Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader - Charge Amps Halo 3,6kW Type 2

Startet av Smbob, tirsdag 14. februar 2017, klokken 19:25

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

NEK 400 2014. 722 finnes ikke tilgjengelig for oss elbil-nerder som ikke vil betale i dyre dommer for noe vis synes burde være gratis offentlig informasjon, tilgjengelig for alle.

Høringsutkastet til normen ligger på nett. Er det mye som ble endret fra denne versjonen?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Homecast

Hovedsakelig krav om B type jordfeilbryter som krav uansett.

Derimot kommer det nye forskrifter i 2018 igjen. Ryktene tilsier enda større innskjerpelser av krav der. Men mer enn det har jeg ikke fått info om.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

superluxus

Er det noen som bruker denne laderen  daglig og kan si noe om hvordan den fungerer? Wifistyring, strømmåling, tidsprogrammering m.m. Lurer på denne opp mot ZapCharger. Trenger bare 16A 1-fas (Volvo), så ZapCharger virker litt "overkill"...


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Vi selger begge, og utenom at Zapchargeren støtter alt av strøm opp til 22 kW lading er den også bruker justerbar i 1 A trinn.

Skal en justere ladestyrken på Halo må en be Charge-amps om å gjøre det for en.

Skal en støvsuge bilen, eller lade en elsykkel, er Schuko uttaket på Halo genialt, mens alternativet på Zapchargeren er å kjøpe en adaptorkabel til Schuko.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:48

Skal en støvsuge bilen, eller lade en elsykkel, er Schuko uttaket på Halo genialt, mens alternativet på Zapchargeren er å kjøpe en adaptorkabel til Schuko.

Oppfordring til ulovligheter igjen? Overgang fra mode 3 til støvsuger?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

superluxus

@elektrolux Hvordan er byggekvaliteten på de to? Hvilken av de to ville du anbefalt?

Vet du om Zaptec har kommet ordentlig igang med produksjonen eller er det fremdeles småskala?


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

#21
Vår anbefaling er Zapchargeren, men den koster jo en del mer.

Beklager å støte Homecast igjen. Best å støvsuge bilen en annen plass. Eller dra en skjøteledning fra huset og ned i garasjen for anledningen.  ;)  Satser likevel på at elsykkelen og lading av 12V batteriet på elbilen er innafor?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. februar 2017, klokken 21:08
Vår anbefaling er Zapchargeren, men den koster jo en del mer.

Beklager å støte Homecast igjen. Best å støvsuge bilen en annen plass. Eller dra en skjøteledning fra huset og ned i garasjen for anledningen.  ;)  Satser likevel på at elsykkelen og lading av 12V batteriet på elbilen er innafor?

Igjen så støter du ikke meg, du gir feilaktige råd til kunde, og du som da blir sett på som rådgivende ber de faktisk å bruke et produkt ulovlig

At du helst har lyst til å selge skjønner jeg, men vær seriøs og hold deg til hva som er lov, ikke det du finner for godt...
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

superluxus

Sitat fra: Homecast på tirsdag 21. februar 2017, klokken 23:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. februar 2017, klokken 21:08
Vår anbefaling er Zapchargeren, men den koster jo en del mer.

Beklager å støte Homecast igjen. Best å støvsuge bilen en annen plass. Eller dra en skjøteledning fra huset og ned i garasjen for anledningen.  ;)  Satser likevel på at elsykkelen og lading av 12V batteriet på elbilen er innafor?

Igjen så støter du ikke meg, du gir feilaktige råd til kunde, og du som da blir sett på som rådgivende ber de faktisk å bruke et produkt ulovlig

At du helst har lyst til å selge skjønner jeg, men vær seriøs og hold deg til hva som er lov, ikke det du finner for godt...
Kan du forklare hva som ikke er tillatt her med Zapchargeren? Elektrikkeren min anbefaler også denne...

Jeg har egen kurs/stikk til forbruksstrøm i garasjen uansett, så laderen vil bare benyttes til det den er ment for - lade elbil ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

elektrolux

I følge Homecast er det ulovlig å bruke overgangen til schuko for annet enn lading av elbiler som ikke støtter mode 3.

Zaptec selv støtter bruk av denne kabelen for universalt bruk av inntil 10A. Var med på utviklingen av Zapchargeren, og dette ble valgt framfor løsningen til f.eks Charge-amps med eget Schuko uttak på ladestasjonen.

Om det er Homecast, eller Zaptec som egentlig bestemmer vites ikke, men jeg vet at DSB er åpen for sikre løsninger også om det betyr at en får et lyspunkt eller et strømuttak på en ladekurs. Det ville f.eks vært tryggere å bruke en støvsuger via overgangen på en solig opplagt Zapcharger kurs, enn å bruke en skjøteledning fra huset, selv om reglene i dagen form, og som Homecast er så ivrig på å påpeke, favoriserer skjøteledningen.

Har du uansett et schuko stikk nær Zapchargeren slipper du å bruke denne muligheten for å dra strøm ut av ladestasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#25
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2017, klokken 07:27
I følge Homecast er det ulovlig å bruke overgangen til schuko for annet enn lading av elbiler som ikke støtter mode 3.

Zaptec selv støtter bruk av denne kabelen for universalt bruk av inntil 10A. Var med på utviklingen av Zapchargeren, og dette ble valgt framfor løsningen til f.eks Charge-amps med eget Schuko uttak på ladestasjonen.
Zaptec kan så vidt jeg husker godkjenne denne for bruk med sin ladeboks, trolig da basert på at de kan garantere at Zapladeboksen kobler fra denne om det trekkes 10A+x%, og at de mener den du selger har tilfredsstillende kvalitet. De kan neppe godkjenne den for bruk med andre ladestasjoner enn sin egen.

Merking av bruksområdet er påkrevet, å henvise til en nettside er ikke nok.

Mangel av en ryddig etikket med bruksområdet i et bestandig materiale permanent festet til kablel, kan flytte et potensielt erstatningsansvar fra bruker til deg.

Rent generelt: Adaptere er en nødløsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

superluxus

Jeg antok at disse ladestasjonene kun skulle brukes til lading av elbil, og ingenting annet, men det stemmer tydeligvis ikke helt...


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2017, klokken 07:27
I følge Homecast er det ulovlig å bruke overgangen til schuko for annet enn lading av elbiler som ikke støtter mode 3.

Zaptec selv støtter bruk av denne kabelen for universalt bruk av inntil 10A. Var med på utviklingen av Zapchargeren, og dette ble valgt framfor løsningen til f.eks Charge-amps med eget Schuko uttak på ladestasjonen.

Om det er Homecast, eller Zaptec som egentlig bestemmer vites ikke, men jeg vet at DSB er åpen for sikre løsninger også om det betyr at en får et lyspunkt eller et strømuttak på en ladekurs. Det ville f.eks vært tryggere å bruke en støvsuger via overgangen på en solig opplagt Zapcharger kurs, enn å bruke en skjøteledning fra huset, selv om reglene i dagen form, og som Homecast er så ivrig på å påpeke, favoriserer skjøteledningen.

Har du uansett et schuko stikk nær Zapchargeren slipper du å bruke denne muligheten for å dra strøm ut av ladestasjonen.

Hmm. Usikker på hva som er godkjent eller ikke her men med EcoLite er det enkelt å bygge en trygg schuko-løsning for elektriker, på følgende måte:

Gitt en EcoLite med f.eks 32A tilførsel.
Det installeres en 16A jordfeilautomat inne i EcoLite (det er god plass).
Tilførsel splittes mellom type B vern og jordfeilautomat, det kan brukes st. 4-pol fordelingsskinne.
3G2.5 kabel føres ut fra EcoLite etter 16A sikring via en topolet bryter og til et schuko-uttak.
Topolet bryter brukes til to ting:
- Pol nr. 1 Bryter den ene fasen til schukoen
- Pol nr. 2 legger inn en motstand for 16A begrensning på EcoLite via kabel for ekstern styring

Da aktiveres schukoen ved å slå på bryteren, og ladestasjonen begrenses automatisk til 16A under tilførselens kapasitet (eller 10A om man klarer seg med det).

Spørsmålet er om en slik løsning kan godkjennes? Den er ihvertfall langt billigere å implementere enn div. adaptere og mye sikrere siden den er sikret med 16A mens man via en adapter på en 32A ladestasjon kan trekke 32A via schuko (grunnen til at den kun skal brukes til lading og ikke noe annet).

Ytterligere automatisering er mulig, f.eks ved å bruke en schuko-kontakt med lokk og mikrobryter på lokket. Åpning av lokket kan da rett og slett koble inn motstanden for begrensning av ladeeffekt. Kjenner noen til slike kontakter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

#28
Mode endrende komponent er ikke ok gitt av regelverket disse boksene produseres etter.

At leverandør da går ut over dette og sier at de har tillatelse til dette er da underlig.

Så at produsentene hever seg over regelverket de skal følge er vel litt rart er det ikke?

Hvor finner du dokumentasjon på at mode endrende komponent er tillatt for gitt bruk du viser til?

Edit: og hvordan ligger egentlig zaptec til når det gjelder krav om allpolig brudd ved feil? sist jeg sjekket satt det 3 stk enpolt automater i bokse, men N leder mangler jo vern. dette kan vel heller ikke vært riktig?

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

#29
EN 61851 Her en hovedbestemmelse som forbyr adaptere.

Men så følger noen unntak. Et unntak som gjør det mulig for biler med lademodus 1 og lade fra lademodus 3 stasjoner, og et untak som gjør det mulig for en bilfabrikk å tillate spesifikke adapter og for produsent av ladestasjon og tillate spesifikke adapter. Jeg antar at dette ble ansett som nødvendige unntak siden type 2 kontakt ikke er et krav i standarden. Dette går da spesifikt på produsent av bil eller produsent av ladestasjon.

Jeg tviler på at DSB er åpen for et slikt adapter for universelt bruk, men det bør Zaptec avklare med DSB før de gir en slik tillatelse.

Et krav som følger disse unntakene går på at de skal merkes for spesifikk bruk.

Sitat fra: Homecast på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:49
Edit: og hvordan ligger egentlig zaptec til når det gjelder krav om allpolig brudd ved feil? sist jeg sjekket satt det 3 stk enpolt automater i bokse, men N leder mangler jo vern. dette kan vel heller ikke vært riktig?
For 400V 3 fase regnes N som N. For 230V enfase regnes begge ledere i Norge som live enten en av dem er N eller ikke og derfor et krav om sikring i begge ledere. Hvordan intern kobling er gjordt vet ikke jeg, men med litt omtanke burde det gå greit å få det til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA