Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrt men verdt det i lengden?

Startet av Strommen24, fredag 24. februar 2017, klokken 13:09

« forrige - neste »

Strommen24

Akkurat nå sitter jeg med en bil fra 2004, gått 200 000km og jeg har hatt rimelig store utgifter siste årene på den. Ifjor brukte jeg vel 30 000 i reperasjoner på den. I år har jeg vel brukt 5000 allerede. + årsavgift, bom, drivstoff. Bilen er ferdig utbetalt men føler jo bilen blir bare dyrere desto gamlere den blir.

Jeg ser verdien i å ha en elbil men siden jeg har familie er behovet for en større elbil absolutt der, så valget er egentlig bare Model S eller X og da snakker vi plutselig om et rimelig ekstremt prisnivå. Dere som har elbil, er det verdt det i lengden? Regner med ikke alle her er steinrik? :) Jeg har et veldig lavt huslån så lånekapasiteten er absolutt der, men jeg må tenke verdifallet på elbilen også noe jeg har ingen anelse om akkurat nå.

cra

Verdifallet på bilen må du se ut fra hvor lenge du har den før du selger den. Var heldig og kunne kjøpe Tesla på et gunstig tidspunkt. Dobbelt så mye penger som alternativet (Hadde tenkt ny caravelle, men den ville kosta mer enn Tesla!  :o)

Sånn sett kan du regne at om du har den i ti år så sparer du 300.000 kr på den tida mot å flikke på den du har (med 30k i året). Så kommer drivstoffbesparelser og annet i tillegg. Litt driftskostnader er der på elbil også. Dekka på Teslaen er dyrere enn på Caravella, men etter første settet er "lekt bort" skjerper man seg.  ;D (Et komplett sett dekk til Thinken koster mindre enn ett dekk til Teslaen.)

At du vil trives bedre i en ny elbil enn i en gammel fossilbil er jeg uansett gamnske sikker på. 30k i året for å holde bilen på vegen hadde jeg ikke orka. Jeg har i alle fall ikke angra på at vi kvitta oss med caravella; den nærma seg noen titusen i året i "ymse" den og.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Siden du tydeligvis har en familiebil allerede, hvorfor ikke kjøpe en liten elbil som dekker alt det andre. D.v.s. de turene der kona, bikja, og alle ungene ikke er med.

Foreslår en brukt e-Up til ca 130 000
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Hvis du bare av og til kjører lengre turer kan du jo også vurdere en mindre og rimeligere bil og heller byttelåne eller leie bil noen få ganger i året. Vi er 5  i familien og klarer oss stort sett med en Leaf, den går også på langtur om sommeren, men på vinteren er det noen ganger det ikke går pga bagasjeplass (vinterdresser tar en del mer plass enn badebukser).

Generelt har jo elbiler lite løpende kostnader, og de fleste holder seg bra i pris også.

Selv har vi også en Mondeo stasjonsvogn, men irriterer meg en del over at det blir veldig dyre km pga den går lite og da gir forsikring, årsavgift, oljeskift og diverse rep høye km-kostnader. Vurderer å bytte også den ut med en rimelig elbil, men får ikke helt bestemt meg pga det er mange elbiler som passer nesten, og så er det som sagt ikke så mye kjøring på den.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

Høres ut som mitt bilhold, bare at jeg gjør alt selv. Så eieren før meg har tatt slike kostnader som du skisserer, men jeg kjøper deler til 2-3-4.000+
Jeg har hatt omtrent tilsvarende gamle biler nesten hele tiden, bileier på 18. året nå.
Har nå en "nyinnkjøpt" -04 Mondeo diesel med rett under 200' på telleren.

Det er en fryd med Leafen  :) Se over bremsene innimellom, fyll spylervæske og that's it egentlig. Ukjente problem kan selvsagt oppstå der også, men..
På mine fossilbiler er det stadig noe som skulle/kunne vært gjort, olje, filter, reim, clutch, lekkasje osv osv osv.

Leafen går ca 15'km pr år, dieselbilen går ca 3-4'km pr år. Så for meg er det absolutt verdt det, mindre mekking og lavere utgift til bom, drivstoff++. Med så lite km på fossilen blir det mindre vedlikehold på den også.
Har det ikke vært for Leafen ville jeg hatt 2 dieselbiler som hadde trengt alt det overnevnte  :+1:

Ser du behov for 2 biler er jeg enig med elektrolux. Vel, kanskje ikke låse seg til e-Up, men en "billig" brukt elbil, trilling, Leaf, e-Up, Zoe..

Såvidt jeg forstår deg blir slike biler for små hvis man skal klare seg uten fossilen, men du har likevel mer å velge i enn Tesla:
Mercedes B-klasse, Nissan e-Nv200, Renault Kangoo.

Rekkevidden er klart begrenset på disse, og av de er det vel kun Nissan som har hurtiglading.
Men er det den ene helga i året man skal kjøre mer enn hva man orker med elbil finnes det biler å låne/leie  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: Strommen24 på fredag 24. februar 2017, klokken 13:09
Dere som har elbil, er det verdt det i lengden?
De bilene vi har nå er hhv nr 3 og 4 i rekken av elbiler vi har eid. Med høy kjørelengde, er elbil en no brainer. Trenger ikke å regne på det en gang!
Med normal eller lav kjørelengde kan det også være lønnsomt, men den store ukjente er verditap. Med høy kjørelengde sparer du så mye du tåler et høyere verditapet enn på en fossilbil.
Det skal sies at da jeg solgte min I-Miev og Leaf var verditapet under snittet i forhold til fossilbiler jeg har hatt tidligere. Teslaen har jeg ikke tenkt å selge, men etter 75 000 km virker som jeg nesten kunne fått det jeg ga for den i februar 2015.

Vi kjører 60-70 000 i året fordelt på to biler så vi bruker opp bilene raskt. Total sett har min elbiler vært de billigste bilene jeg har eid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Her er jo Tesla i en klasse for seg. Jeg kan ikke huske en bil man kunne kjøpe ny og få igjen det samme flere år etterpå.
Pristapet så langt på de øvrige elbiler har vel vært temmelig normalt.

De eneste som har hatt et stort verditap så langt er vel de som kjøpte Trilling og Leaf svært tidlig.
Om jeg husker sånn ca riktig gikk trillingene for 240'-260' i starten, og Leaf til 280'.
1 år senere var begge nybilpriser senket omtrent 50'.

Men, de som kjøpte disse tidlige bilene til slike priser kjørte vel uansett ikke mange måneder før de sparte inn pristapet bare i bompenger.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

S4e

Sitat fra: nr1rayner på fredag 24. februar 2017, klokken 20:03
Her er jo Tesla i en klasse for seg. Jeg kan ikke huske en bil man kunne kjøpe ny og få igjen det samme flere år etterpå.
Pristapet så langt på de øvrige elbiler har vel vært temmelig normalt.

De eneste som har hatt et stort verditap så langt er vel de som kjøpte Trilling og Leaf svært tidlig.
Om jeg husker sånn ca riktig gikk trillingene for 240'-260' i starten, og Leaf til 280'.
1 år senere var begge nybilpriser senket omtrent 50'.

Men, de som kjøpte disse tidlige bilene til slike priser kjørte vel uansett ikke mange måneder før de sparte inn pristapet bare i bompenger.
Tror en skal være veldig optimist å tro at en ikke får et ganske stort prisfall på TMS og TMX. Tidligere eiere har hatt stor fordel av kursutvikling på dollar og snart finnes en mye billigere alternativ.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

nr1rayner

@S4e
Det er sant, nypris på MS har vel økt med minst 100' siden den først kom.
Men, prisøkning pga dollarkurs eller ikke, MS var så hot da den kom at de som fikk sine biler tidlig kunne selge med fortjeneste. Det har vel knapt skjedd før i bilens historie!

Men det blir feil å si at MS og MX stuper i pris fordi M3 (og andre) kommer.
Klart, de blir ikke så unike da de mister den store fordelen med rekkevidde.
Men, det blir likevel som å si at BMW 7-serie stuper i pris fordi det kommer en ny 5-serie, eller 5-serie stuper fordi det kommer en ny 3-serie..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Espen Hugaas Andersen

#9
Ja, det vil garantert være ett betydelig prisfall på en ny Model S og Model X i dag. Både på kort sikt og på litt lengre sikt. Men det kan godt hende prisfallet blir en god del bedre enn på fossilbiler i samme prisleie. For å få til dette bør man nok holde seg unna Performance-utgavene og være litt tilbakeholden på tilvalgslisten. Kommer det avgifter vil det hjelpe til med å holde prisene oppe.

Skulle jeg kjøpt en Tesla i dag ville jeg satset på en moderat utstyrt 100D. På Model S ville jeg kanskje bare valgt metallic lakk og glasstak. På Model X ville jeg kanskje bare valgt metallic lakk og hengerfeste (og man må også velge luftfjæring). Jeg ville nok også vurdert interiørene, og se hva som jeg syns passet best.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Hmm, kanskje noen har misforstått meg her.. ?
Jeg tror IKKE at priser på MS/MX kommer til å stige fra d.d.
De gjorde det i starten, men den tiden er nok over.

Som Espen skriver, regner med de faller omtrent like mye som fossile biler i samme prisklasse, eller noe mindre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

arthur

Er vel også en mellomting mellom helt ny bil og en bil som allerede er eldre enn gjennomsnittsbilen på norske veier (ti år)? Kjøpte selv en fem år gammel Honda som hadde gått 16.000 (Ja, det kan dokumenteres!), og i løpet av fem år har jeg byttet dekk både sommer og vinter, to dempere foran samt skiver og klosser både foran og bak. Det er vel ikke noe av dette man slipper å gjøre på en el-bil heller vil jeg tro. Økoservice med skifte av olje og filter kostet mindre enn en liten service på el-bilen, merkelig nok. Nå tar jeg en stor service(åtter års service) som vil komme på 8.000, men det inkluderer også en del som man ikke slipper unna med på en el-bil. eksempelvis bytte av bremseveske.
Med andre ord har ikke denne bilen i service/vedlikehold kostet mer enn hva en elbil ville ha kostet. Verditap på fem år er rundt 15.000 i året og rentetapet lavere en hva det ville ha vært på f.eks en Leaf siden bilen kostet mindre i utgangspunktet. To tusen mer i årsvgift, rundt fire tusen i bompenger og syv tusen i ekstra drivstoff (kostnad bensin fratrukket kostnad lading) gor en merutgift på tretten tusen samlet for disse postene.
En Leaf ville ha betydd en stpp på sommeren og to stopp å vinteren for å komme frem til vår månedlige tur til "hytte" samt at vi ikke hadde kunnet bruke varehenger eller båthenger.

SÅ for oss var dette veldig enkelt; beholde en fleskible fossilbil og kjøpe en liten el-bil, Mitsubishi Miev, og denne brukes til/fra jobb og alt av småkjøring og inn til Oslo.

Hva som er ritig, eller riktigst, løsning kommer helt an på bruk, men for oss var en el-bil som "familiebilen" utelukket enn så lenge, men det kommer nok med videre utvikling, håper det for el-bil liker vi!

Kjøpe en Tesla i dag er et veddemål på, elle rimot, dollar og markedets tro på amerikansk teknologi og kvalitet. Et veddemål jeg heller vedder i mot enn på!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nr1rayner

Riktig det arthur, de deler du nevner er like på en elbil, og koster i utgangspunktet like mye å vedlikeholde.
Dog mulig sett bort fra bremser, som nok får noe lengre levetid på en elbil pga regen, men ikke her lasset velter.
Du kommer nok (normalt sett) vesentlig billigere ut av service/reperasjonskostnader med nyere bil, enn med en gammel bil, slik som jeg og trådstarter har.

Ny(ere) fossilbil gir høyt innskudd med dertil høy renteutgift og høyt prisfall.
Eldre fossilbil (typ 100-150'km+ eller 5+ år gammel) vil/kan begynne å vise slitasjetegn på forskjellige deler som man slipper på ny(ere) fossil, f.eks. clutch/girkasse, reg.reim, multireim, turbo, dyser, dynamo, starter osv osv osv.

Umulig å gi et fasitsvar. Med gammel fossilbil er man nærmest garantert å få endel slike utgifter, men så er det også nok av eksempler på at fossilbiler som akkurat har passert garantitiden får intrikate feil som koster skjorta, slipset og lakkskoene...

Men for meg er det ingen tvil med de fordeler elbiler har. Skal Leafen byttes blir det i annen elbil med bedre rekkevidde.
Drivstoff vet vi at vi sparer på. Årsavgift sparer vi, enn så lenge. Men det store er nok bompenger.
Her er det mange teorier, jeg er sikker på at vi må betale i alle bompunkt, men at det bestandig vil være billigere med el enn fossil.
Av den grunn er det bare å handle el først som sist for de som har mange bompasseringer  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

arthur

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:16
Riktig det arthur, de deler du nevner er like på en elbil, og koster i utgangspunktet like mye å vedlikeholde.
Dog mulig sett bort fra bremser, som nok får noe lengre levetid på en elbil pga regen, men ikke her lasset velter.

Jeg tror faktisk det er omvendt. Klossene vil nok holde lenger, men hva hjelper det når skivene ruster og klossene også blir byttet. Regen gjør at man ikke bruker bremsene og da ruster det fort, fryktelig fort!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Sitat fra: arthur på søndag 26. februar 2017, klokken 05:07
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:16
Riktig det arthur, de deler du nevner er like på en elbil, og koster i utgangspunktet like mye å vedlikeholde.
Dog mulig sett bort fra bremser, som nok får noe lengre levetid på en elbil pga regen, men ikke her lasset velter.

Jeg tror faktisk det er omvendt. Klossene vil nok holde lenger, men hva hjelper det når skivene ruster og klossene også blir byttet. Regen gjør at man ikke bruker bremsene og da ruster det fort, fryktelig fort!

Ikke enig. Med litt stell slik at rusten ikke får satt seg ruster ikke skivene. Har flere classic biler med originale skiver og klosser. Må bare passe på at alt beveger seg som det skal, og pusse vekk påbegynt rust, og gjerne spraye på med zinkspray som klossen uansett sveiper vekk i berøringsområdet. Zinken vil da hindre at rust danner seg utenfor det området som klossene holder rustfrie
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA