Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm går i N-leder?

Startet av Adrian Stachnik, søndag 05. mars 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: jche på onsdag 07. juni 2017, klokken 21:19
Hvis dere mener dette ikke er et problem, hvorfor tror dere man gikk over fra 3+N / 1+N sikringer til sikringer med vern i alle/begge faser? For moro skyld?
Spesielt for Norge. Av hensyn til vårt IT nett ble også N definert som L for å unngå feil som følge av missforståelser..

Men ja det er riktig at overharmoniske kan spille en rolle, men normalt vil de slå ut sikringen i siden de summeres med hovedstrømmen i L (5.,7.,...), men 3. 6. ... harmoniske  går i tillegg i N hvor de summeres.
Men at disse kan bli så store at N brenner selv med maksimal skjevlast er tvilsomt for godkjent utstyr som er i orden.
Kanskje RIO kan fortelle hva som er godkjenningskrav. Gode UPSer har <2% totalt. Så med to slike kan strømmen i N i verst fall bli 2% mer enn i L.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Det er noen år siden, så jeg husker ikke. Det er i hvert fall ikke nok til at det er et problem som jeg noensinne har hørt om.

Problemet med mange gamle datamaskiners smps er kjent, fordi de switchet samtidig, og fordi de ble laget lenge før man hadde krav til CE.

jche: Du sier at problemet gikk vekk da dere endet sikring: dersom dette var et problem med bilene, så ville vel sikringen gå kontinuerlig dersom problemet ikke var i den gamle installasjonen.

Faktisk så tipper jeg problemet var noe helt annet: en kortslutning mellom N og jord kan (dersom man virkelig er uheldig geografisk) gi enorme strømmer i N. En kollega av meg i Storbritannia (hvor det ikke er sikring på N)) målte 600 A (!) mellom N og PE.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jche

Nei, vi endret ikke bare sikring. Vi trakk nye enfasekurser istedet for trefasekurser. Ved å bare bytte sikring ville de løst ut ja.

Det var ikke kortslutning noe sted.

Rio

Dersom alle tre "fasene" faktisk var samme fase (ved en feil et sted), så ville man få 3 x strømmen i N. Med mindre man hadde f. eks. en trefasmotor ville man neppe oppdaget det.

Det problemet ville vært løst med 3 forskjellige kabler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jche

#34
Selvfølgelig ville det det. Men den feilen du beskriver er ganske umulig å få til ut fra en trefasesikring som sitter på en 3-fase samleskinne sammen med mange andre trefasekurser.

Jeg bruker ikke mer tid på dette nå.

Anders_M

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 20:24
jche:
De har ikke sikring på N-lederen i f. eks. Storbritannia (du blir omtrent fengslet dersom du gjør det), og jeg har aldri hørt om noe lignende problem, ei heller kan jeg forstå det.

La oss si man har TN, med 16 A sikring på hver fase. Uansett hvor mye man måtte skjevbelaste så vil N aldri få mer enn 16 A.

I tillegg, elbiler (i hvert fall alle de nyere) har moderne CE-merkede ladere, og ikke "stygge strømmer".

Problemet oppstår når man har enfaselast med likeretter, men uten effektfaktorkorreksjon, typisk for eldre og ikke-godkjent utstyr. Slikt utstyr trekker ofte betydelige overharmoniske strømmer, og enkelte overtoner (3(2N-1) for N = 1,2,3...) summeres i N-lederen. For tredje harmoniske, for eksempel, er faseforskyvningen 0, 360 og 720 grader for L1, L2 og L3, og strømmene summeres i fase. Dersom lasten trekker en ren tredjeharmonisk strøm kan strømmen i N-leder være 48 A ved 16 A fasestrøm, men dette er heldigvis aldri tilfelle i praksis. Et mer realistisk tilfelle er en likeretterlast med en effektfaktor på 0.6, hvor tredjeharmoniske har en RMS-verdi på ca. 55 % av fasestrømmen, som gir over 26 A i N-lederen ved 16 A last per fase. Problemstillingen er ikke rent akademisk, jeg så nylig en 16 A plugg med svidd N-leder etter at noen hadde prøvd å drive tre enfase Zivan-ladere fra samme kurs. Heldigvis kreves effektfaktorkorreksjon for alt nytt utstyr som trekker betydelig effekt, så problemet er i ferd med å forsvinne.

Kim-

Mye teori her som er riktig, men var dette spørsmålet for hvordan N lederen "fungerer", eller er dette noe du skal utføre i praksis?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

KjellG

En bør kanskje bemerke at det her er ladere og likerettere involvert. Det kan fort bli noen overharmoniske i N-leder. Disse vil kunne addere seg, ikke nulles ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA