Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolering och temperaturreglering i Li-ion

Startet av motorulf, søndag 16. april 2017, klokken 09:01

« forrige - neste »

motorulf


Jag håller på att konvertera en Think -08 till Li-jon batterier.
LEV-50 celler från trillingarna.

Det jag funderar på är hur andra har löst värmning och kylning av cellerna.
Cellerna har ju olika kapacitet beroende på temperatur.
Jag bor även i Luleå, där vi har 60°C variation på utetemperatur under året.
Nu håller jag på att isolera batterilådan och försöker få in luftkanaler i isoleringen, för varm/kall luft.
Jag isolerar med XPS300 cellplast, ca 2 cm tjockt.

Hur mycket ökar temperaturen i era batterier när ni laddar?
Behöver man kylning av cellerna om man inte snabbladdar, även om man har isolerat dem?
Blir det betydande temperaturskillnad på de yttersta cellerna jämfört med det som ligger i mitten av packet?
Om man placerar celler på olika ställen i bilen, hur försäkrar man sig om att de håller samma eller närliggande temperatur?

All information i ämnet mottages tacksamt.

Rav4_EV

Ingen behov for batterikjøling dersom du ikke skal hurtiglade.

Når du saktelader blir batteriene kaldere, lading er en endoterm reaksjon.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA