Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil ser vi fram til 2018?

Startet av Hebb74, lørdag 08. april 2017, klokken 18:59

« forrige - neste »

THE

Renault Zoe kan vel helles ikke kalles compliance. Renault kan jo ikke engang kjøpes i USA, hverken med eller uten eksosrør. Mangel på hurtiglading tyder vel uansett på at Renault ikke ønsker et alt for stort salg av Zoe.

Foreløpig er det Tesla Model 3 jeg har størst forhåpninger til i 2018. Tilhengerfeste og hurtiglading er noe det ikke ser ut til at noen andre kan konkurrere om i 2018. Håper jo at det dukker opp noen andre alternativer som kan brukes som familiebil og kan trekke tilhenger, og som støtter 150 kW DC-lading. Jaguar iPace virket interessant helt til det ble klart at den ikke kan trekke tilhenger. Jaguar er vel heller ikke helt synonymt med "folkebil".

Den første mellomstore stasjonsvogna med støtte for 150kW CCS og minst 75 kWt batteri er det nok mange som venter på, men det er ennå ingenting som tyder på at den kommer i 2018. Ellers må vi håpe på at Kia/Hyundai klarer å levere Niro/Kona/Stonic i stort antall med fornuftig leveringstid, og det må jeg si jeg er skeptisk til basert på tidligere erfaring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

moby666

Problemet med Zoe og I3 er at de er dårligere enn såkalte "complinace car", så da er vi like langt.

geear

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 27. juni 2017, klokken 00:45
Hvis vi ser bort fra Leaf og Tesla er vel stort sett resten compliance biler som de selger med tap og ikke vil selge volum av.
Sett bort fra Tesla så skjønner jeg ikke hvorfor du unntar Leaf fra "compliance car"-påstanden. Det er åpenbart at Nissan er i stand til, og ønsker å, levere, og de må gjerne påstå at det ikke er en bil for å få miljøpoeng, men like fullt så får de poeng og det tjener/sparer de penger på. Akkurat som alle andre elbilprodusenter. Tesla kan også selge sine poeng.

Og jeg ser ingen grunn til å sette Leaf i noen annen sjanger enn i3, e-Up, e-Golf, Zoe, Soul, trillinger.. alle disse er biler som produsentene ser ut for å ha både ønske og kapasitet til å levere, enten de har en baktanke med de eller ei.

Forøvrig er jeg enig i at den optimale bilen for det norske markedet mangler. Hadde VW tatt hele den nye drivpakken fra e-Golf og slengt den over i en Passat stasjonsvogn, plusset på 14kWh til og hengerfeste for 400k så hadde den solgt i bøtter og spann.

JorgenM

BMW i3S blir også spennende. i3 med litt endret design og rundt 190HK (standard har 170).
Presenteres i Frankfurt i september sammen med facelift i3 og kommer trolig på markedet rundt desember/januar.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

#49
 
SitatSett bort fra Tesla så skjønner jeg ikke hvorfor du unntar Leaf fra "compliance car"-påstanden.

Naa, du har opplagt et poeng...mulig jeg ga de litt for mye cred for å produsere den første elbilen jeg ikke
ville kjørt på golfbanen........ ;)

SitatForøvrig er jeg enig i at den optimale bilen for det norske markedet mangler. Hadde VW tatt hele den nye drivpakken fra e-Golf og slengt den over i en Passat stasjonsvogn, plusset på 14kWh til og hengerfeste for 400k så hadde den solgt i bøtter og spann.

Ja, og ruinert VW ...

SitatOg jeg ser ingen grunn til å sette Leaf i noen annen sjanger enn i3, e-Up, e-Golf, Zoe, Soul, trillinger.. alle disse er biler som produsentene ser ut for å ha både
Sitatønske og kapasitet
til å levere,

Ja er du nå så sikker på det? Bortsett fra utgående modell Leaf og problembelastede Zoe drives det veeldig
lite markedsføring av elbiler i Norge...for ikke å snakke om i utlandet...
Jeg tror de har ønske om å levere elbiler, bare ikke ennå... de ser nok på elbilsatsingen som en forsikring mot
et mulig paradigmeskifte innen transport/energi.
De vil rett og slett ha ene foten på toget når det går, det får bare ikke koste for mye .... :D





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA