Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel med lading av elsykkel. Tips?

Startet av Olemann, torsdag 06. april 2017, klokken 18:28

« forrige - neste »

Olemann

Kanskje noen av dere her inne har et tips om hva som kan være galt.   

Viften i laderen starter ikke når jeg plugger ladeledningen i batteriet.  Det gjør den ellers alltid.  Men lysene på lader virker, glassikringen i lader er i orden og når jeg har ladeledning plugget i batteriet og sykkelen slått på, så lyser den fullt oppladet (både på panel på styret og på display på batteriet). Dette betyr såvidt jeg kan forstå at spenningen ut fra lader er korrekt. 
Men det kan virke som om det ikke slipper ut strøm fra laderen/at batteriet ikke trekker strøm,  og viften i laderen starter ikke.  (Tror ikke den er termostyrt, for den går normalt straks på enten det er sommer eller vinter.)
Den store (40A) flatsikringen i bunnen av batteriet er også i orden.

Noen tips om hva jeg kan gjøre?  Tror ikke det er batteriet som har tatt kvelden etter vinteren, for jeg hadde en tur for en uke siden og da hadde det omtrent normal kapasitet, men nå lar det seg som sagt ikke lade opp.

Sykkelen minner om denne, selv om neppe så kraftig motor, men batteriet ser identisk ut. http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=427


PerBear

Kan være dårlig kontakt, det kan gi tilsvarende symptom, så sjekk ladekontakt  og batterikontakt for korrosjon/irring, helst med en ekstra god lommelykt.

Ellers så er batteriet ofte synderen. Har du mulighet så ta det med til butikken hvor du kjøpte sykkelen og be dem sjekke det.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Olemann

Takk for svar.  Ladekontakten er helt som ny, og batteri-kontaktene så jeg på og satte batteriet ned et par ganger, men skal sjekke igjen.
Sykkelen er fra Kina....så der er jeg litt lost in space hva garantier angår :-)

Men brukte den ca en mil forrige uke på en lading, nå gikk den bare 2 kilometer....så litt pussig vel om batteriet tar kvelden sånn på en ukes tid, når det står ubrukt på opplading?

Sitat fra: PerBear på torsdag 06. april 2017, klokken 23:06
Kan være dårlig kontakt, det kan gi tilsvarende symptom, så sjekk ladekontakt  og batterikontakt for korrosjon/irring, helst med en ekstra god lommelykt.

Ellers så er batteriet ofte synderen. Har du mulighet så ta det med til butikken hvor du kjøpte sykkelen og be dem sjekke det.

Olee

Sitat fra: Olemann på torsdag 06. april 2017, klokken 23:45
Men brukte den ca en mil forrige uke på en lading, nå gikk den bare 2 kilometer....så litt pussig vel om batteriet tar kvelden sånn på en ukes tid, når det står ubrukt på opplading?
Høres litt rart ut ja, mulig det er BMS'en som ikke fungerer skikkelig. Har du mulighet til å teste laderen på et annet batteri? Eventuelt måle om den gir fra seg noe strøm.. Hvor i landet holder du til?

Olemann

Hei,

Bor i Bærum, stakk innom alle 3 butikkene som driver med Elsykler i Sandvika i går, men ingen hadde lader med samme type kontakt, det er XLR plugg, eller noe jeg husker vi kalte Cannon plugg fra den tiden jeg drev med mikrofoner/lydanlegg. Men de sa gamle Ecoride hadde samme kontakt.
Den ene av dem luktet på batteriet og sa han ikke likte den lukten....det lukter faktisk litt svidd elektronikk av kontakten der man plugger laderen inn i batteriet.
Så....vurderer kjøpe både batteri og lader (som leveres med batteri), men det er dyrt, så ville jo gjerne ha testet først hva som er galt.  Ser Kina selger OEM batterier til ca 320 USD, mens Panasonic celler koster 530 USD, men er kanskje verdt merprisen....Er 48 Volt og 20 Ah, så rimelig stort batteri.

Det rare synes jeg er at lader har korrekt spenning på utgangen, men viften i laderen starter ikke som den skal, og da er det kanskje en sperre som gjør at det ikke leveres strøm?

Sitat fra: Olee på fredag 07. april 2017, klokken 01:00
Sitat fra: Olemann på torsdag 06. april 2017, klokken 23:45
Men brukte den ca en mil forrige uke på en lading, nå gikk den bare 2 kilometer....så litt pussig vel om batteriet tar kvelden sånn på en ukes tid, når det står ubrukt på opplading?
Høres litt rart ut ja, mulig det er BMS'en som ikke fungerer skikkelig. Har du mulighet til å teste laderen på et annet batteri? Eventuelt måle om den gir fra seg noe strøm.. Hvor i landet holder du til?

petersv

Hvis du har tid og interessen for det ville jeg åpnet batteriet og byttet celler og BMS selv. Les tråden til jkirkebo for tips http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26621.0.html

Kjøper du bra celler fra karen i Polen får du et mye bedre batteri enn hva du vil få fra Kina.

Olemann

Takk for tips, leste tråden, men redd det blir i overkant mye og at det hele blir liggende halvferdig....så må nok prøve finne ut av hva som er galt.
Tror dere at de som hevder å selge Samsung og Panasonic på nett faker og bare tar ekstra betalt?  Tenker på disse som er batterier som passer min sykkel, og også samme forhandler.  Stor prisforskjell og samme "innpakning".

http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=462

http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=463


Sitat fra: petersv på lørdag 08. april 2017, klokken 13:24
Hvis du har tid og interessen for det ville jeg åpnet batteriet og byttet celler og BMS selv. Les tråden til jkirkebo for tips http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26621.0.html

Kjøper du bra celler fra karen i Polen får du et mye bedre batteri enn hva du vil få fra Kina.

Olee

Det er ikke lett å vite...
På det minste batteriet skriver de "Use Excellent 3-5C discharge rate OEM 18650 Cell" på 2,2Ah, mens på det største skriver de "Use Excellent Panasonic 18650 Cell" på 2,9Ah. Du kan jo alltids spørre hvilke celler de bruker, og dobbeltsjekke når du får batteriet. Det var jo en grei prisforskjell på pakkene, så mulig det er den største pakken som er noe å satse på.
Har du "billigbatteriet" nå? Uansett litt kjipt å kjøpe nytt batteri når det mest sannsynlig ikke er cellene som er ødelagt.

Olemann


Vet ikke om jeg har billigbatteriet eller det andre, fulgte med sykkelen da jeg kjøpte den i 2014, så er jo brukt 3 sesonger, men ikke mye.  Tipper brukt den i snitt 3 ganger i uken og tilsammen ca 3 mil i uken (kun sommer), altså ca 50 mil pr år eller totalt under 200 mil.  Antall cykler er jeg ikke sikker på, men stort sett plugget inn etter hver bruk, kanskje 100-200 cycler.   Dette burde jo være langt under det som skal tåles.  Men ikke flink med lading om vinteren under lagring, tror jeg ladet bare 2 ganger sist vinter, kanskje det har ødelagt batteriet.

Men som en sa, hadde vært fint å fått testet laderen på et annet batteri, kan jo hende det bare er lader som ikke gir strøm (selv om spenning på utgangen er helt korrekt.)

Olee

Burde holde lenger enn 200 cycler og 3-4år ja, kommer selvfølgelig an på hvilke celler som sitter der...
Så lenge spenningen ikke har falt for mye i løpet av vinteren så skal det ikke ødelegge batteriet. Kald oppbevaring på lav SOC er fint det.

Hvis du ikke får testet laderen på et annet batteri kan du alltids låne en lader av meg. Send en PM hvis det er interessant :)

Olemann

Takker for tilbud!

Hørte de gamle EcoRide brukte XLR kabel så får prøve finne en slik og teste ut om laderen funker mot annet batteri, om det er tilfelle så er det vel bare å skaffe meg nytt batteri.

Men,  noen som har ideer om hva som kan gjøre at laderen gir korrekt spenning, men viften ikke starter?  Kan det være at viften er gått og en sikringskrets dermed stenger strømmen ut?  Eller er det mer sansynlig at laderen måler feil f.eks impedans i batteriet, og dermed ikke skrur seg på - for å unngå skade/varmeutvikling f.eks?


Sitat fra: Olee på lørdag 08. april 2017, klokken 18:56
Burde holde lenger enn 200 cycler og 3-4år ja, kommer selvfølgelig an på hvilke celler som sitter der...
Så lenge spenningen ikke har falt for mye i løpet av vinteren så skal det ikke ødelegge batteriet. Kald oppbevaring på lav SOC er fint det.

Hvis du ikke får testet laderen på et annet batteri kan du alltids låne en lader av meg. Send en PM hvis det er interessant :)

Olemann

#11
Da har jeg åpnet batteriet og den svidde lukten hadde som ventet en årsak.  Printboardet i toppen av batteriet var svidd skikkelig.  Ser ut som det er rundt noen effekttransistorer.  Se vedlagte bilde.
Så da er det bare å prøve få tak i noe slikt, noen som har tips om hvor?
Lurer jo også på hva årsaken kan være, sikringen i batteriet er på 40A så med 52V blir jo det rimelig heftig, men må vel bytte selve kontrolleren på rammen på sykkelen for å nedsette strømtrekket. 

Tips om det er noen hensikt å prøve skaffe et kort som bildet viser og hvem som kan ha slikt?  Sykkelen er kjøpt fra Kina og sender en epost dit, men føler meg ikke sikker på service derfra derfor denne melding her og.

EDIT:  Denne kontrolleren fra samme firma sykkelen er fra, ser identisk ut. Men, det står denne er for LifePO4 og mitt batteri er såvidt jeg vet Li-on, kan det skape trøbbel? Ser av bildet på linken at kontrolleren kan leveres både for 3.7 og 3.2 V, dermed vil jeg tro at også Li ion er kurant (3.7V utgaven)
http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=236

amund

Du må lete opp en BMS med riktig spenning, BMS er BMS, stort sett, så lenge de er laget for samme type batteri (cellespenning/kjemi, og antall celler i serie, og greier max amp sykkelen trekker).

Spørsmålet er jo hva som har skjedd her, er det ladern som har smelta det? Sykkelen? Er batteriet/cellene fortsatt OK? Det siste spørsmålet kan jeg hjelpe deg med, prøve å måle litt, lade det opp og se om det fungerer som det skal. Jeg bor i Oslo, kan se på batteriet for deg en kveld.

Jeg har også liggende noen programmerbare BMS'er, kan nok sette opp en som passer batteriet ditt, hvis kortet får plass i batteriboksen din da.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Olemann

#13
Takk for fint tilbud!  Men, har nettopp sendt batteriet til en annen her på Forum som tilbød seg det samme, blir spennende å se resultatet.  Jeg målte selv alle celle-seriene og en av dem hadde spenning på 0.2V, de andre rundt 4 V, så antagelig har den ene serien tatt kvelden.
Men, hva som førte til dette aner jeg ikke, håper ikke det er motor eller kontroller, for da er det jo risk for at det samme skal skje igjen.  Ser det sitter en 40A sikring i batteriet, tror jeg i alle fall reduserer den til 30A. Ved 50V gir jo det 1500W og det burde være mer enn nok.

Sitat fra: amund på onsdag 26. april 2017, klokken 21:40
Du må lete opp en BMS med riktig spenning, BMS er BMS, stort sett, så lenge de er laget for samme type batteri (cellespenning/kjemi, og antall celler i serie, og greier max amp sykkelen trekker).

Spørsmålet er jo hva som har skjedd her, er det ladern som har smelta det? Sykkelen? Er batteriet/cellene fortsatt OK? Det siste spørsmålet kan jeg hjelpe deg med, prøve å måle litt, lade det opp og se om det fungerer som det skal. Jeg bor i Oslo, kan se på batteriet for deg en kveld.

Jeg har også liggende noen programmerbare BMS'er, kan nok sette opp en som passer batteriet ditt, hvis kortet får plass i batteriboksen din da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA