Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengde/strømstyrke på Type 2-Type 2 ladekabel

Startet av superluxus, tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:29

« forrige - neste »

superluxus

Jeg skal kjøpe en Type2-Type2 mode 3 ladekabel.

Bilen kan bare lades på 16A, 1-fas, men bør jeg allikevel kjøpe 32A 1-fas hvis dette skal fungere på alle offentlige ladestasjoner? Har lest at dette kan by på problemer noen steder, men hvor stort er problemet i praksis?

Hvor lang kabel bør jeg kjøpe? 4m holder lenge hjemme, men er det noen hensikt å kjøpe 7.5-8m til bruk på offentlige ladestasjoner? Erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk

nofuelno

Sitat fra: superluxus på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:29
Jeg skal kjøpe en Type2-Type2 mode 3 ladekabel.

Bilen kan bare lades på 16A, 1-fas, men bør jeg allikevel kjøpe 32A 1-fas hvis dette skal fungere på alle offentlige ladestasjoner? Har lest at dette kan by på problemer noen steder, men hvor stort er problemet i praksis?

Hvor lang kabel bør jeg kjøpe? 4m holder lenge hjemme, men er det noen hensikt å kjøpe 7.5-8m til bruk på offentlige ladestasjoner? Erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er mest vanlig å kjøpe en 32A / 3-fas , men det kommer også an på hvilken elbil du har.
5m lengde er som regel greit, men du kan også benytte følgende tommelregel: bilens lengdeomkrets / 2 = X m 
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

"Problemet" med 16A kabeler er nok mindre enn problemet med at vi sløser med kopper når vi velger 32A kabler.

Vi anbefaler lengde på kabelen slik at bilen kan parkeres i begge rettninger mot ladepunktet. I praksis betyr det 5m for alle normale biler, og 6m for Tesla.

Husk at de fleste bilene som bruke T2 får med en 16A mode 3 t2 til T2 kabel. Har du sjekket i bagasjerommet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

superluxus

OK, takk! Dette er til en Volvo ladbar hybrid og det følger dessverre ikke med noen T2-T2 kabel. Bare Schuko til T2 med ladeklump.

Da tror det blir bra med en 16A, 1-fas, T2-T2 kabel. Den er betydelig lettere og tynnere enn 32A - både 1-fas og 3-fas.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: superluxus på torsdag 02. mars 2017, klokken 18:28
OK, takk! Dette er til en Volvo ladbar hybrid og det følger dessverre ikke med noen T2-T2 kabel. Bare Schuko til T2 med ladeklump.

Da tror det blir bra med en 16A, 1-fas, T2-T2 kabel. Den er betydelig lettere og tynnere enn 32A - både 1-fas og 3-fas.

På en ladbar hybrid er 16A kabel helt ok. Det er tross alt ikke krise om man ikke får ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA