Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.

Startet av Bjartolomeus, tirsdag 07. mars 2017, klokken 20:22

« forrige - neste »

Bjartolomeus

Det kommer en bensin rekkeviddeforlenger som tilhenger (spesialmontering kreves) i produksjon.
En propan rekkeviddeforlenger kan være et bedre alternativ. Festet som et sykkelstativ, eller til og med inni bilen.
Noen som har noen tanker om dette. Håper noen grundere kan ta denne ideen videre.
Fordeler: Mindre, lettere, og bedre utnyttelse av energi tenker jeg. Renere utslipp.
Bakdeler: Bytting av propan-flasker, men det er overkommelig.

Eks Propan-aggregat til 40.000kr: https://www.hyttelivsenteret.no/products/tec-29-lpg-dometic-propanaggregat2
Hengt på et sykkelfeste eller montert inne i bilen: https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403

RaBalder

I forhold til registrering av kjøretøyet som en elbil, så kommer man vel i konflikt med kjøretøy-typen dersom man forflytter kjøretøyet ved å forbrenne gass, bensin eller diesel underveis. Selv om det er aldri så mye indirekte via elektrisitet og et batteri. Da ryker elbil-fordeler og avgiftene skal vel da også regnes ut på nytt...



Om man kjører på batteri-strøm til det er tomt, stopper og lader vha et medbrakt aggregat for så å kjøre videre. Da kjører man som en ren elbil.


Rav4_EV

Ingen problem. For 40.000 får du en enhet som leverer 2600 W.

Ligger man i 80 km/t bruker man i snitt på 12 kW selv uten henger.

Med andre ord vil 2,6 kW neppe gi noen rekkeviddeforlenging. Den blir spist opp av merkostnaden av drasse på hengeren.

Fysikk og økonomi stopper festen  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Olee

Trenger vel ikke henger for et aggregat på 44kg, pluss en propanflaske eller to? :)

sjokomelk

Det finnes allerede et produkt som gjør dette. Kalles for ladbar hybrid, og finnes i en butikk nær deg. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rav4_EV

Aggregat på 44 kg i drift  og to flasker propan inni bilen?  :-1-:

En plug-in hybrid er nok langt bedre og tryggere.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Simen1

#6
Sitat fra: RaBalder på onsdag 08. mars 2017, klokken 20:40I forhold til registrering av kjøretøyet som en elbil, så kommer man vel i konflikt med kjøretøy-typen dersom man forflytter kjøretøyet ved å forbrenne gass, bensin eller diesel underveis. Selv om det er aldri så mye indirekte via elektrisitet og et batteri. Da ryker elbil-fordeler og avgiftene skal vel da også regnes ut på nytt...
Jeg ser ikke det juridiske problemet. Kjøretøy-registreringen gjelder kun kjøretøyet. Hva man velger å ha oppi tilhengeren, bagasjerommet, når man velger å lade eller hva som er i andre enden av ladekabelen har så vidt jeg vet ikke noe mer med registreringen av kjøretøyet å gjøre enn vekt-toleranser.

Det sagt så ville jeg vært skeptisk til sikkerheten i en eventuell ulykke med en propanflaske inni bilen, festet og sikret av en Reodor Felgen. En annen ting jeg er skeptisk til er energikostnaden. Synes å huske et gammelt regnestykke på det og prisen for vanlig propanflaske-bytte var i størrelseorden 3 ganger mer enn for bensin med samme energiinnhold...

Hvis ikke det var nok frem og tilbake så vil jeg bare si at jeg liker konseptet bensin eller propan rekkeviddeforlenger på tilhenger. Slike hengere burde vært leid ut fra bensinstasjoner og ville vært veldig kjekt for sporadisk langkjøring med dagens 20~30 kWh elbiler med lav ladeeffekt. Mye bedre enn å leie fossilbil/PHEV. Innkjøpskostnaden gjør det uaktuelt for de fleste å eie en sånn tilhenger og energikostnaden gjør det uansett uaktuelt å kjøre rundt med en sånn kontinuerlig.

Kan se for meg noen utfordringer:
- uhyre få elbiler med 20~30 kWh batterier har hengerfeste
- hvis hengerfeste var vanligere ville det blitt vanskelig å oppdrive slike hengere i påsken/fellesferien
- marginal levetid. 20~30 kWh elbiler med lav ladeeffekt og hengerfeste vil bli en kort del av elbil-epokens ungdomstid. Om 5-10 år gjør 50+ kWh batterier og høy ladeeffekt slike hengere overflødige.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Lars C. Krogenæs

Jeg og endel andre har løst dette allerede: Hurtigladere vi kan få ladet opp bilen med, når vi likevel tar en pause. Billig, enkelt, miljøvennlig og lett tilgjengelig.

Slike aggregat-ideer er gufs fra fortiden for de som enda ikke har vært på langtur med elbilen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trekkoppbil

Rekkeviddeforlengere synes jeg er interressant. I en brainstormingsfase må man sjølvsagt vurdere løsninger som aldri blir noe av.

Til neste år er det planer om en hydrogenbrenscellscelle for e-nv200:
https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493

Det finnes også optimistiske oppfinnere som utvikler saktelading for Leaf:
http://mecenco.com/

Personlig kunne jeg ønske meg brensceller som går på Metan, men de er ganske dyre foreløpig.

Simen1

Hydrogen rekkeviddeforlenger hadde vært en god idé dersom:
A. Det var mange hydrogenstasjoner langs alle større veier
B. Hydrogen hadde vært produsert kommersielt uten store utslipp
Begge forutsetningene feiler til de grader og dobbelt-feller idéen i en realitetsorientering

Angående diesel rekkeviddeforlenger trenger jeg vel ikke si så mye mer enn dieselgate...

Propan er jeg skeptisk til på grunn av energikostnad og sikkerhet

Bensin har jeg ikke noen fellende argumenter mot.

Bit dere merke i at konkurrenten til rekkeviddeforlenger ikke er stort batteri, men hurtiglading.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Simen1

Jeg er ikke venn med Google, men min venn DuckDuckGo kunne selvsagt hjelpe meg. Fra juni 2015: "Honda will drop CNG vehicles to focus on hybrids, EVs"
http://www.autonews.com/article/20150615/OEM05/150619915/honda-will-drop-cng-vehicles-to-focus-on-hybrids-evs

Forøvrig fant jeg også artikkelen "Why a compressed natural gas plug-in electric hybrid makes sense", fra januar 2014. https://www.torquenews.com/1083/why-compressed-natural-gas-plug-electric-hybrid-makes-sense Der skriver de blant annet:

SitatYes, fueling stations remain a problem. However, how is that different than hydrogen, or electric vehicles? Both struggle to provide enough places to fuel up. CNG has two big advantages with regard to fueling. Natural gas is already widely distributed around the US. It is like electricity in that way. Adding in a network of compressed gas stations is relatively easy, much easier than hydrogen would be for example. Furthermore, Honda already has a home refueling system that can be hooked up to any home with an existing Nat. Gas connection.

I avsnittet påstår de at det er like lett å sette opp metanstasjoner som hurtigladere, men det stemmer ikke i Norge. Her er utbredelsen av både metan-nett og metanstasjoner mer sammenlignbar med hydrogennett og hydrogenstasjoner. Temmelig fraværende. Honda innså nok at de ikke ville kunne klare å bygge opp et konkurransedyktig stasjonsnettverk før hurtigladere og batterier gjør hydrogen-visjonen overflødig. Apropos feilede idéer, DuckDuckGo Ford Nucleon.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Trekkoppbil

Når det gjelder saktelading mens man kjører:
Med saktelading kan man få effekt i størrelsesorden det man bruker til varmeapparat. Om vinteren kunne man fått samme nytte av en Webastovarmer.  Midt på vinteren kan varmapparatet suge 3kw med varmepumpe, og 4,5 kw uten varmepumpe. Ved snøfall kan det være mye køer, og hvis man har småstopp ved henting av barn etc, og man må prøve flere ganger for å komme opp bakker, og man må vente på eller hjelpe biler som blokkerer veien osv, så kan man av og til bruke 2 timer på en dagligdags småtur om vinteren. Da suger varmeapparatet kanskje 1/3 eller en halvparten av batterikapasiteten, på en bil som ikke er helt ny.
Har man en rekkeviddeforlenger som gir både varme og lading, så kan man få dobbel effekt om vinteren, mens det kan bli varmt om sommeren.

Hvis en rekkeviddeforlenger gir effekt både når man kjører, og når man har pauser, så kan det få en betydning.
Er man på tur på landet, hvor det er avstander, og det typisk er 3kw lading der man oppholder seg, så må man ofte planlegge opphold, så man får lade flere timer, før man kan reise videre. Har man rekkeviddeforlenger som brukes samtidig med AC-lading, så kan man kanskje få 6kw lading. Parkere du på fjellet eller andre steder hvor det ikke er strøm, så kan det være gull værdt å få noe saktelading av en rekkeviddeforlenger.
Har du et batteri på 50kwt,  og du er på en 6 timers tur med pauser, og du har en rekkeviddeforlenger på f.eks 3kw, så kan du få 18kwt ekstra derifra, og det vil hjelpe.


RaBalder

Det høres ut som man ønsker både i pose å sekk.


  • man ønsker å kjøre elektrisk for å kunne oppnå og dra nytte av alle elbilfordeler
  • samtidig som man vil fjerne alle ulemper ved å likevel forbrenne fosilt brennstoff

Hvis elbil har så mange ulemper at man begynner å dille med en rekkeviddeforlenger istedet for å lade, så anbefaler jeg en bensin-, diesel- eller hydrogen-bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA