Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine 4 dumme spørsmål og "Bekreftelser"

Startet av Ionisert, tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:57

« forrige - neste »

Ionisert

1. Elbil som går på 15kW pr/100km = 1,5kroner pr mil ved hjemmelading a 1kr pr kW? Rett / Galt?

2. Fortum Hurtiglading 2,50pr minutt, her fant jeg at 21minutter ble 52,50kroner for 15.6kW (10mil)
Som blir 3,33kr pr kW, jeg syntes dette nesten ble på kanten av dyrt.
Jeg har forståelse for infrastrukturen, mann betaler for mengden, hastigheten, plassen, kundeservicen osv.
Men en moderne diesel/hybrid på 0,44l/mila kjører på 65kr, sånn sett litt dyrt.
Rett / Galt, tanker?

3. Det er en 22kW lader på butikken her, en bil med 6,4kW ombordlader vil vel ikke få mer en 6,4 fra en slik lader? Den er ikke DC? Er det biler som har 22kW ombord?

4. Lade hjemme 1,5kr pr mil.
4 dekk, 6000kr (dekktrykkdritt?) 20.000km på et sett.
6000/20000=0,3kr pr mil. Riktig tanke?

elektrolux

1)  Rett forutsatt at du tenker innladet energi
2)  Hurtigladerene er dyre. De fleste vil nok betale enda mer / kWt så her har du nok fått godt utbytte av pengene dine.
3)  Riktig; forutsatt at du mener ladestasjon/punkt. Mener du lader som du skriver vil du få inn opptil 22 kW via bilens DC port
4)  Riktig, d.v.s normalt enda mindre grunnet lavere strømpris enn 1 kr/kWt

Dekk avhenger av merke. Ser dessverre ned mot 20 000 km på et sett moderne bildekk. Litt rart så lenge en tidligere gjerne så 30 000 km på bildekk og 6000 km på MC dekk. I dag er MC dekk oppi det 3 dobble, mens det har godt motsatt vei med bildekkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:57
1. Elbil som går på 15kWkWh pr/100km = 1,5kroner pr mil ved hjemmelading a 1kr pr kWkWh? Rett / Galt?
forutsatt at de 15kWh ikke er batterienergi men målt fra nettet.

2. Fortum Hurtiglading 2,50pr minutt, her fant jeg at 21minutter ble 52,50kroner for 15.6kW kWh(10mil)
Som blir 3,33kr pr kWkWh, jeg syntes dette nesten ble på kanten av dyrt.
3,33kr/kWh fra en lader som leverer over 44kW er det vel liten grunn til å klage på.
Jeg har forståelse for infrastrukturen, mann betaler for mengden, hastigheten, plassen, kundeservicen osv.
Men en moderne diesel/hybrid på 0,44l/mila kjører på 65kr, sånn sett litt dyrt.
Rett / Galt, tanker?

3. Det er en 22kW lader på butikken her, en bil med 6,4kW ombordlader vil vel ikke få mer en 6,4 fra en slik lader? er laderen en 22kW lader kan du få 22kW, er det en ladestasjon som kan levere opp til 22kW vil ikke en 6,4kW lader trekke mer en maks 6,4kW
Den er ikke DC? Er det et spørsmål kan en ikke svare, er det en påstand er dette en ladestasjon 400V 3fas 32A som kan lefere opp til 22kW trefs eller opp til 7,4kW enfas
Er det biler som har 22kW ombord? En del Tesla og Renault


4. Lade hjemme 1,5kr pr mil.
4 dekk, 6000kr (dekktrykkdritt?) 20.000km på et sett.
6000/20000=0,3kr pr mil. Riktig tanke?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

1) 150Wh/km er optimistisk på vinterføre. Til og med ioniq bruker noe mer enn det på langtur og den er nok markedsledende akkurat nå. Se TeslaBjørn sin video der han tar Ioniq på langtur fra Oslo til Trondheim.

2) Ser ut til at du har klart å lade 45kW i snitt. Det betyr vel at du har prøvd en nyere bil og en ny hurtigladestasjon som fir mer enn 40kW? Min Leaf klarer maks 40kW, men på vinteren så er snittet under 30kW så når rekkevidden skrumper inn pga av høyere forbruk går også ladetiden, og dermed kostnaden, opp. Hurtiglading på 2,5kr/minuttet er såpass dyrt at det er ikke liv laga om du må belage deg på å hurtiglade flere ganger i uka. 

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ionisert

Takker for alle svar.
(Jeg har som dere skjønner, ikke fått bilen enda, kun hatt prøvekjøringer.)

1. Bra, Dritbillig lokalkjøring  :laugh: 1,5mila, mot 8-10kr med fosil...

2. Var lading fra ~30 til ~80%.. Testen min var å få så effektiv lading som mulig å så regne på det.
Men da har jeg riktige tall på hurtigladeren også. Synes det koster når prisen er nærme fosile biler...

3. Nå som ladestasjoner.no er lagt ned finner jeg ikke igjen punktet på noe annet kart...
Den er for RF-brikke, må ha med egen kabel, merket 22kW, er bare en boks på veggen...
Vil da tro det er 3fas 230V = 6,4 på Ioniq

4. Hadde noen langturer med Ioniq, på rundtur ~6mil tilbake til utgangspunkt klarte jeg 13,2kW pr mil...
-2grader og forsiktig med varmen, 2personer i bilen.

På en langtur hvor jeg brukte hurtiglader endte det på 15,6kW/mil.. (adaptive cruice over 70% av tiden.)
+2grader, 2pers, 22grader i kupe, 25mil tilbake til utgangspunkt.
(Nyter kanskje godt av å ha kjørt Hybrid på Eco i mange år)
Men ser ingen problemer med å kjøre på 15,0 på sommeren og få over 20 mil ut av en lading. :)

Dekk, ja, ser også at man fort må tenke 20.000km pr sett nå, tunge biler, ru vei.

Bjørn har jeg fulgt på Y-tubben i over 3år nå.
Herlig fyr, når han var positiv til ioniq så er det godt tegn.  ;D

Griffel

#5
Med tanke på hurtiglading, starter turen hjemme er batteriet fylt med billig strøm så de første milene er til mye lavere kost. Kjører du halve distansen på hjemmelading og resten på hurtiglading blir nok turen alikevell rimelig.
På langtur med etterfylling til lavkost i pauser og ved overnatting vil også bestemme kosten. Så her er vel spørsmålet hvor mye og hvor lange turer.

22kW = 3 fase 400V 32A som betyr 1 fase 230V 6,4kW sett fra Iconiq side.
11kW betyr 3 fase 400V 16A lik 230V 16A for iconiq 3,6kW
7,4KW betyr 1 fase 230V 32A sett fra Iconiq det samme som 22kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Det kommer jo litt an på hvor mye du skal kjøre på hurtiglading. Gjør du bare en og annen langtur så tenker jeg at kostnaden burde være akseptabel selv om det blir en pris tilnærmet fossilbil-tur. Det gjør  jo tross alt at du kan være uavhengig av fossilbil og kjøre på billig hjemmelading alle de andre turene, slik at du likevel sparer på det i det lange løp. Alternativt kan man jo byttelåne bil med familie/naboer på noen av disse turene. :)

De daglige småbesparelsene er det som etter min erfaring (snart 12 år som elbilist) virkelig monner. Når vi er på langtur sitter gjerne kronene litt løsere enn vanlig ift. å spise på kafe/restaurant underveis mens bilen lades. Med fossilbilen ble det i beste/verste fall ei overprisa pølse etter at fingrene var tilgriset ved dieselpumpa.

Jeg regner med at lademulighetene (og forhåpentligvis prisene) bare blir bedre etterhvert, så fornøyd tror jeg du kommer til å bli uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars J

Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:57
4 dekk, 6000kr (dekktrykkdritt?) 20.000km på et sett.
6000/20000=0,3kr pr mil. Riktig tanke?
20.000 km = 2.000 mil
6000/2000 = 3 kr/mil
Sandnes, Think Classic og TMS

Elmo

Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:43
Nå som ladestasjoner.no er lagt ned finner jeg ikke igjen punktet på noe annet kart...

www.ladestasjoner.no har gjenoppstått :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nr1rayner

Årssnittet mitt (ifølge Nissan's eminente app...... som mest sannsynlig stemmer sånn nogen lunde) er ca 1,6 kWh/mil.
Det ser ut som at forvarming ikke regnes med i det tallet, så reelt er det nok noe høyere.
Legg på ca 10% ladetap, trekk fra at Ioniq er vesentlig mer effektiv enn Leaf, så burde vel Ioniqen klare ca 1,5 kWh/mil gjennom året.
1,5 på sommeren burde da ikke være noe problem.

Har sett flere (?) som har slitt ut dekkene på 20'km, men det høres unormalt lite ut for meg.
Jeg har kjørt ca 15'km med mine myke piggfrie vinterdekk, og enda er det (dessverre) mye mønster igjen. Har vel slitt ca 1,5 mm på de kilometrene.
Så de klarer vel ca 7-10'km pr mm, nye ca 9mm, i mine øyne oppbrukt ved ca 5mm så bør de klare 30'km+.
Tar man sjansen på å kjøre ned til de lovlige 3mm burde de vel klare 40-60'km....
tomrh's WRD4 (europeiske vinterdekk) har trillet ca 30'km, og har ca 6mm igjen. Nye har de 8 eller 9mm mønster.

Mine originale 17" sommerdekk har vel også trillet ca 15-20'km, og har vel ca 5-6mm igjen og burde da minst klare 15'km til.
Men mange sommerdekk har svært myk gummi (treadwear på 200-tallet) og tåler da ikke mange kilometer før de er utslitt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Jeg stoler ikke på nissan sin app. Den klarer bare å få med 1/3 av dagene og på de dagene ser det ut at den får med seg distansen, men kun den ene turens forbruk eller den ene turens distanse og begge turers forbruk.. 2x eller x/2.. Blir jo litt som tipping og eneste jeg venter på er en uavgjort!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:43
Men ser ingen problemer med å kjøre på 15,0 på sommeren og få over 20 mil ut av en lading. :)
En liten does not compute her.. er ikke batteriet i Ioniq på 28kWh? I så fall får du ikke 20 mil med 15kWh/100km i forbruk, hvis det var det du mente. Men kan ikke forstå annet enn at du skal klare betydelig bedre enn 15kWh/100km om sommeren når du klarer det om vinteren. De fleste rapportene tilsier vel at 12-tallet skal være helt "ordinært" på sommeren?

sylwester

#12
Ioniq har vel 30,5 brutto og 28kWh tilgjengelig til brukeren. Hvis du holder av 1kWh i bunnen så må du ha snitt under 135Wh/km kommer til 20 mil.
På sommeren burde vel Ioniq klare vesentlig bedre enn 150Wh/km vil jeg tro når jeg kjører på det med min 1gen-Leaf :-)

Uansett så er årsgjennomsnitt veldig lite praktisk. For daglige ærend må man regne på worst case scenarioet og på sommeren så har man kansje gleden av den ekstra sommerrekkevidden på en og annen langtur. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ionisert

Nå er det videoe ute av tysker som har fått sommertemperatur som har kjørt 29,3mil på en lading  ;D

Så det er mulig å bære gjerrigknark om man vil dra det langt.

(TeslaBjørn har også hatt en forbrukstest av Ioniq vs S vs X, men det har sikkert de fleste fått med seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA