Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal vi ha alt gratis?

Startet av Thor2014, lørdag 18. februar 2017, klokken 08:18

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:21
Jeg tar det dog for gitt at du ikke mener å sammenligne tilgang til helse med lave egenandeler er sammenlignbart med gratis strøm for eiere av el-biler?

Gratis lading er et incentiv. Incentivene bidrar til å få folk til å kjøpe elbil. Elbil reduserer helsebelastningen og reduserer dermed behovet for tilgang til helsetjenester (jada jeg hopper her glatt bukk over reelle besparelser, kostnader etc. Påstanden min er det antakelig ikke hold i :) )

Elbil-incentiver er dermed et bedre tiltak enn å senke egenandelen på helsetjenester.  ;)


Avslutningsvis: Jeg mener helt klart at lading bør være betalingstjeneste. Med betaling brukes ladingen av de som trenger strøm, ikke de som trenger parkering eller vil spare noen kronestykker. Det gagner de som faktisk er avhengig av ladingen som punktene tilbyr, ettersom tilgjengeligheten da bedres betraktelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: arthur på tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:21
Både skole, helsevesen (betydelig grad av egenabdeler) og barnetrygd er penger som først er betalt inn via skatteseddelen for deretter å betales ut etter visse kriterier så at disse godene er gratis er litt lite presist.
Jeg tar det dog for gitt at du ikke mener å sammenligne tilgang til helse med lave egenandeler er sammenlignbart med gratis strøm for eiere av el-biler?
Sånn sett er ingenting "gratis".
Helt enig i at jeg ikke er presis, poenget var bare å få frem at selv om en ting er tilgjengelig for alle så må det ikke fjernes.

Flyvind

Jeg synes definitivt ikke noe om at vi EL bil eiere fremstilles som en gruppe som forventer å få alt gratis. Det skal derimot være et enkelt valg for folk å velge El Bil fremfor en annen. Alle økonomiske og praktiske virkemidler påvirker kjøperens valg. At det er enkelt å plugge inn på handletur er en absolutt fordel. Dessverre tenker noen shopping sentere feil i denne sammenheng. Jeg bor tett på Vinterbro selv og har noen valg muligheter rundt meg. Ski storsenter har flyttet alle sine lade punkter lengst mulig vekk fra inngangen til senteret. Det er de blitt anbefalt av branntekniske årsaker ....?  :( Vinterbro vil gjerne finansiere en betydelig opprusting av sine ladepunkter som alltid  tidligere var opptatt med en avgift. Merkelig.... :-[
Det virkelige tallet på hvor mange El biler som finnes i disse stedenes nedslagsfelt er litt vannskelig å anslå, men det er betydelig og langt over lands gjennomsnittet. Årsaken er bla at Oslo er innenfor rekkevidde for de fleste elbiler. Mange biler er nok registrert på arbeidsgiver, leasingselskap og kjøpt utenfor regionen. Dette gjør at  de statistiske tallene er misvisende. Hadde senterne visst hvor mange El biler som er i nedslagsfeltet som nå kanskje vil velge bort disse senterne, hadde de nok tenkt annerledes. Hvor mye koster annonsering, DM osv for å tiltrekke seg kunder? Nå kan de ha vist så mange som 20% av kundene "ryggen" fordi de gjerne vil ha finansiert ladestolper og strømutgifter. Regn på det! 20% av omsetningen til butikkene. Det er mange penger det!!!
Viktigst er at vi som samlet gruppe gjør nettopp som dette forteller hverandre hvordan vi som gruppe føler oss behandlet av kjøpesentere, og dermed kan bidra til at de som satser på oss får den omsetningsøkningen.
I helgen tar jeg en tur til Gøteborg fra "Nordre Follo".Dette blir mitt naturlige ladestopp. Det er helt sikkert at jeg kommer til å handle der også. Godt å se at noen tenker annerledes.
2017 i3
2015 Eup solgt

jkirkebo

#48
Sitat fra: Flyvind på lørdag 25. februar 2017, klokken 06:35
Ski storsenter har flyttet alle sine lade punkter lengst mulig vekk fra inngangen til senteret. Det er de blitt anbefalt av branntekniske årsaker ....?  :(

Så bra! Det er slik plassering jeg alltid har ment er den beste. Så langt unna inngangen som mulig betyr at kun de som trenger å lade opptar en ladeplass fremfor at plassene blir brukt til parkering av de som er late.

Ikea Furuset er et eksempel på det motsatte, 10 ladeplasser rett ved inngangen. Jeg har aldri noensinne fått ladet der, selv om jeg har hatt behov for det en 2-3 ganger. Alltid opptatt, og gjerne kun halvparten som lader. Nå har det heldigvis blitt satt opp hurtigladere der også som koster penger, så i dag forventer jeg å finne en 22kW AC type 2 jeg kan få ladet på mens vi er innom en tur. Da slipper jeg hurtigladestopp annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorR

Det er supert at IKEA og Fortum hiver seg rundt og tilbyr anstendig lading. I Bergen har løsningen vært schuko hittil, og de uttakene er overmoden for utskifting.

Nå blir det 400V, 32A til 60 øre per minutt: det kan man ikke klage på  :+1:

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2017, klokken 08:21
Sitat fra: Flyvind på lørdag 25. februar 2017, klokken 06:35
Ski storsenter har flyttet alle sine lade punkter lengst mulig vekk fra inngangen til senteret. Det er de blitt anbefalt av branntekniske årsaker ....?  :(

Så bra! Det er slik plassering jeg alltid har ment er den beste. Så langt unna inngangen som mulig betyr at kun de som trenger å lade opptar en ladeplass fremfor at plassene blir brukt til parkering av de som er late.
Helt enig med Kirkebø. Ladeplasser blir unødvendig opptatt og overkjørt av bekvemmelighetshensyn og tanketomhet.

Skjønner forøvrig også Flyvind sitt sukk over brannhensynet, det er ikke basert på reel fare.


automat

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2017, klokken 08:21


Ikea Furuset er et eksempel på det motsatte, 10 ladeplasser rett ved inngangen. Jeg har aldri noensinne fått ladet der, selv om jeg har hatt behov for det en 2-3 ganger. Alltid opptatt, og gjerne kun halvparten som lader. Nå har det heldigvis blitt satt opp hurtigladere der også som koster penger, så i dag forventer jeg å finne en 22kW AC type 2 jeg kan få ladet på mens vi er innom en tur. Da slipper jeg hurtigladestopp annet sted.

IKEA Furuset har blitt veldig bra. 4 hurtigladere ved kortveggen. En rekke type-2-uttak ved vareutlevering. 11 og 22 KW ( noen lastbalansert) mot betaling. De gamle schuko'ene så også ut til å være byttet med type-2, men sjekket ikke nærmere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:38
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2017, klokken 08:21


Ikea Furuset er et eksempel på det motsatte, 10 ladeplasser rett ved inngangen. Jeg har aldri noensinne fått ladet der, selv om jeg har hatt behov for det en 2-3 ganger. Alltid opptatt, og gjerne kun halvparten som lader. Nå har det heldigvis blitt satt opp hurtigladere der også som koster penger, så i dag forventer jeg å finne en 22kW AC type 2 jeg kan få ladet på mens vi er innom en tur. Da slipper jeg hurtigladestopp annet sted.

IKEA Furuset har blitt veldig bra. 4 hurtigladere ved kortveggen. En rekke type-2-uttak ved vareutlevering. 11 og 22 KW ( noen lastbalansert) mot betaling. De gamle schuko'ene så også ut til å være byttet med type-2, men sjekket ikke nærmere.

Var der i dag men var ikke fornøyd. Hadde tenkt å lade på 22kW AC-stolpe, regnet med at det sto 1-2 slike sammen med hurtigladerne som det pleier å gjøre på Fortums ladesteder. Men dengang ei. Kun 4 hurtigladere på nordsiden av bygget, og alle var ledige. Kjørte rundt til inngangen og der var det kaos som vanlig på type 2 ladestolpene. Alt opptatt. Var griseheldig da en kjørte ut etter kort tid, men det er jo i praksis bare 11kW på disse plassene siden de er lastdelt to og to og det alltid er fullt.

Når jeg kom ut igjen sto det et par biler og ventet på ladeplass. Fortsatt tomt på alle hurtigladerne.

Jeg mener strategien er litt feilslått på Ikea. Folk er der i 2-3 timer og vil ikke måtte stresse ut etter 30-60 min. for å flytte bilen fra en hurtiglader (grunnen til at jeg ikke brukte CHAdeMO selv). Det som trengs er en drøss med type 2 ladeplasser. Noen dedikerte 22kW, noen lastdelte 22kW (slik de har) og gjerne endel dedikerte og lastdelte 7,3kW. Og gjerne et par hurtigladere, men de to siste kunne med fordel vært byttet i 22kW AC-stolper. Evt. brukt hurtigladere med 22kW AC uttak i tillegg til DC-kablene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2017, klokken 17:05
Kun 4 hurtigladere på nordsiden av bygget, og alle var ledige . . . . .
Fortsatt tomt på alle hurtigladerne.
Jeg tror mange ikke vet om at de har IKEA Furuset gjemt hurtigladerene på nordsiden.
På IKEA Slependen hvor hurtigladerene står sammen med AC stolpene ved innkjøringen så er hurtigladerene også mye ibruk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA