Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 30kW Bergen - Oslo

Startet av førstereis, lørdag 08. april 2017, klokken 19:08

« forrige - neste »

førstereis

Hei,
Førstereis skal på påsketur med den nye 30kw leafen. Kjøreturen går Bergen - Osloområdet (og tilbake på slutten av påsken).
Planen er som følger:
Bergen - Eidfjord (156 km), lade her opp til 80%
Eidfjord - Ål (117 km), lade her opp igjen til 80%
Ål - Hønefoss (139 km), lade her opp igjen til 80%
Hønefos - endestopp (50 km). Fremme

Hvis jeg får angst underveis har jeg Voss, Geilo og div. steder nedover Hallingdal som backup. Virker dette som en hensiktsmessig plan? Tips til ladestopp motsatt vei?

Bondeknøl

30kw Leaf lader kjapt opp til 90%. Jeg hadde ladet til det for å ha enda mer gå på.

førstereis

Ladet på Voss, Eidfjord (hjelpe meg så klønete at det kun er strøm til hurtiglading av èn bil av gangen her), Ål og Sokna. Totalt tok turen nøyaktig 9 timer inkl. 4 x 30 min ladestopp underveis, noe som vel må kunne sies å være akseptabelt på vinterføre.

Tung last og mye dårlig vær på tilbaketuren med bl.a. tett snøvær på Geilo gjorde at jeg ladet på Sokna, Ål, Geilo, Eidfjord, Voss og så en liten stopp på Dale bare for å få et avbrekk fra køkjøringen.

Ser i ettertid at jeg burde notert ned hvor mye jeg hadde på hver ladestopp, inkl. hvor mye jeg ladet, men det får bli på neste langtur. Null problem med Bergen - Oslo t/r i elbil i alle fall!

Trekkoppbil

#3
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 08. april 2017, klokken 21:33
30kw Leaf lader kjapt opp til 90%. Jeg hadde ladet til det for å ha enda mer gå på.
Men hvor varmt blir batteriet når du lader til 90% flere ganger på en dag?

Da 30kwt var nytt, blei det lagt ut en video av en som kjørte fra Østlandet til Bergen med høy lading på den måten, og batteriet gikk skikkelig varmt. 
I mine øyne ser det ut som mishandling av bil, å hurtiglade høyt på denne måten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA