Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kollektiv felt

Startet av Adriantorsvik, fredag 07. april 2017, klokken 16:39

« forrige - neste »

Adriantorsvik

Hei,

Jeg har nettopp flyttet til Lørenskog, jobber i Oslo sentrum, og kjører elbil til jobb. Jeg ser hver dag på vei til jobben at enkelte elbiler ikke kjører i kollektivfeltene som er på veien. (Fra karihaugen til Ring 3, altså e6) jeg prøver å gjøre meg klok på jungelen av info på nettet rundt hvilke felt som er lovlig og hvilke felt man må ha med en passasjer for å kjøre i, men det er ikke lett.

Derfor er mitt spørsmål enkelt: er det lov å kjøre denne strekningen uten en ekstra passasjer? Jeg syntes infoen er fryktelig dårlig langs veien(e)

Takk for svar og god påske!

georglu

Det skal stå et hvitt skilt under kollektivfelt-skiltet hvis det er begrensninger i hvem skiltet gjelder for. F.eks. inn til Oslo via E18 Mosseveien er det et hvitt skilt under som sier at du ikke kan kjøre el-bil i feltet uten passasjerer om morgenen (06-10 på hverdager tror jeg). Tilsvarende på vei ut av byen, men da på ettermiddagen (14-18 på hverdager tror jeg).

Andre steder er det ikke slikt hvitt skilt og da er det ingen begrensninger utover hva som er standard (elbiler har tilgang 24/7). Tror f.eks. E6 syd inn til byen ikke har den begrensningen.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Adriantorsvik

Ok, takk for svar :)

Ble litt små stressa på vei hjem når jeg så en elbil som ble stoppet i kollektivfeltet av en sivilpoliti, han kjørte nok bare for fort :)

TB

#3
Ein ting som kan være nyttig for lommeboka å notere seg er kollektivfeltet ved kryss 41, retning Nord.

Her er det teknisk mulig å kjøyre forbi busstopp Furuset skole, og komme inn på E6 igjen. Men, det står skilt 404.1 Påbudt kjørefelt høyre, med underskilt "Gjelder ikke buss". Her er det dermed berre buss som kan passere, ingen elbiler, hydrogen eller drosjer kan passere (lovlig).

Ser daglig mange som tek sjansen, men for ikkje lenge sidan vart mange stoppa her.. :police: - Koster 5 350,– å bli tatt...  :o
(ref: https://www.motor.no/artikler/fra-neste-ar-koster-dette-1650-kroner/ )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA