Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er vanlig praksis angånde reklamasjon på motoren til elsykkel.

Startet av rp, torsdag 16. mars 2017, klokken 22:32

« forrige - neste »

rp

Jeg har en Raleigh elsykkel med impuls motor som ikke oppfører seg korrekt lenger, den kobler ikke inn som den skal.

Motoren er 4 1/2 år gamle, så hvis må skiftes, så skulle jo reklamasjonen dekke bytte av motor.

Jeg lurer på hva som er vanlig praksis blant sykkel butikkene, får en dekket alle utgifter, eller får en bare ny motor og må betale for montering?

Er det noen som har erfaring på det området?


PerBear

Sitat fra: rp på torsdag 16. mars 2017, klokken 22:32
Jeg har en Raleigh elsykkel med impuls motor som ikke oppfører seg korrekt lenger, den kobler ikke inn som den skal.

Motoren er 4 1/2 år gamle, så hvis må skiftes, så skulle jo reklamasjonen dekke bytte av motor.

Jeg lurer på hva som er vanlig praksis blant sykkel butikkene, får en dekket alle utgifter, eller får en bare ny motor og må betale for montering?

Er det noen som har erfaring på det området?

Jeg har erfaring med at det er slitasje eller fukt som ødelegger en elsykkelmotor i en fabrikkbygget elsykkel. Da kan du normalt ikke reklamere på produktet. Eneste unntak er hvis sykkelmotoren har IP67 kapsling. Men da må du aldri ha høtrykkspylt sykkelen.  Kravet i EN 15194 (europeisk elsykkelstandard) er IP54 som f.eks ikke er tett for vann fra en kraftig hageslange.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Citroel

Har du kjøpt komplett sykkel med motor fra forhandler? I så fall har du 5 års reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få rettet produksjonsfeil som har gjort at motoren ikke fungerer lenger, og da skal selger også ta kostnaden med å bytte motoren. Sykkelen må ha vært riktig brukt som PerBear er inne på. Dersom et tannhjul eller noe er utslitt inne i motoren, og dette kan regnes som en slitedel, så blir utskiftning av dette å anse som vedlikehold - og du må betale for både delen og arbeidet. Om sykkelen kun har vært utsatt for regn og skånsom vask, mener jeg selger må bekoste utbedring av evt. skader pga fukt - fordi man som forbruker må kunne forutsette at sykkelen tåler normal bruk.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA