Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Politikk: Gradert Moms på Elbiler

Startet av Radiobil1, torsdag 13. april 2017, klokken 14:55

« forrige - neste »

rolandvg99

#15
Sitat fra: cra på søndag 16. april 2017, klokken 11:59
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 23:39
Jeg tenker at om en velger bil for miljøets skyld er vel ikke Tesla det beste alternativet? Selvfølgelig bedre enn børstraktorer, men langt fra en trilling med tanke på klimaavtrykk.

Det at du bare ser dem når de frakter matpakkene sine inn til Oslo sier vel egentlig ingenting. At du ikke befinner deg bak dem når de frakter båt, hest eller campingvogn på lengre turer betyr ikke at de ikke brukes til det. Uansett tenker jeg at det er bedre de kjører en ny Model X enn en gammel colrolla som skulel hatt ny olje for seks tusen km siden.
Rent bortsett fra utslippene tar Tesla opp rimelig mye mer plass enn en Corolla: >10 m2. En trilling trenger 6,3 m2. Om alle kjørte Tesla i jobbsammenheng ville det alene skape store utfordringer rent plassmessig i en by. Tenk deg spetakkelet om alle skulle parkere en Opel Vivaro/Renault Trafic av lang type gatelangs i bysentrum?

Tesla Model X er genial til bruk på landsbygda der den kan ta over arbeidsoppgavene til en BMW X5 eller Audi Q7. Bybil er den derimot ikke.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
"I like soul with a capital S"

Carl Anton Stenling

Det viser seg å være svært vanskelig å få bilkjøperne til å velge mindre bil enn de har tenkt i utgangspunktet. Å både skulle overbevise noen om å velge elbil samt å gå tre klasser ned i størrelse er en tilnærmet umulig oppgave (Model X -> i-MiEV).

Det eneste realistiske er at man har konkurransedyktige elektriske alternativer i hver klasse. Til nød kan man kanskje få noen til å justere litt på behovet, f.eks. velge sedan (Model 3) istedenfor stasjonsvogn, men enkelt er det ikke.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Staten bør fortsette arbeidet med å legge til rette for at folk kan ha flere biler.

F.eks bruker min Cree SAM 1/3 så mye strøm som en Tesla X og har plass til samme matpakka mellom Asker og Oslo. Grunnet dagens avgiftsregime er det faktisk mulig å ha en Cree SAM eller en Renault Twizy i tillegg til en X som da kan stå lagret mellom turene til Hafjell
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Eller elsykkel. Elsykkel med maksfart på 35km/t hadde dekt det daglige behovet for mange, og går ikke fortere enn det man lett oppnår på flatmark uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

Her må man også huske på at om man uansett har behov for en Model X for familieturer så er det å bruke denne til å frakte matpakka til jobb det mest miljøvennlige alternativet om tog eller elbuss ikke passer. Selv en moped har høyere energibruk og også høye lokale utslipp.

Og husk nå også på at den enkelheten som ligger i vår 0-avgift for elbiler er noe av det som har gjort at det funker så bra. Med en gang man skal begynne med behovsprøving og kreve at det søkes om støtte så mister man veldig mange. De koster fort mer tid og penger enn man forventer å spare så da bare dropper man det. I tillegg koster det staten enorme summer å lønne et departement som skal vurdere alle søknader og klager.

Den løsningen vi har i dag er den enkleste og gir mest igjen for pengene!

Det er også altfor få som kjøper Tesla, det ser man i bruktmarkedet, det er umulig å finne en Model S eller Model X til en "normal" bruktpris. At man har dårligere råd betyr ikke at man kan stappe 6 personer og bagasje i en Leaf og hekte på båthengeren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA