Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A ladekabel- Charge Amps?

Startet av Sand, mandag 03. april 2017, klokken 15:20

« forrige - neste »

Sand

Hei

Har idag en 10A orginal ladekabel som jeg bruker.

Vurderer å kjøpe en Charge Amps Ray ladekabel, slik at jeg kan lade med 16A og da korte ned ladetiden.
ref: http://www.mitsubishi-cars.co.uk/outlander/charging.aspx


Er det noen som har erfaringer med denne ladekabelen?
Og kan noen her bekrefte at 16A lading fungerer 100% og da gi kortere ladetid på PHEV?

LarsErikOsterud

Hvor skal du bruke 16A lading da?
Max tillatt på en 16A kurs er 10A fordi en 16A kurs ikke tåler 16A over lengre tid.
Da må du ha en 20A kurs med industrikontakt da (men det er det vel ikke på kabelen).
Scuhko-kontakt tåler ikke 16A over tid.

Når det er sagt har jeg selv en Charge Amps. Men det er for å kunne velge 6A når jeg lader på en 10A kurs.
Også er den jo mye lettere å håndtere enn den originalene kabelen fordi den ikke har en klump midt på.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

Sand

Takk for svar.

Tenkte å bruke 16A lading med industrikontakt ja. Har mulighet på jobb.

Det med størrelsen på ladekabelen uten klump ser jeg også som en stor pluss.

Men med andre ord så har du god erfaring med den?

erik e

Har ladet med 16 A i 6 år .  Både på 16 og 25 A kurs med vanlig stikk. Det blir vel noen tusen ganger .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

dissern

#4
Sitat fra: erik e på mandag 03. april 2017, klokken 17:53
Har ladet med 16 A i 6 år .  Både på 16 og 25 A kurs med vanlig stikk. Det blir vel noen tusen ganger .

Har selv ladet med 16A i 2 år med vanlig Schuko med 2 stk. Charge-Amps V2 men ble litt skuffet her om dagen da den ene har avgått med døden...
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

kajaaen

Deler noen erfaringer med CA. ladekabel type spark.  Kjøpte en slik for ca. 1år siden. Denne skulle ligge i bilen, mens orginalkabel ble brukt hjemme i garagen. Det viste seg å være nærmest umulig å få løsnet støpslet fra bilkontakten etter innplugging. Etter litt studering av mekaniske mål fant jeg at den runde ytterhylsa på sparken var urund og at minste diam. var mindre enn den runde delen i kontakten den skulle inn på. Dårlig støpekontroll altså. Fikk en ny som var noe bedre men ikke perfekt, men med litt bruk ble det bedre. Etter ca 10 mnd. forsvant led.lyset i 220 volt støpslet, og feilled tente i støpslet for bilkontakten. Ingen lading selvsakt. Vel, feil kan oppstå tenkte jeg å leverte kabel nr. 2. Etter litt tid (tror imp. var innkoplet) fikk jeg en annen, ikke den jeg leverte inn, men samme type. Den så ut som noen hadde kjørt over kabelen med piggdekk, så den nektet jeg å ta i mot, ekspeditøren på forr. var enig med meg i det. Etter en tid ca 1 mnd. kom en annen kabel, ikke en ny, men den så grei ut fysisk i hvert fall. Denne tok jeg i mot. Da denne kabelen ikke brukes hjemme, ville jeg prøve den straks for å være sikker på at den var ok. Det var den ikke, så sraks at led ind. i bilstøpslet ikke var som på den første, den indikerte ikke start av lading, men ladelampa i bilen viste at lading startet. Etter 1 natts lading, var batt. ca 10% ladet, og lading avsluttet. Det var kabel nr. 4 på mindre enn 1 år!!!  Jeg kunne ikke få en helt ny ladekabel av spark type ble det sakt, denne var gått ut av prod.
Endte med bet. mellomlegg på en helt ny Ray, denne fungere enda, og støpslet går lett på bilkontakten, slik orginalen har gjort hele tiden. Nb. Den nye har en kladd på kabelen men liten i forh. til org. kabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA