Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC lading: Clever og E.ON kommer med nye ladere

Startet av bositron, søndag 02. april 2017, klokken 07:48

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: e-curious på mandag 10. april 2017, klokken 22:50
1) Vekselstrøm (AC) opladning – langsom på 1-fase med 230V. – som er udbredt flere steder. Lang ladetid på 6-8 timer – slider meget på batteriet og dermed bilens værdi.
Jeg har undra meg over om batteriene blir daukjørte av svært sakte lading. Men jeg har ikke klart å finne ut av det enda.

Jeg har prøvd å leite kjappt på nettet etter optimal ladehastighet, og da finner jeg en enbefaling om å lade på 1-2 timer:
The advised charge rate of an Energy Cell is between 0.5C and 1C
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
Det er farlig av meg å komme med sånne sitater når man tar dem helt ut av sin sammenheng.

Tidligere når jeg har leita etter det samme, fant jeg en artikkel hvor det var anbefalt over ca 0,2C.


ravn

Tesla Roadster bruker også 43kw laderene, får i praksis ~63A enfas (14kw). Nå når fortum har byttet ut de fleste er det ett mareritt å kjøre langtur i Norge, så nå har det istedenfor blitt Danmark de siste gangene, hvor 43kw er over alt.

Nå venter jeg spent på Chademo-kit til bilen, men frem til da er jeg tilbake på fly på mine besøk til Oslo og Bergen, 32A lading tar alt for lang tid.


Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

pudderjagar

Da finnst ganske mange 43kw mellom Bergen og Oslo. Sjekk ut ladekartet for 43kw som ligg øverst i Zoe sitt underforum.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ravn

Stemmer det som står i kartet der?
Feks aksdal står som 22kw på Grønn kontakt sine sider.
Har også pratet med Fortum tidligere, med noen veldig få unntak har de byttet ut sine 43 med 22.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

moderator 2

GK og Fortum har gått bort fra 43Kw lading. Ladere som kan gi 43Kw er likevel merket som 22Kw ladere hos operatørene, da de ikke ønsker å "markedsføre" 43Kw laderne da disse kan bli "ofret" for flere 22Kw ladere i stedet.

Er du innom en som står som 43Kw lader i dette kartet, ,men kun gir 22Kw er det fint hvis du gir beksjed til Pudderjagar på forumet.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

ravn

Ahh.
Flotte greier.

Skal opp til Bergen fra Stavanger om 1,5 ukes tid, så da tar jeg Roadsteren, så får jeg verifisert "kart og terreng" samtidig :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA