Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

...

Startet av ..., fredag 31. mars 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

moby666

Da er katta ute av esken. Har sendt bestilling til min forhandler :)

Inop

Så jo ikke så ille ut den der.
Fikk du antydet noe pris og leveringstid (som selvfølgelig må taes med en del salt)?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Kjetil1986

Jeg har nettopp mailet litt med min forhandler. Han sier at den eneste informasjonen de har fått er at bilen skal komme ca sensommeren 2018.
Model 3 long range 2021

moby666

Levering er usikker, men senest høsten 2018. Pris ca 350 for toppspekket bil. Bilen deler mye fra IONIQ, bla varmepumpe, varmesystem og batterikjemi. Veldig spent på vekta på denne, men med NEDC på 501 km så regner jeg med at de har klart å holde vekta nede.

telcontar

Satte meg på interessent liste på denne for noen uker tilbake.

Ser jo veldig bra ut, nye Leaf bør minst matche dette ellers så tror jeg den nyheten fort blir glemt.

Artikkelen antyder lansering i midten av juni, men kanskje det bare gjelder bensin/diesel utgavene.

Stikkkontakt

Sitat fra: moby666 på fredag 26. mai 2017, klokken 12:48
Levering er usikker, men senest høsten 2018. Pris ca 350 for toppspekket bil. Bilen deler mye fra IONIQ, bla varmepumpe, varmesystem og batterikjemi. Veldig spent på vekta på denne, men med NEDC på 501 km så regner jeg med at de har klart å holde vekta nede.

500 km med 50kwh batteri er sprekt med en SUV.
Trodde NEDC er på vei ut som mål på kjørelengde?

ProsjektX

Og hvem gidder AmperaE til samme pris og lenger leveringstid...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

rolandvg99

Sitat fra: ProsjektX på fredag 26. mai 2017, klokken 14:37
Og hvem gidder AmperaE til samme pris og lenger leveringstid...

Når du ser hva folk betaler på finn.no for Ampera-E, later Kona til å bli et røverkjøp.
"I like soul with a capital S"

telcontar

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 26. mai 2017, klokken 14:23
Sitat fra: moby666 på fredag 26. mai 2017, klokken 12:48
Levering er usikker, men senest høsten 2018. Pris ca 350 for toppspekket bil. Bilen deler mye fra IONIQ, bla varmepumpe, varmesystem og batterikjemi. Veldig spent på vekta på denne, men med NEDC på 501 km så regner jeg med at de har klart å holde vekta nede.

500 km med 50kwh batteri er sprekt med en SUV.
Trodde NEDC er på vei ut som mål på kjørelengde?

350KM er oppgitt som mer realistisk rekkevidde. 3mil unna Ae, som viser seg å være rimelig gjerrig på strømforbruk også. Tror dog Hyundai Kona med varmepumpe vil utjevne forskjellen på vinteren.

Stikkkontakt

Sitat fra: ProsjektX på fredag 26. mai 2017, klokken 14:37
Og hvem gidder AmperaE til samme pris og lenger leveringstid...

De som ikke gidder å bruke 11-12 sekunder på 0-100 kanskje?
Ampera-E er en bil som er kjappere i aksen enn estimert 90% av den norske bilparken. Det er ved siden av batteriet et klart kjøpsargument for Ampera-e vs f.eks Ioniq og e-Golf.

rolandvg99

0-100 under 10 sekunder er for de fleste helt bortkastet bruk av energi. Ja, det er morsomt, men ikke det som gjør at du kommer først til Bergen fra Oslo.
"I like soul with a capital S"

Stikkkontakt

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 26. mai 2017, klokken 17:44
0-100 under 10 sekunder er for de fleste helt bortkastet bruk av energi. Ja, det er morsomt, men ikke det som gjør at du kommer først til Bergen fra Oslo.

Arrester meg gjerne, men er ikke tilført kinetisk energi den samme om man trenger 7 eller 12 sekund på å tilføre den energien som trengs for å komme opp i 100 km/t for 2 identiske enheter?

Elmo

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 26. mai 2017, klokken 18:29
Arrester meg gjerne, men er ikke tilført kinetisk energi den samme om man trenger 7 eller 12 sekund på å tilføre den energien som trengs for å komme opp i 100 km/t for 2 identiske enheter?
Høyere strøm gir vel litt mere tap i form av varme ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Elmo på fredag 26. mai 2017, klokken 18:45
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 26. mai 2017, klokken 18:29
Arrester meg gjerne, men er ikke tilført kinetisk energi den samme om man trenger 7 eller 12 sekund på å tilføre den energien som trengs for å komme opp i 100 km/t for 2 identiske enheter?
Høyere strøm gir vel litt mere tap i form av varme ;)

Ja, mulig.
Men poenget er at Ioniq ikke er mer effektiv enn Ampera-e fordi den har mindre motorkraft.
Det er en av de største fordelene med elektriske biler. At de ikke blir ineffektive selv om de har enormt med motorkraft.

rolandvg99

Men kommer bilen ubetinget fortere til Bergen grunnet akselerasjon og motorkraft? ;)

PS. Hadde Renault hatt vett til å putte hurtiglader i nye Kangoo ZE Maxi 5 hadde jeg kjøpt den i stedet for KIA Soul 2018. Den er jo som kjent et "rivjern" i øvelsen 0-100 km på en formiddag.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA