Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny info om e-Golf 2017

Startet av trondav, torsdag 23. februar 2017, klokken 18:42

« forrige - neste »

moby666

Ser ut som eGolf klarer seg litt bedre på motorvei enn i3 ihvertfall. I3 har lav EPA og høy NEDC (som er maks 70kmt?) I forhold til andre elbiler.  MEN å komme med "ny" modell i 2017 som går såvidt 1 km lengre enn dagens beste elbil (bortsett fra Tesla) beviser vel bare at VW ikke gjør noe særlig stor innsats på elbil fronten...

eivhelle

E-golf kommer med en facelift og ikke en ny bil. Oppgraderingen innebærer at man får bedre rekkevidde enn Ioniq i tillegg til at det ellers er en langt bedre bil. Så til tross for noe høyere pris vil den nok selge langt bedre enn Ioniq.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Det er bare sørgelig det VW, Ford og Mercedes gjør på elbilfronten :(

Trond.m

Sitat fra: moby666 på torsdag 23. februar 2017, klokken 23:44
Det er bare sørgelig det VW, Ford og Mercedes gjør på elbilfronten :(
Hvis det VW gjør er sørgelig, så er det da tragisk at Hyundai  lanserte en helt ny bil med enda kortere rekkevidde.
Det er bare GM som har gått så mye lenger, men det gjenstår å se hvor god bilen er over tid. Det er et stort marked for en folkelig, nær premium kvalitets kompakt-klasse bil med 20 mil praktisk rekkevidde. Selv Tesla Bjørn brukte vel det ordet premium i sin test av utgående modell av e-golf, men det skyldes kanskje kontrasten til Tesla "kvaliteten"  ;)

Crown

Sitat fra: trondav på torsdag 23. februar 2017, klokken 18:42
http://www.greencarreports.com/news/1109026_2017-vw-e-golf-rated-at-125-miles-tops-124-mile-hyundai-ioniq-electric-car

Flott det, med den "ekte" målestandarden! Vi som har regnet at oppgradert e-Golf og Ioniq i praksis ville ha samme rekkevidde, fikk jo rett. Til 2018 selvsagt, når Ioniq kommer med større batteripakke.

Men nå har e-Golf passert en magisk grense for praktisk bruk, 99% klarer seg veldig bra med en bil som har 20 mil praktisk rekkevidde i det daglige. Den gamle modellen var for dårlig der, særlig om vinteren. Når man bikker ca 20 mil er det en milepæl etter min mening, og alt over det er det bare de med spesielle behov som virkelig trenger og det er alt for mye fokus på det. Liker bedre Hyundais fokus på å gjøre bilene mest mulig effektive og bruke lite ressurser, det er det som virkelig er miljøvennlig. Og det er jo tross alt forsøket på å lage en mer miljøvennlig bilpark som har vært målet med utviklingen av elbiler, så har alle de andre fordelene kommet som "bonus".

Så får smak og behag og størrelsen på lommeboken avgjøre hvorvidt man velger e-Golf fremfor noe annet med samme rekkevidde. Uansett er det viktigste at man velger elektrisk!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moby666

#6
Hyundai har tatt frem en helt ny bil som er den mest effektive elbilen som finnes. Den har klassens beste ladehastighet og varme/kjølesystem som virker til både batteri og personer. Bilen er ikke lansert med større batteri enda pga pris, da Hyundai selger denne bilen også andre steder enn i Norge. I feks Sverige koster IONIQ (eller andre elbiler) nesten like mye som Volvo XC90. Sjekk også hva som har skjedd i Danmark med elbiler nå etter nyttår. Prisen på elbiler må ned og det er her Hyundai legger ned sin innsats. Nå lanserer Hyundai IONIQ i USA med en veldig gunstig pris.

Rekkevidde er ikke alt på en elbil. Det viktigste er at bilen fungerer i hverdagen for flest mulig og der mener jeg Hyundai treffer mye bedre enn de andre nevnte merker.

Trond.m

Forstår fortsatt ikke hvordan Ioniq kan passe bedre  i hverdagen for folk flest enn e-Golf. Folk flest ønsker å ha mulighet til godkjent lastestativ for ski eller takboks. Og folk flest har behov for godt fjernlys med lyktespylere. Og folk flest ser ut til å like Golf....og det har de gjort i årevis. Og det folk liker best har en tendens til å holde seg best i verdi.

ProsjektX

Folk flest, ihvertfall her i Norge, er jo de som hermer etter naboen, går på Kiwi og tror de har verdens beste matvarer og utvalg, ikke tør å skille seg ut på noen måte, er store i kjeften på nett men tør ikke gå ut i gatene for å stå opp for det de tror på; og kjøper eGolf bare fordi "alle" andre gjør det...

</case closed> ;)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

tutti

#9
Det er mange som ikke kunne tenkt seg en elbil uten app. Sammenligningen med Ioniq blir vel dermed begrenset til folk som ennå ikke har prøvd dette ennå.

eivhelle

Sitat fra: moby666 på fredag 24. februar 2017, klokken 08:09
Hyundai har tatt frem en helt ny bil som er den mest effektive elbilen som finnes. Den har klassens beste ladehastighet og varme/kjølesystem som virker til både batteri og personer. Bilen er ikke lansert med større batteri enda pga pris, da Hyundai selger denne bilen også andre steder enn i Norge. I feks Sverige koster IONIQ (eller andre elbiler) nesten like mye som Volvo XC90. Sjekk også hva som har skjedd i Danmark med elbiler nå etter nyttår. Prisen på elbiler må ned og det er her Hyundai legger ned sin innsats. Nå lanserer Hyundai IONIQ i USA med en veldig gunstig pris.

Rekkevidde er ikke alt på en elbil. Det viktigste er at bilen fungerer i hverdagen for flest mulig og der mener jeg Hyundai treffer mye bedre enn de andre nevnte merker.
Hva er egentlig effektivitet? Å ha lav luftmotstand? Å ha lav vekt? Eller høy effektivitet på drivlinjen?

Ioniq scorer bedre på vekt og luftmotstand enn e-golf. Men ser du bort fra de to faktorene er e-golfen like effektiv.

Ser du på vekt er BMW I3 den klart mest effektive bilen. Og hvis luftmotstand er det viktigste kriteriet er Tesla S den mest effektive bilen på markedet i dag.

Det er ikke noe spesielt unikt i det Hyundai har gjort med Ioniq. De har laget en bil med lav Cd , men det har kostet i form av at en ellers ganske stor bil ikke har bedre innvendig plass enn biler med langt mindre fotavtrykk. De har klart å spare vekt, men har en relativt beskjeden størrelse på batteriet. Alt i alt en grei pakke hvis du kan leve med kompromissene som er gjort. Men for meg er uansett e-golfen en mer komplett bil som dekker mine behov på en langt bedre måte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gak

Sitat fra: eivhelle på fredag 24. februar 2017, klokken 22:35
Sitat fra: moby666 på fredag 24. februar 2017, klokken 08:09
Hyundai har tatt frem en helt ny bil som er den mest effektive elbilen som finnes. Den har klassens beste ladehastighet og varme/kjølesystem som virker til både batteri og personer. Bilen er ikke lansert med større batteri enda pga pris, da Hyundai selger denne bilen også andre steder enn i Norge. I feks Sverige koster IONIQ (eller andre elbiler) nesten like mye som Volvo XC90. Sjekk også hva som har skjedd i Danmark med elbiler nå etter nyttår. Prisen på elbiler må ned og det er her Hyundai legger ned sin innsats. Nå lanserer Hyundai IONIQ i USA med en veldig gunstig pris.

Rekkevidde er ikke alt på en elbil. Det viktigste er at bilen fungerer i hverdagen for flest mulig og der mener jeg Hyundai treffer mye bedre enn de andre nevnte merker.
Hva er egentlig effektivitet? Å ha lav luftmotstand? Å ha lav vekt? Eller høy effektivitet på drivlinjen?

Ioniq scorer bedre på vekt og luftmotstand enn e-golf. Men ser du bort fra de to faktorene er e-golfen like effektiv.
e-golf er bedre enn huNDAI 
Ser du på vekt er BMW I3 den klart mest effektive bilen. Og hvis luftmotstand er det viktigste kriteriet er Tesla S den mest effektive bilen på markedet i dag.

Det er ikke noe spesielt unikt i det Hyundai har gjort med Ioniq. De har laget en bil med lav Cd , men det har kostet i form av at en ellers ganske stor bil ikke har bedre innvendig plass enn biler med langt mindre fotavtrykk. De har klart å spare vekt, men har en relativt beskjeden størrelse på batteriet. Alt i alt en grei pakke hvis du kan leve med kompromissene som er gjort. Men for meg er uansett e-golfen en mer komplett bil som dekker mine behov på en langt bedre måte.
Polo 2.5

gak

Sitat fra: moby666 på torsdag 23. februar 2017, klokken 21:19
Ser ut som eGolf klarer seg litt bedre på motorvei enn i3 ihvertfall. I3 har lav EPA og høy NEDC (som er maks 70kmt?) I forhold til andre elbiler.  MEN å komme med "ny" modell i 2017 som går såvidt 1 km lengre enn dagens beste elbil (bortsett fra Tesla) beviser vel bare at VW ikke gjør noe særlig stor innsats på elbil fronten...
Polo 2.5

moby666

#13
Nå tuller du igjen, IONIQ er mye større enn eGolf innvendig. Les tekniske spesifikasjoner!

Luftmotstand består av Cd OG frontareal, og der er IONIQ best og bedre enn Tesla.

Hvordan kan eGolf være like effektivt som IONIQ når eGolf trenger større batteri enn IONIQ for å komme like langt? I tillegg er også IONIQ vesentlig større enn eGolf.

Chivas

Mye av den her diskusjonen er i beste fall piss! Ja, man har vært igjennom en periode hvor entusiastene har fått råde. De har gjerne vært pionerer i elbil-fremgangen, men nå i 2017 snakker vi om biler som trygt tar deg land og strand rundt uten å ha behov for lading "annenhver kilometer".

Så, hvor går grensen for rekkevidde før det går utover bilholdet? Har man lett tilgjengelige lademuligheter, tipper jeg at alt av 2017-modeller tar seg av 95% av all normal kjøring!

Hvorfor er da fokuset kun på rekkevidde?

Lakmustesten bør være: Ville man valgt en Lada med 550 km rekkevidde, eller en e-Golf med 400 km rekkevidde?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA