Skrevet av Emne: Politikk: Gradert Moms på Elbiler  (Lest 2905 ganger)

rolandvg99

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #15 på: ſøndag 16. April 2017, klokken 12:25 »
Jeg tenker at om en velger bil for miljøets skyld er vel ikke Tesla det beste alternativet? Selvfølgelig bedre enn børstraktorer, men langt fra en trilling med tanke på klimaavtrykk.

Det at du bare ser dem når de frakter matpakkene sine inn til Oslo sier vel egentlig ingenting. At du ikke befinner deg bak dem når de frakter båt, hest eller campingvogn på lengre turer betyr ikke at de ikke brukes til det. Uansett tenker jeg at det er bedre de kjører en ny Model X enn en gammel colrolla som skulel hatt ny olje for seks tusen km siden.
Rent bortsett fra utslippene tar Tesla opp rimelig mye mer plass enn en Corolla: >10 m2. En trilling trenger 6,3 m2. Om alle kjørte Tesla i jobbsammenheng ville det alene skape store utfordringer rent plassmessig i en by. Tenk deg spetakkelet om alle skulle parkere en Opel Vivaro/Renault Trafic av lang type gatelangs i bysentrum?

Tesla Model X er genial til bruk på landsbygda der den kan ta over arbeidsoppgavene til en BMW X5 eller Audi Q7. Bybil er den derimot ikke.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
« Siste redigering: ſøndag 16. April 2017, klokken 12:27 av rolandvg99 »
"I like soul with a capital S"

Carl Anton Stenling

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #16 på: ſøndag 16. April 2017, klokken 19:27 »
Det viser seg å være svært vanskelig å få bilkjøperne til å velge mindre bil enn de har tenkt i utgangspunktet. Å både skulle overbevise noen om å velge elbil samt å gå tre klasser ned i størrelse er en tilnærmet umulig oppgave (Model X -> i-MiEV).

Det eneste realistiske er at man har konkurransedyktige elektriske alternativer i hver klasse. Til nød kan man kanskje få noen til å justere litt på behovet, f.eks. velge sedan (Model 3) istedenfor stasjonsvogn, men enkelt er det ikke.
Nissan Leaf 2015
Nestleder Oslo og Akershus elbilforening
Lommedalen, Bærum