Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

...

Startet av ..., fredag 24. mars 2017, klokken 20:45

« forrige - neste »

...

...
...

Counterpointer

Sitat fra: nix på fredag 24. mars 2017, klokken 20:45
Når det kommer en Kia med 60kWt+ er jeg redd Ampera-E'en blir borte :)
Må ha awd og hengerfeste også

snoemann

Interessant ... jeg catchet ikke helt forskjellen på Stonic og Niro ..

Er de ca like store? Og samme type bil .. altså kompakt-suv ?

Høres merkelig ut å lansere en ny bil som er såpass lik Niro.

Kanskje "Stonic" bare er en arbeidstittel (som nevnt i den koreanske artikkelen) og at dette egentlig er neste "Niro"?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Kårepåsporet

Kommer Kia med EV  og hengerfeste så har jeg en Ioniq tilsalgs. Rimelig.

26.000 kWh

Det ser ut til at Kia Stonic kommer i 2018 og at den vil være bygd på samme platform som Hyundai i20. 44kWh og en rekkevidde på over 300 km. Diesel- og bensinversjonen kommer visstnok i år.

The Stonic, equipped with a 44 kilowatt-hour lithium-ion battery, is expected to run more than 300 kilometers on a single charge to rival General Motors' Chevrolet Bolt EV with a maximum driving range of 383 kilometers.

The new car will share the same platform with Hyundai Motors' i20 hatchback. Hyundai's upcoming compact SUV, tentatively called Kona, is also expected to use the platform.


http://www.theinvestor.co.kr/view.php?ud=20170324000717

EV_Mor10

"Kona" kan jo bli et interessant navn på bilen :)
Ser for meg et par misforståelser som kan dukke opp da...

Den j.... Kona, osv.

Kårepåsporet

Kjøper gjerne Kia igjen jeg. Lanserer Kia elbil med hengerfeste med minimum 5-600 kg kapasitet så bestiller jeg nesten uansett hva de kommer med!
Velger nok heller Kia foran Tesla, Kia med 7 års garanti på hele doningen.  :+1:

geear

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:35
Velger nok heller Kia foran Tesla, Kia med 7 års garanti på hele doningen.  :+1:
7-årsgarantien er bra, men ikke altomfattende og dekker ikke "hele doningen". Noe er det kun to og tre år på, som slitedeler og stereoanlegg/navi.

Jejl

Sitat fra: gr på torsdag 06. april 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:35
Velger nok heller Kia foran Tesla, Kia med 7 års garanti på hele doningen.  :+1:
7-årsgarantien er bra, men ikke altomfattende og dekker ikke "hele doningen". Noe er det kun to og tre år på, som slitedeler og stereoanlegg/navi.
Stereoanlegg og navi. har 5 års reklamasjonsrett uansett.

Kårepåsporet

Ok, men det er da som ovenstående skriver minimum 5 års reklamasjonsrett. Det er vel ingen som har bedre totalgaranti enn Kia da? Med mindre man kjører lenger enn drøyt 20000 km i året.
Fem års garanti er for dårlig, synes jeg. Kia har forøvrig samme garanti om en kjøper bilen i Frankrike eller Norge.....

Sitat fra: gr på torsdag 06. april 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:35
Velger nok heller Kia foran Tesla, Kia med 7 års garanti på hele doningen.  :+1:
7-årsgarantien er bra, men ikke altomfattende og dekker ikke "hele doningen". Noe er det kun to og tre år på, som slitedeler og stereoanlegg/navi.

geear

Sitat fra: Jejl på torsdag 06. april 2017, klokken 16:30
Sitat fra: gr på torsdag 06. april 2017, klokken 15:45
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:35
Velger nok heller Kia foran Tesla, Kia med 7 års garanti på hele doningen.  :+1:
7-årsgarantien er bra, men ikke altomfattende og dekker ikke "hele doningen". Noe er det kun to og tre år på, som slitedeler og stereoanlegg/navi.
Stereoanlegg og navi. har 5 års reklamasjonsrett uansett.
Ja, men det er ikke Kia sin fortjeneste, og ikke et argument pro Kia. Der gjelder det samme for alle merker så sant man ikke har vært på importprosjekt.

Kia kommer godt ut på generell garanti, men på batterigaranti fikk de ikke spesielt imponerende score fra Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/

Counterpointer

Min Soul har gått over 50 k km UTEN feil ! Så for min del trenger jeg ikke garanti......

Kårepåsporet

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. april 2017, klokken 22:48
Min Soul har gått over 50 k km UTEN feil ! Så for min del trenger jeg ikke garanti......

Vår Soul gikk feilfritt 30 k km uten feil, da byttet vi noe motvillig til lengre rekkevidde, Ioniq.

Counterpointer

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 07. april 2017, klokken 11:53
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. april 2017, klokken 22:48
Min Soul har gått over 50 k km UTEN feil ! Så for min del trenger jeg ikke garanti......

Vår Soul gikk feilfritt 30 k km uten feil, da byttet vi noe motvillig til lengre rekkevidde, Ioniq.
hvor mye mer rekkevidde fikk du i praksis?

Jeg gjør i og for seg det samme nå med Opel Ae og gruer meg litt for amerikansk bil.....

Kårepåsporet

For å ta en referansestrekning på 45 km svært kupert terreng:
Med Soul brukte jeg høst-vinter 32-33 %, med Ioniq 20-22 %.

Samme strekning og videre til fjells, ca 600 moh, 80 km:
Med Soul hadde jeg rest ca 35% og med Ioniq ca 55%.

Siden Ioniq er mye mer effektiv/lav luftmotstand så kjører jeg nok noe fortere også med Ioniq.
Ut fra disse tallene så ser det ut til at Ioniq kan ha nær 50% lengre rekkevidde.
Det er helt utrolig ut fra oppgitte batterikapasiteter på 27 og 28 kWt....
Ioniq seiler utrolig lett....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA