Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

UTESTENGT FRA DETTE FORUM

Startet av GOLF-raider, torsdag 09. mars 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

GOLF-raider

Jeg var 6 uker i Thailand no i vinter og ble da meget skuffet
over en negativ melding på dataskjermen (Acer PC/norsk Windows 8.1):
En feil har inntruffet!
«Beklager Gjest; Du er utestengt fra dette forumet! Forumet er stengt for bruk
utenfor Vest-Europa og Nord-Amerika. Dersom du har blitt sperret ute; "tror"
nettleseren at du er sperret ute; selv om du er tilbake pAA trygge IP-adresser.
Du mAA da slette cokies & cache i nettleseren for AA fAA tilgang igjen.
110-126
Denne utestegningen er satt til å vare for alltid _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                                   Tilbake»
Det går da virkelig ikke an å utestenge forumbrukere fordi om vi er på ferie i et
Asiatisk (eller annet) land! Jeg er daglig leser på forumet og mener denne regelen
må basere seg på uvitenhet! I Thailand er det til enhver tid mange nordmenn,
men kanskje langt i mellom hver forumbruker. Ihvertfall innfødte i Thailand bruker
et annet skriftspråk og "skjønner ikke bæra" av norsk språk i det hele tatt.
http://www.evat.or.th/15708266/ev-technology
En liten andel av de innfødte skjønner engelsk ("angkitt").
Så mitt ønske er at dette nå blir lempet på før jeg reiser til TH neste gang!
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Dampmaskin

At de sperrer for utenlandske IP-adresser er i utgangspunktet forståelig, da det kan komme mye spam fra rundt i verden.

Men å legge en evigvarende (!) cookie i nettleseren virker overilt og lite konstruktivt. Det vil være en liten og lett overkommelig hindring for dem med "onde hensikter" som er fast bestemt på å komme seg inn. Samtidig gir det åpenbart en veldig dårlig brukeropplevelse for legitime brukere i din situasjon. Rene tap-tap-situasjonen.

Troald

Det kan være gode grunner til dette, men opplevde selv dette og ble skuffet. Var i Kambodsja i februar og fikk mail fra selger om at min første elbil var kommet. Skuffende ikke å få tilgang og lese meg videre opp når jeg visste at bilen stod og ventet på meg.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Dampmaskin

Her er et forslag til en modell som jeg tror ville fungert bedre. Jeg kjenner ikke forumprogramvaren, så jeg vet ikke om dette lar seg implementere, men her er i hvert fall forslaget:

  • Nye brukere kan kun registrere seg fra en norsk/nordisk/europeisk IP-adresse.
  • Anonyme brukere kan kun få tilgang til forumet fra en norsk/nordisk/europeisk IP-adresse.
  • Allerede registrerte (og godkjente?) brukere kan få tilgang fra hvor som helst i verden.
  • "Tungvint"-cookien endres fra å vare evig til å vare i 8-12 timer, eller maks et døgn.
Hvis jeg forstår formålet med dagens begrensninger/sperringer rett, så tror jeg at et slikt regelsett vil oppfylle formålet, samtidig som det gir relativt lite friksjon for dem som faktisk skal bruke forumet slik det er ment å brukes.

Robert Sund

@olafGTE
Dette ville løse alle problemene og ikke introdusere noen nye.
(Og løsningen din har jeg forsåvidt vært enig i fra jeg kom på forumet!)

bositron

Hvorfor blir land som USA og Canada blokkert?

Canada har da et styresett og samfunn struktur ala det vi har i Norge.


moderator 2

Hei

Forumet kjører på et system som heter Simple Macihines Forum (SMF), et diskusjonsforum basert på Open source kildekode.

Vi kjører diverse tilleggsmoduler for å unngå spam så langt det lar seg gjøre. Vi har en med captcha, en med at man må fylle ut enkle spørsmål, en som sjekker om IP-adresse/brukernavn/epost er brukt på andre diskusjonsforum for å spamme. Så er det en siste modul med regions-blokkering, der IP-nummere fra land utenfor Vest-Europa, Australia/NewZealand og Nord-Amerika blir sperret ute.

I utgangspunktet er dette en god idè, men i praksis betyr dette at Nordmenn på ferie blir blokkert. Når det skjer får brukere beskjed om at man må slette cokies og cache i nettleseren for å logge seg inn på nytt.

Ideelt sett ville jeg hatt en modul som i stedet kun tillot brukere å registrere seg fra godkjente land, og så slapp man gjennom fra utlandet uansett hvor man var, så lenge man var registrert.

Jeg har imidlertid ikke funnet en slik modul. Hvis noen har lyst til å lage en, spanderer jeg ladestrøm fra uttaket på gårdsplassen min i et år!

Poenget er ikke å lage det tungvindt for brukere på forumet, men å gjøre det tungvindt for spammere. Til tross for forsøkene på å holde spammere ute, har vi nå 29901 brukere som har registrert seg, hvorav "kun" 15269 er legitime brukere, de andre har registrert seg for å spamme forumet eller gjøre annen ugang.

Vil du lese forumet fra Asia, anbefaler jeg Tapatalk, eller evt.en VPN tjener med europeiske IP nummere.

Har du blitt utestengt må du slette cookies og cache for å komme inn igjen.

Lars
Forum admin 
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

moderator 2

Sitat fra: bositron på torsdag 09. mars 2017, klokken 18:42
Hvorfor blir land som USA og Canada blokkert?

Canada har da et styresett og samfunn struktur ala det vi har i Norge.

IP adresser fra USA og Kanada blir ikke blokkert.
Geo blokkingen henter IP adresser fra maxmind.com og blir oppdatert 2 ganger i måneden. Har du vært i USA og blitt blokkert grunnet feil IP adresse, må du ta kontakt med nettleverandøren der, for å klage på at de ikke bruker amerikanske IP adresser.

Enkelte cruisebåter bruker IP adresser fra land som "ikke er godkjent".

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Toalmar

Sitat fra: Forum Admin på torsdag 09. mars 2017, klokken 21:45
IP adresser fra USA og Kanada blir ikke blokkert.
Da kan jeg reise til USA i Mai og fortsatt lese forum  :+1: :+1: :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOLF-raider

#9
Det kan være at Thailand har noe å lære fra Norsk Elbilforening:
2nd International Electric Vehicle Technology Conference
                          iEVTech 8 > 9 juni 2017
http://www.evat.or.th/16438369/ievtech-2017

BKK 29 March 2017: Thailand increasing the country's use of electric cars to
up to 30,000 vehicles over the next 5 years:
http://www.evat.or.th/15708256/global-status

NEVS / SAAB 9-3: http://www.headlightmag.com/nevs-9-3-concept/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Chivas

Hei.

VPN'en min oppretter stort sett ip fra Sverige og hvis jeg glemmer av å slå den av før jeg kommer hit, får jeg nevnte problemer.
Jeg skjønner problemet med spam osv, men kan intet gjøres slik at man får en lettere hverdag? :(

GOLF-raider

#11
Jeg bruker Mozilla Firefox nettleser.
Kanskje ligger det muligheter her når man er i utlandet:
https://www.mozilla.org/nn-NO/firefox/private-browsing/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

Jeg og kona reiser snart til Thailand igjen. Det vil bli
frustrerende å risikere at ACER-PC'n min i Pattaya ikke
takler å kommunisere med Norsk Elbilforum. Kanskje
Admin kan åpne opp for Thailandske IP-adreser nå i høst
som et prøveprosjekt? (september / oktober / november)
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

goggo


@GOLF-raider, jeg kan på det sterkeste anbefale FREEDOME VPN.
Koster lite og fungerer veldig bra.

Ikke bare for elbilforum men også for å kunne streame NRK og SVT med alt innhold og for å lese amerikanske lokalaviser etc, etc.

Den er alltid aktivert på laptopen min, både når jeg er i Norge og i utlandet. På Android enhetene bruker jeg den når jeg reiser og når jeg kopler meg til WiFi hotspots som jeg ikke stoler på.

https://www.f-secure.com/no_NO/web/home_no/freedome

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: goggo på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:43

@GOLF-raider, jeg kan på det sterkeste anbefale FREEDOME VPN.
Koster lite og fungerer veldig bra.

Ikke bare for elbilforum men også for å kunne streame NRK og SVT med alt innhold og for å lese amerikanske lokalaviser etc, etc.

Den er alltid aktivert på laptopen min, både når jeg er i Norge og i utlandet. På Android enhetene bruker jeg den når jeg reiser og når jeg kopler meg til WiFi hotspots som jeg ikke stoler på.

https://www.f-secure.com/no_NO/web/home_no/freedome

Evt. kan man sette opp sin egen VPN-løsning, da slipper man løpende kostnader overhodet. Jeg har en Ubiquiti Unifi USG router hjemme som jeg kan kjøre VPN mot både fra laptop, iPad og mobil. Siden jeg har fibernett hjemme blir hastigheten også bra. Kan sitte hvor som helst og streame f.eks NRK. Dessuten fast VPN-link mellom hytta og hjemme ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA