Skrevet av Emne: Politikk: Gradert Moms på Elbiler  (Lest 5506 ganger)

rolandvg99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 412
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #15 på: ſøndag 16. April 2017, klokken 12:25 »
Jeg tenker at om en velger bil for miljøets skyld er vel ikke Tesla det beste alternativet? Selvfølgelig bedre enn børstraktorer, men langt fra en trilling med tanke på klimaavtrykk.

Det at du bare ser dem når de frakter matpakkene sine inn til Oslo sier vel egentlig ingenting. At du ikke befinner deg bak dem når de frakter båt, hest eller campingvogn på lengre turer betyr ikke at de ikke brukes til det. Uansett tenker jeg at det er bedre de kjører en ny Model X enn en gammel colrolla som skulel hatt ny olje for seks tusen km siden.
Rent bortsett fra utslippene tar Tesla opp rimelig mye mer plass enn en Corolla: >10 m2. En trilling trenger 6,3 m2. Om alle kjørte Tesla i jobbsammenheng ville det alene skape store utfordringer rent plassmessig i en by. Tenk deg spetakkelet om alle skulle parkere en Opel Vivaro/Renault Trafic av lang type gatelangs i bysentrum?

Tesla Model X er genial til bruk på landsbygda der den kan ta over arbeidsoppgavene til en BMW X5 eller Audi Q7. Bybil er den derimot ikke.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
« Siste redigering: ſøndag 16. April 2017, klokken 12:27 av rolandvg99 »
"I like soul with a capital S"

Carl Anton Stenling

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1012
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #16 på: ſøndag 16. April 2017, klokken 19:27 »
Det viser seg å være svært vanskelig å få bilkjøperne til å velge mindre bil enn de har tenkt i utgangspunktet. Å både skulle overbevise noen om å velge elbil samt å gå tre klasser ned i størrelse er en tilnærmet umulig oppgave (Model X -> i-MiEV).

Det eneste realistiske er at man har konkurransedyktige elektriske alternativer i hver klasse. Til nød kan man kanskje få noen til å justere litt på behovet, f.eks. velge sedan (Model 3) istedenfor stasjonsvogn, men enkelt er det ikke.
Nissan Leaf 2015
Nestleder Oslo og Akershus elbilforening
Lommedalen, Bærum

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11161
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #17 på: Tirsdag 11. Juli 2017, klokken 09:08 »
Staten bør fortsette arbeidet med å legge til rette for at folk kan ha flere biler.

F.eks bruker min Cree SAM 1/3 så mye strøm som en Tesla X og har plass til samme matpakka mellom Asker og Oslo. Grunnet dagens avgiftsregime er det faktisk mulig å ha en Cree SAM eller en Renault Twizy i tillegg til en X som da kan stå lagret mellom turene til Hafjell
Stavanger:

Driver http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2548
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #18 på: Tirsdag 11. Juli 2017, klokken 09:48 »
Eller elsykkel. Elsykkel med maksfart på 35km/t hadde dekt det daglige behovet for mange, og går ikke fortere enn det man lett oppnår på flatmark uansett.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Electrix

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 945
    • Vis profil
Sv: Politikk: Gradert Moms på Elbiler
« Svar #19 på: Tirsdag 15. August 2017, klokken 10:13 »
Her må man også huske på at om man uansett har behov for en Model X for familieturer så er det å bruke denne til å frakte matpakka til jobb det mest miljøvennlige alternativet om tog eller elbuss ikke passer. Selv en moped har høyere energibruk og også høye lokale utslipp.

Og husk nå også på at den enkelheten som ligger i vår 0-avgift for elbiler er noe av det som har gjort at det funker så bra. Med en gang man skal begynne med behovsprøving og kreve at det søkes om støtte så mister man veldig mange. De koster fort mer tid og penger enn man forventer å spare så da bare dropper man det. I tillegg koster det staten enorme summer å lønne et departement som skal vurdere alle søknader og klager.

Den løsningen vi har i dag er den enkleste og gir mest igjen for pengene!

Det er også altfor få som kjøper Tesla, det ser man i bruktmarkedet, det er umulig å finne en Model S eller Model X til en "normal" bruktpris. At man har dårligere råd betyr ikke at man kan stappe 6 personer og bagasje i en Leaf og hekte på båthengeren.
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand