Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremselys kommer på ved regen

Startet av AppleKnocker, fredag 24. februar 2017, klokken 22:16

« forrige - neste »

AppleKnocker

Oppdaget nettopp at bremselyset på Zoe kommer på når man slipper gassen og bilen når et visst nivå av regen. Mener jeg har lest at bremselyset IKKE kommer på før man trår på bremsen, så ble litt overrasket. Nå har jo ikke Zoe den heftigste regen av elbilene, men det er en bra funksjon at bremselysene tennes.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bjaolsen

Mener det har blitt diskutert tidligere også, er noe med regelverket som sier noe om hvor mange kW en kan bremse med uten bremselys.

Det ble vel observert at bremselys kommer på i lav hastighet.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ladov

Ganske naturlig at bremselyset kommer på ved regen ja, noen som vet når det slår inn?

Får ikke sjekket det så lett på min egen bil..med mindre CanZE kan lese det ut. Hmm, det må jeg sjekke..får sjekke mens bilen står stille om det er et eget felt for bremselys og så eventuelt sjekke på nytt mens jeg er passasjer.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Leaf og trilling har ikke denne funksjonen. Leaf har en god del kraftigere regen enn Zoe. Mulig regelverket ee endret nylig?

Kombinasjonen av tussmørke og skitten bakrute gjorde at jeg kunne observere gjenskinn fra bremselyset ganske presist.

Bremselyset kommer på når man slipper gassen i motorveisfart. Regen 18-19.
Bremselyset fortsetter også å være på til man står nesten stille hvis man bremser, så slipper bremsen helt opp uten å gi gass.
Det virker som det er en grense rundt 10-12kw regen, men også muligens avhengig av fart.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kaiat

Bremselyset skal komme på ved en viss reduksjon i hastighet, jeg husker ikke helt hvilken verdi. Jeg mener det er et EU-direktiv på dette.

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:04
Leaf og trilling har ikke denne funksjonen.

Trillingene fikk denne funksjonen i 2015 faktisk.

AppleKnocker

Ok, min trilling var 2012 og Leafen var 2014 så det forklarer hvorfor de ikke hadde dette.
Har lest noen eldre poster på utenlandske forum hvor konklusjonen er at Zoe ikke tenner bremselysene med kun regen, så da tipper jeg dette har kommet på Zoe i senere tid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA