Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes-Benz eller Kia Soul?

Startet av Guru, tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

geear

Av en eller annen grunn er også Leaf designet slik at selv om setene legges ned så er lasteområdet helt håpløst.

mb-lynet

Vi er kjempefornøyd med Mercedesen og tenker aldri på rekkevidde eller mangel på hurtiglading. Har ikke engang pakket ut kabelen for 11 kW lading.
Vi prøvde alle el-bilene og valget var egentlig veldig enkelt. Tesla motor og drivverk i en Mercedes til samme pris som en E-Golf.
Vi har som deg en dieselbil som blir brukt på langtur. Med 70 liter på tanken går den over 1000 km og man slipper å bekymre seg over rekkevidde, kø på ladestasjoner eller ladestasjoner som ikke virker.

Hadde det ikke vært for at vi trenger begge bilene hadde jeg kvittet meg med dieselbilen og leid bil de gangene man skal på langtur.
Mercedes B-electric

ReneM

Har du vurdert en e-Golf? Ca. Samme rekkkevidden som Soul og B-klasse. 5 seter, grei baggasje rom, Adaptive CC, hurtiglading, varmepumpe. Den får du ny på dagen langt innenfor din budsjett. Minus er 3,6 kW ombord lader.

Vi er strålende fornøyd med vår. Og den fungerer helt kanon med 2 små barn i tillegg.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Trond.m

#33
Sitat fra: mb-lynet på lørdag 18. mars 2017, klokken 00:17
Tesla motor og drivverk i en Mercedes til samme pris som en E-Golf.
At det er Tesla teknologi i B-klasse er noe Mercedes brukte i sin markedsføring. Men hvilken verdi har det for eieren ?Tesla er ikke akkurat kjent for kvalitet, men for rekkevidde og superlading og det har jo ikke B-klasse. Kia Soul har nok minst like lang rekkevidde, men kvalitetsmessig er nok B-klasse noen hakk over Kia'n. Når det gjelder garanti er imidlertid Kia i en annen klasse enn MB.

Panduck

For meg ville det ikke vært noe spørsmål; MB er en alt for fin bil til at man kan forsvare å betale så mye for en elbil som ikke egner seg til langturer. SoulEV åpner for helt andre turmuligheter. Jeg opplever flere ganger at jeg kommer til hurtiglader med en MB stående å lade på 11kW, som forsetter å stå der etter at jeg har ladet ferdig, hvor lenge de blir stående der vet ikke jeg, men jeg forstår at å lese at "jeg savner ikke hurtiglading" som enkelte skriver, nok ikke gjelder for en del MB-eiere.

MB-en synes jeg er noe av det flotteste som finnes av elbil, og bare de får inn ett litt større batteri og mulighet for hurtiglading, vil det være "løp å kjøp!!!". Frem til det ville iallefall ikke jeg klart å forsvare å kjøpe en slik bil. En elbil er noe man ofte bruker langt mer enn man først hadde trodd, selv om man har alternativ bil. Da er det kjipt med en slik begrensning, selv om det finnes personer som klarer å leve med det.

mb-lynet

Man må selvfølgelig kjøpe El-bil etter bruken og for oss var det aldri aktuelt å reise på langtur, dvs. over 12 mil  i strekk, med noen av de rimelige EL-bilene (noe vi kanskje gjør 2 x i året). Foretrekker også større bil når jeg skal på langtur, selv om MB'en ikke er veldig liten. I tillegg er det vel også rimeligere å bruke dieselbil enn å stadig måtte lade på dyre ladestasjoner??

Foreløpig svært fornøyd med MB'en, så fornøyd at jeg vurderer å kansellere Tesla 3 reservasjonen...tror ikke jeg får fruen til å ville bytte....
Mercedes B-electric

rolandvg99

Sitat fra: mb-lynet på lørdag 25. mars 2017, klokken 00:41
Man må selvfølgelig kjøpe El-bil etter bruken og for oss var det aldri aktuelt å reise på langtur, dvs. over 12 mil  i strekk, med noen av de rimelige EL-bilene (noe vi kanskje gjør 2 x i året). Foretrekker også større bil når jeg skal på langtur, selv om MB'en ikke er veldig liten. I tillegg er det vel også rimeligere å bruke dieselbil enn å stadig måtte lade på dyre ladestasjoner??

Foreløpig svært fornøyd med MB'en, så fornøyd at jeg vurderer å kansellere Tesla 3 reservasjonen...tror ikke jeg får fruen til å ville bytte....

Tja, når det gjelder ladekostnader. Et dieseldrog som fortærer 0,5 l på mila til kr 12 pr liter kontra hurtiglading til kr 2,50 pr minutt? Lader elbilen ved 40 kw gir det roughly kr 32,50 pr 10 kwh eller rundt kr 70 for 10 mils rekkevidde. Da er det dyrere, men med en dieselpris på kr 14 og et forbruk a la BMW X5...
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 25. mars 2017, klokken 01:19
Sitat fra: mb-lynet på lørdag 25. mars 2017, klokken 00:41
Man må selvfølgelig kjøpe El-bil etter bruken og for oss var det aldri aktuelt å reise på langtur, dvs. over 12 mil  i strekk, med noen av de rimelige EL-bilene (noe vi kanskje gjør 2 x i året). Foretrekker også større bil når jeg skal på langtur, selv om MB'en ikke er veldig liten. I tillegg er det vel også rimeligere å bruke dieselbil enn å stadig måtte lade på dyre ladestasjoner??

Foreløpig svært fornøyd med MB'en, så fornøyd at jeg vurderer å kansellere Tesla 3 reservasjonen...tror ikke jeg får fruen til å ville bytte....

Tja, når det gjelder ladekostnader. Et dieseldrog som fortærer 0,5 l på mila til kr 12 pr liter kontra hurtiglading til kr 2,50 pr minutt? Lader elbilen ved 40 kw gir det roughly kr 32,50 pr 10 kwh eller rundt kr 70 for 10 mils rekkevidde. Da er det dyrere, men med en dieselpris på kr 14 og et forbruk a la BMW X5...

Nå lader man sjelden utelukkende på hurtigladere på langtur da. Som regel starter man med fullt batteri hjemmefra og gjerne underveis også (nattlading på hoteller osv.). Da blir totalen en helt annen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Regnestykket mitt blei litt ut av det blå. Hoderegning kl 1 på natta blir bare krøll.

40 kW/60 gir 0,67 kWh pr minutt.
30 minutter med dette gir 0,67x30>20 kWh for 30xkr 2,5=kr 75.
Altså rundt kr 37,50 pr 10 kWh.
En Soul i økomodus bruker roughly 1,5kWh pr mil for kr 5,63 pr mil.
Nissan e-NV200 ligger på ca 2 kWh pr mil som gir kr 7,50 pr mil.

Starter en en 30 mils reise med fullt batteri i heimen blir elbil billigere en diesel uansett. (Så fremt bilen lader på gitte kw).
"I like soul with a capital S"

jcnorway

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 25. mars 2017, klokken 05:58
Regnestykket mitt blei litt ut av det blå. Hoderegning kl 1 på natta blir bare krøll.

40 kW/60 gir 0,67 kWh pr minutt.
30 minutter med dette gir 0,67x30>20 kWh for 30xkr 2,5=kr 75.
Altså rundt kr 37,50 pr 10 kWh.
En Soul i økomodus bruker roughly 1,5kWh pr mil for kr 5,63 pr mil.
Nissan e-NV200 ligger på ca 2 kWh pr mil som gir kr 7,50 pr mil.

Starter en en 30 mils reise med fullt batteri i heimen blir elbil billigere en diesel uansett. (Så fremt bilen lader på gitte kw).

Tar man med bompenger i beregningen så blir det vel fort billigere med elbil uansett hvor/hvordan man lader før/under/etter turen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Egil Fonn

Her er mine ladekostnader med hurtiglader på langtur fra Sandefjord til Harstad med i3.
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km= kr.3,0 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km = kr. 5,04 pr 10km.
Mercedes bruker mye strøm på småkjøring i forhold til Soul pga. MB sin batteri varming.
På langkjøring i høye hastigheter bruker MB mindre strøm enn  Soul pga. lavere vindmotstand i MB.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

tony_johansen

Har aldri kommentert her i elbilforum, men en gang må være den første. Jeg ser at det er en del argumentasjon som gjentar seg og det er et argument jeg finner veldig viktig.
Kjøp bil etter ditt behov og bruksmønster. Blir litt spissformuleringer nå, men det må til for å skape debatt.  Jeg må også legge til at noen av mine prioriteringer nok preges av at jeg har passert 60. For 30 år siden ville de nok sett litt annerledes ut. Spesielt det jeg har høyest på prioriteringslisten, nemlig komfort. Komfort samt, kjørelengde som dekker mitt behov var aller høyest på listen. Derfor endte jeg opp med MB ED. Jeg har prøvd svært mange andre elbiler og er ikke i tvil om at valget er riktig for MEG. Mange kritiserer MB ED pga høyt strømforbruk, kort kjørelengde og manglende hurtiglading. Ja, det er jo riktig det, men det er godt nok for MEG. Det hadde vært fint med hurtiglading, men jeg trenger det ikke (har 11kW hjemme). Noen påstår at de fleste vil bli så glad i elbilen at de ønsker å bruke den på langtur. Jeg er ikke av den mening. Verken MB ED eller noen annen elbil kommer i nærheten av komforten jeg har i en litt større Mercedes diesel og jeg foretrekker den på langtur.  Jeg kjører såpass sjelden på langtur at økonomi ikke er en faktor.
Hva synes så jeg er bra med elbil?  Veldig lavt lydnivå, det er bra, spesielt i by strøk med mye retardasjon/akselerasjon. Økonomi, selvfølgelig. Miljøvenlig, spesielt i byen.
Jeg slipper å dra innom bensinstasjoner. Jeg hater bensinstasjoner og tiden jeg må bruke der. Derfor ville stopp på bensinstasjon for å lade på hurtiglading vært et mareritt.  Dette er min mening ut fra mine behov. Andre har helt andre behov og prioriteringer og det har jeg respekt for. Med dette vil jeg si at andre ikke kan gi fasit svar på hva som er mest riktig for deg. Trådstarter har i utgangspunktet kun bedt om råd og alle kan selvsagt gi råd, men en må være klar over at det er ut fra sine egne forutsetninger og prioriteringer.

Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

Elbil fundamentalist

Sitat fra: gr på fredag 17. mars 2017, klokken 09:10
Av en eller annen grunn er også Leaf designet slik at selv om setene legges ned så er lasteområdet helt håpløst.
Jeg hiver snowracer'n og barneskiene i bagasjerommet og det funker som bare det. Plass nok i bøtter. At Leafen får en litt annen bagasjeromprofil enn fossilbiler med relativt høyt gulv pga plass til eksosanslegg etc. betyr ikke at de ikke er romslig i Leafen. Også når jeg går på hockeytrening med poden: Plass nok. Skitur i marka. Inn med alt inne i bilen helt topp. Sykkel også. Synes det er veldig fleksiblet. Har hatt Leaf i mange år og bagasjerommet er ihvertfall ikke nedsiden med å eie den. Egentlig er det kun rekkevidden som ikke strekker til som langtursbil, men må er det også i ferd med å bli løst nå som det "teppebombes" med hurtigladere overalt. Selv 24kwt kan kjøre til Bergen og Trondheim nå. Litt mer ladetid, men fint mulig og veldig økonomisk. Vi bruker Teslaen på langtur, men det er fult ut mulig å ta Leafen også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Pigeonbay

Me endte opp med B-klassen etter å ha vurdert litt andre biler. Bruksmønsteret vårt er småturer i det daglige, litt lengre turer i helger (50-100 km ein vei) og langtur om sommeren. Trengte plass til barnesete og barnevogn pluss ekstra bagasje.
Hurtiglader er ikkje nødvendig då me lader heime i garasje og har lademuligheter hos andre når me er på tur. Utseendemessig syntes me også Mercedesen er den peneste elbilen.

Kjempefornøgd hittil! Har god plass, snedig app, bra utstyrsnivå til prisen (ca 302k) og er særs komfortabel og fin å kjøre. Viss du i tillegg har mulighet til å hive bilen i ein stikkontakt når du er rundtom på tur så ville valget vært enkelt for min del iallfall ☺️

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


mb-lynet

#44
Har erfaring med de fleste el bilene og MB har ikke kort rekkevidde. I forrige uke kunne jeg kjøre mer en 150 km med utetemp på 6,5 grader og høljeregn (svære dammer i veien). Kjørte i standard programmet E (kunne sikkert tynet ut 20 km til med E+), rask kjøring (70 - 100 km/t) uten å tenke på å spare strøm. Om sommeren med 17 grader ute og tørre veier greier jeg lett 210 km og det er bra for billige elbiler spør du meg. I forhold til diesel er det derimot dårlig, selvfølgelig.
Forvarmet og med range+.
Mercedes B-electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA