Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilferie opladning og leie af hytte nær Forsand / Lysefjord

Startet av langemand, lørdag 15. april 2017, klokken 12:08

« forrige - neste »

langemand

Hej.
Vi er en familie på 4 der tager på elbilferie fra Danmark til Norge i Juli, men vi har svært ved at finde et sommerhus/hytte vi kan leje i en uge (15-22/7), hvor bilen kan lade op om aftenerne. Det er en Kia Soul EV, så en 32 ampere EVSE med type 2 stik eller type 1 kabel vil være ideelt, men vi kan nøjes med et 230 Volt stik der kan levere 10 ampere i 12 timer, til mormorladeren.
Jeg er også i tvivl om hvordan jeg enklest muligt får adgang til de fleste ChaDeMo hurtigladere. Vi regner med at køre fra Oslo til Lysefjord af de seværdige ruter (måske op om Hardangervidda) med overnatning undervejs. Vi tager nok på dagture omkring Lysefjord / Stavanger), og hjemturen bliver formodentlig langs sydkysten, indtil vi når en af færgerne mod Danmark.
Er der noget særligt vi skal tænke på når vi skal over fjeldet på sommerdæk?
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Orbit

ChaDeMo: Ved å bli kunde hos disse to leverandørene, så har du tilgang til (nesten) alle hurtigladere i Norge:
Sommerdekk: Dette skal ikke være noe problem i juli. Det kan i ekstreme tilfeller komme snøbyger på fjellovergangene selv på sommeren, men det vil uansett være smeltet bort på noen få timer. Det kan også bli nattefrost i spesielt kalde perioder, men igjen normalt ikke noe som får betydning for kjøring på dagtid.

Har ikke noen forslag på hus/hytte......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kårepåsporet

Hvis dere skal kjøre bil fra Forsand til Lysefjord med Soul, må dere ta ferje, det blir for langt å kjøre, og det er dårlig med hurtigladere på den veien. Det er kun en, men den koster 99 kr per lading :-( og jeg tror ikke du kan kjøre fra Byrkjedal til Lysebotn t/r uten å lade underveis.

Nærmeste hurtigladere til Forsand er Ålgård og Stavanger. Det finnes ingen offentlige ladere mellom Ålgård-Stavanger og Sand i Ryfylke. Synd, men sant.

Jeg vil anbefale å bli kunde hos Fortum og Grønn kontakt som Orbit skrev, jeg tror du er bra dekket da. Men det er mange hull/hvite flekker på ladekartet utenfor de større byene.
Med Soul ville jeg tatt en kortere tur enn den dere planlegger, men med tålmodighet og god planlegging går det sikkert bra :-)

Lykke til.

goggo

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 16. april 2017, klokken 11:44
Hvis dere skal kjøre bil fra Forsand til Lysefjord med Soul, må dere ta ferje, det blir for langt å kjøre.

Ja men så er det jo også en av verdens vakreste fergeturer :) , og ikke koster den mye heller med en elbil :) :)
Det er under 90 km fra Valle i Setesdal (Fortum hurtiglader) over Suleskarvegen til Lysebotn hvor dere kan ta ferga.  Det kommer også hurtiglader på Sinnes i løpet av 2017. Planen var at den skulle komme på forsommeren, men det har vært veldig stille rundt den utbyggingen i det siste så jeg vet ikke  hva som er realistisk tidsplan for denne. Men hvis dere tar ferga så har dere uansett ikke bruk for denne hurtigladeren.

Og fra Forsand området er det jo kort vei inn til Ålgård og Stavanger, med massevis av hurtigladere. Igjen er det en fergetur, men for de av oss som ikke kjører ferge til daglig så er jo det bare en del av den eksotiske ferieturen :)

Sitat fra: langemand på lørdag 15. april 2017, klokken 12:08
Vi er en familie på 4 der tager på elbilferie fra Danmark til Norge i Juli, men vi har svært ved at finde et sommerhus/hytte vi kan leje i en uge (15-22/7), hvor bilen kan lade op om aftenerne. Det er en Kia Soul EV, så en 32 ampere EVSE med type 2 stik eller type 1 kabel vil være ideelt, men vi kan nøjes med et 230 Volt stik der kan levere 10 ampere i 12 timer, til mormorladeren.
Mitt tips er å ikke spørre om lademuligheter når dere bestiller hytter. Det kan ofte skremme utleierne til å enten si at de ikke tilbyr lading (fordi det brannfarlig etc) eller det kan friste dem til å ta ublu priser for noen stakkars KWh.  Personlig har jeg alltid med en god 3 x 2,5 mm skjøteledning når jeg er på langtur, og hvis jeg spør pent og samtidig tilbyr å betale dobbelt av faktisk strømpris - så får jeg stort sett alltid kople till og lade opp.
Norske campinghytter har ofte 10A ujordet strømkurser. Jeg lader KUN når jeg er fysisk tilstede på slike kontakter, og ikke mens jeg sover. Men har ikke hatt problemer så langt, hverken med Trilling eller SoulEV.

Sitat fra: langemand på lørdag 15. april 2017, klokken 12:08
Er der noget særligt vi skal tænke på når vi skal over fjeldet på sommerdæk?
Husk å rulle ned vinduene og nyte den fullstendige stillheten fra naturen rundt dere når dere ruller sakte framover fjellveiene :)

Et par saker til slutt: Dere skal kanskje til Preikestolen?  Det er gratis "mormorlading" på parkeringsplassen her, kontaktene er på baksiden av toalettbygget. Det koster riktignok en del å parkere her, men ladingen er altså gratis. Det kan være nødvendig med skjøteledning, da det er litt avstand fra parkeringsplassene til bygget, og ingen dedikert oppmerkede elbil ladeplasser.

Og hvis dere ikke finner hytter: Har dere forsøkt AirBNB? Søk på steder litt utenfor byene så finner dere ofte gode og rimelige plasser.  Igjen - ikke spør om lading på forhånd. Ta heller med skjøteledning, så ordner det seg som regel  :) 

mvh
Hugo

EDIT: Hvis dere kommer via Setesdalen over Suleskarvegen, så er det fint her på Brokkestøylen for en overnatting eller tre. De har Kafe, Camping, og et par hytter.  Har selv ladet C-Zeroen på 10A fra disse hyttene.
Fint utgangspunkt både for å se Setesdalen og for å gå turer i fjellet.
http://brokke.com/no/aktuelt/brokkestoylen-kafe-og-camping/
https://goo.gl/maps/fCcAYogva1B2
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kårepåsporet

Tja, prisen på ferja tror jeg kan by på en overraskelse hvis en tror en reiser gratis med elbil.
Elbil har aldri vært gratis. Ok, men en har alltid betalt for fører....
Ferja på Lysefjorden er ren turistferje, jeg tror ikke en skal regne med gratis elbil der:
Prisen for en voksen er kr 315, prisen for bil inntil seks meter inkludert fører er kr 740.
Det er en flott ferjetur, og det er det mange som synes, så det kan nok være lurt å undersøke på forhånd, evt bestille, det kan gjøres her: www.fjord1.no

Når det gjelder å kjøre fra Valle i Setesdalen så får en vel ikke hurtigladet til 100%? I tillegg så skal en høyt opp mellom Valle og Suleskard, samt høyt opp videre fra Ådneram til Lysebotn. Da bør en ha mulighet for lading etter ferjen....
Jeg må understreke at jeg har ikke kjørt denne strekningen med elbil selv.

Denne kan være et hjelpemiddel:

http://www.jurassictest.ch/GR/

Bondeknøl

Det er to ferjer inn Lysefjorden. En vanlig ruteferje og turistferja til dobbel pris.
Kjerag er jo flott men også litt hardt å gå til. Innerst i Lysefjorden. Vet ikke om det kan lades her, men gåturen tar jo noen timer så lading her hadde gjort susen.
https://m.youtube.com/watch?v=kXiFgNm9LrQ

jkirkebo

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 16. april 2017, klokken 14:16
Det er to ferjer inn Lysefjorden. En vanlig ruteferje og turistferja til dobbel pris.

Det stemmer. Den vanlige er en katamaran som tar 12 biler og som man må rygge ombord på. Relativt eksotisk ;) Vi betalte kun en drøy hundrelapp når vi tok denne med Model S. Kjempefin tur, men husk å bestille plass på forhånd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

langemand

Tusind tak for de mange gode tips og råd - jeg har bestilt ladebrik fra Fortum og Grøn Kontakt, og vi har booket en hytte som vi satser på at kunne finde lademulighed i nærheden af (vi tager 20 meter 2,5 mm2 ledning med).
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Sulle

Og hvis du lager overgang med et slikt støpsel finner du 20A kontakt bak de fleste komfyrer...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

langemand

Sådan et stik finder jeg nok ikke i Danmark. Jeg må tage kabel og CEE-stik med, og købe sådan et stik som på fotoet i Oslo, når vi er kommet ind med færgen fra København.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA