelene tolkes som et tilsvarende hinder og at det er en sammenheng her. Jeg leter videre og poster ei lenke om jeg finner frem.

Vi pleier å følge med på målingen i app og bil for siste reise. Når vi har langkjøring er snittet så langt på 7,2/100km. Vi har ved en anledning vært over og det var med veldig aktiv kjøring og høy fart. Måling fra forrige reset (som vi ikke kommer til å røre) er nå på 6,8/100km. Her kommer nok vår lokalkjøring til å dra ned ganske raskt. Vi kjører minimalt på bensin lokalt.

Frode Fredriksen

#14
Hei, min erfaring etter noen uker med GLC og 4000 kjørte kilometer, er at bilen er snillere på bensinforbruk enn jeg trodde. På langtur (minst 20 mil) får jeg 0,6 l pr mil, og på min daglige jobbreise, som er 10 mil tur - retur, fikk jeg 0,5 l pr mil med fulladet batteri ved start (sommer, landevei, og bare 1 lading). På en 10 mils tur bruker den da like lite/mye bensin som min gamle Volvo v50 bruker diesel, altså 0,5 liter pr mil. Det hadde jeg aldri trodd var mulig med så tung bil. Men jeg har også rukket å kjøre både med tung tilhenger og prøvd å være litt hissig på gasspedalen, og da blir tallene straks helt annerledes, så sjåføren og omstendighetene har stor innvirkning på bensinforbruket. Av miljøhensyn og ren strategisk tenkning er det kona som vil bruke denne daglig, til og fra jobb, maks 15 km, og da går den hele strekningen på kun strøm!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA