Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan alle biler justere strømstyrken?

Startet av e-curious, torsdag 09. mars 2017, klokken 21:05

« forrige - neste »

e-curious

Finnes det biler der en ikke kan justere hvor fort den skal lade?  Jeg ser at mange ladebokser ikke har justering av ladehastighet slik en kabel med kladd har.

sylwester

#1
Alle biler med type1- og type2-kontakt forhandler med både kabel og ladestasjon om hvor mye strøm den kan trekke opptil det bilen kan maksimalt. 

Hvis du tenker på såkalt Mode3 ladestasjoner så er de innstilt til en strømstyrke som elanlegget kan tåle over tid. Det er også det maksimale du kan få ut av den. La oss kalle den makshastigheten for S(tasjon).

Mellom bilen og ladeboksen så har du en mode3-kabel, typisk en type2- eller type1-kontakt som skal koblet til bilen. I denne sitter det en motstand som forteller bilen maks strømstyrke. La oss kalle den makshastigheten for K(abel)

Til slutt så har du bilen som har en begrenset lader i bilen. I tillegg så kan temperatur på batteriet og hvor fulladet batteriet er ha en påvirkning på hvor mye mindre enn maks bilen faktisk vil lade med. La oss kalle det bilen kan trekke for B(il)

Hastigheten til enhver tid: min(S,K,B).

Dvs. Hvis du har en 32A ladestasjon (S) med en 20A kabel (K) og en 16A lader i bilen så hvis ladingen alltid foregå 16A eller mindre. Hvis bilen klarer 32A  så er det maks 20A som blir trukket fordi begrenseningen er i kabelen. Hvis bilen og kabelen klarer 32A, men du kobler den til en 16A boks så er det 16A eller lavere som blir trukket.

Grunnen til at kabler med kladd kan ha en slik innstilling mellom forskjellige ladehastigheter er fordi kabelen tåler alle som er mulig å velge og den du velger må være i henhold til det elektriske anlegget du kobler den til. F.eks. hvis det er 20A der kan du sette den til 16A. Bilen vil oppføre seg likt som med Mode3 ved at den ikke vil lade mer enn det kladden er satt til. hvis bilen ikke klarer så mye som kladden så er det bilen som har begrensningen her og. F.eks. en i-miev trekker vel ikke mer enn 15A selv om du har satt den til 16A.

Til slutt er det noen biler hvor du kan sette ned ladehastigheten selv. Dvs. det er innstillinger hvor du instruerer bilen å ikke gå over en viss grense av B. Tesla har det og jeg tror BMW i3 har det og. Det er litt tullete idag, men andre steder hvor du må betale ekstra for å trekke høy effekt kan det være besparende om du ikke trenger høy ladehastighet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bosonic

Ser at det er en del personer som leter etter enkle forklaringer på elbillading her på forumet.  Kanskje det er på tide å lage en lettfattelig oversikt slik at nykommere lett kan forstå "opplegget"
Elbilforumet har mange kunnskapsrike medlemmer, men det føres som oftest et teknisk språk som gjerne er vanskelig å fatte for "førstegangsreisende i elbil".

Ser også at begrepene brukes feil:

Husk at:
Ladekabelen benevnes med "Type.."
"Lademåten" benevnes med "Mode.."

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

#3
 :+1:

Da har jeg såvidt begynt med en slik lading for dummies tråd.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32637.0.html

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

e-curious

Takk for svar.  Spørsmålet mitt er nok begrunnet i et ønske om å kunne justere ladehastigheten etter behov/øvrigt strømforbruk.  En aktuell problemstilling er lading av flere biler.  Jeg har e-Golf, og da kan jeg gjøre dette i bilen.  Etter det jeg skjønner så har man ikke muligheter for dette i mange biler. 

Jeg ser at det finnes ladebokser som justerer tilgjengelig strøm etter forbruket i resten av huset, det vil kunne være en løsning, mellom annet denne fra Scame: 
http://www.elxo.no/index.php/smart-wallbox.html#product_tabs_additional_tabbed

"Det monteres en overvåkningskomponent ved hovedsikringen, som kontinuerlig overvåker ditt strømfrobruk. "  Er dette en omfattende jobb?

Griffel

Sitat fra: e-curious på lørdag 11. mars 2017, klokken 01:38
mellom annet denne fra Scame: 
http://www.elxo.no/index.php/smart-wallbox.html#product_tabs_additional_tabbed

"Det monteres en overvåkningskomponent ved hovedsikringen, som kontinuerlig overvåker ditt strømfrobruk. "  Er dette en omfattende jobb?
Det ville jo vært naturlig om denne overvåkningskomponent var avertert sammen med ladestasjonen, men når en ser hva som står under: "Ofte kjøpt sammen" forstår en at her er det nok ingen hjelp å få.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Se også på ladestasjonene til Kirkebø på http://www.ladespesialisten.no

Her kan man etter det sette opp 2 bokser som vil snakke sammen og redusere strømmen når 2 biler lader samtidig. Billige er de og.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

e-curious

Jeg har sett dem, og også fks. Tesla-bokser har vel muligheter for lastfordeling mellom boksene.  Imidlertid så er det ingen lastfordeling i forhold til strømforbruket i resten av huset, noe som kan være interessant.

Jeg er også litt bekymret for skjevbelastning, og med lastfordeling mellom to bokser på samme fase så er man vel mer utsatt enn om man kan fordele belastningen?   Går det an å koble to bokser på hver sin fase i en trefase, fks ett felles b-vern?

Lars C. Krogenæs

Zaptec kommer med dette.... etterhvert. Av andre smarte lastballanseringer på tilførselsiden, er alle relativt dyre (30.000+) etter det jeg har forståttt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

#9
Vår Zapcharger Home versjon er ikke så mye dyrere enn e-Scam'en når en bruker Bumpersticker rabatten.

Da får du alle tenkelige og utenkelige muligheter. Ellers er en slik løsning under utvikling til Ratio sine bokser som foreløpig må justeres manuelt med trykknapp på framsiden av boksen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: e-curious på lørdag 11. mars 2017, klokken 10:22
Går det an å koble to bokser på hver sin fase i en trefase, fks ett felles b-vern?
Bedre med to bokser med b-vern på hver sin enfasekurs (ulike faser).
jkirkebo designer nok gjene en tilpasset lastdelingsløsning for ditt tilfelle.
(Standardløsningen for de andre billige, feks Tesla, vil ikke fungere.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på lørdag 11. mars 2017, klokken 10:22
Jeg har sett dem, og også fks. Tesla-bokser har vel muligheter for lastfordeling mellom boksene.  Imidlertid så er det ingen lastfordeling i forhold til strømforbruket i resten av huset, noe som kan være interessant.

Jeg er også litt bekymret for skjevbelastning, og med lastfordeling mellom to bokser på samme fase så er man vel mer utsatt enn om man kan fordele belastningen?   Går det an å koble to bokser på hver sin fase i en trefase, fks ett felles b-vern?

Boksene skal ha eget jordfeilvern, men EcoLite-boksene kan fint benyttes på hver sin fase av en 3-fase 230V kurs. Da vil de gi full effekt når en bil lader og maks strømstyrke delt på roten av 3 når begge lader. På f.eks en 3x25A kurs blir det 25A når en lader og 14A til hver når begge lader. Skjevlasten blir den samme når en bil lader men lavere når begge lader. Du får ca. 15% høyere ladestrøm pr. bil når begge lader ved å gjøre det på denne måten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

- Får man til en slik fordeling om en har en boks med B-vern på den ene fasen og en 32A kontakt på   den andre (Evt annen ladeboks)?
- Må hver boks ha sitt eget B-vern eller kan man montere et felles for alle fasene i sikringskapet?

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på onsdag 15. mars 2017, klokken 12:07
- Får man til en slik fordeling om en har en boks med B-vern på den ene fasen og en 32A kontakt på   den andre (Evt annen ladeboks)?
- Må hver boks ha sitt eget B-vern eller kan man montere et felles for alle fasene i sikringskapet?

Skal du dele opp slik må du ha to ladestasjoner som snakker sammen og fordeler effekten.
Hver ladestasjon skal ha eget jordfeilvern. B-vernet kan i prinsippet være felles men da må hver ladestasjon ha sitt eget A-vern i tillegg. I praksis er det billigst med ladestasjoner med integrert B-vern.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA