Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannfylling

Startet av Mr saxobeat, lørdag 08. april 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

Mr saxobeat

Mangler endel kunnskap om vannfylling og ønsker å tette dette hullet. Har lest igjennom de andre trådene men finner ikke helt svar på mine spørsmål. Håper noen har bry til å lære opp en lærevillig amatør....:)

Jeg har to forskjellige batteripakker med to forskjellige behov;
nummer 1)
Saxo 03mod med originale batterier. Har fått regelmessig vannservice av forrige eier. Nå bør jeg vel tenke på å utføre en selv. Jeg har ubegrensede mengder batterivann tilgjengelig men må kjøpe et sånn vannserviceinstrument. Har noen et brukt til salgs eller en link til et nytt?
Så til det rent tekniske - Hvorfor er det slik at det må igangsettes et spesifikt ladeforløp og at man må ha en spesiell temperatur på cellene? Slik jeg har forstått det vil en fullladet celle fortrenge vannet og det er jo greit å fylle da, men er det egentlig helt nødvendig? Dersom jeg hadde fylt på vann ved "vanlig fulladet" batterier og god og varm temperatur i en garasje, hva hadde skjedd da? Ville det rent over litt batterivann/lut neste gang man fulllader men ellers ok?

nummer 2)
På hytta har jeg en batteripakke fra en truck på solcelleanlegget. Dette står jo mer eller mindre fullladet hele tiden og jeg har ingen mulighet for å igangsette en egen lading og øke temperaturen over ca 20 grader. Syredamperne er imidlertid utstyrt med sånn sentral automatisk vannfylling. Da kan jeg vel egentlig bare la det stå tilkoblet batterivann på denne hele tiden eller? Det viktigste er jo at cellene ikke går tom for vann og så langt jeg klarer å skjønne vil jeg vel ikke klare å skade batteriene ved å fylle for mye vann på noen måte? ??? Dette fordi denne sentralfyllingen har en slags omvendt trakt inni batteriet som sørger for at det er et rom mellom vannlinjen og overløpet slik at det er rom for at væsken kan utvide seg.

Regner med det er fare for at noen nå river av seg håret i frustrasjon  ;D men det er vel bedre å spørre enn å gjøre noe galt :)

Elmo

#1
Sitat fra: Mr saxobeat på lørdag 08. april 2017, klokken 12:47
nummer 1) Saxo 03mod
Jeg har evLite (vannserviceinstrument) men skal ikke selge det. Hvor holder du til ??
Hverken evLite eller ReLite produseres lenger, men det burde jo være noen brukte "der ute".
Enkleste og billigste er nok å kjøpe en Lexia3 (pirat) på eBay. Søker du på Lexia3 så får du opp mange i forskjellig prisklasser (eks). Ulempen med disse er at de krever en WindowsXP PC.

Hvis du fyller vann på NiCd batterier rett etter vanlig lading så vil elektrolytten bli for svak og i tillegg vil noe av den vil renne ut ved neste lading (ellers OK, men absolutt IKKE OK). Og fortsetter du sånn og den blir gradvis utvannet og ubrukelig.
Vannserviceprogrammet overlader ved lav strøm i lang tid så elektrolytten utvider seg og varmes opp tilstrekkelig til at overnevnte ikke skjer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Mr saxobeat på lørdag 08. april 2017, klokken 12:47
nummer 2) På hytta har jeg en batteripakke fra en truck på solcelleanlegget.
Jeg antar dette er bly/syre batterier. Blybatterier kan man vel ganske enkelt fylle på når det er fulladet. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr saxobeat

Blysyre på hytta ja. Veldig greit å la det så med vannfylling på hele tiden, men det er litt vanskelig å se om vannforbruket endrer seg.
Jeg på Lindesnes og har ikke sett mange andre PSA rundt her. Så sjansen for at noen rundt her har et jeg kan låne er kanskje ikke så stor. Lexia 3 skal jeg se etter. Takk for tipset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA