Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

cj

Jeg litt usikker på hvem som missforstår her, men her og her står det visserligen henvist til en 50kW ladetenkologi.

Jeg antar de hadde lagt inn bedre specs om de hadde hatt det tilgjengelig. Du snakker ikke om 2 timer ladetid om du regner med at den blir på 1 time eller 15 minutter.

50kWh er i alle fall en deal breaker for meg..... 

mariowing

#16
Tror ingen misforstår; Jaguar har sagt at den får minimum 50 kW hurtiglading. Pr i dag finnes ingen ferdig standard som går høyere, så derfor har Jaguar også sagt at de kommer til å være forberedt på høyere effekt. De kan vanskelig si noe mer når standarden ikke er klar. Det hjelper også lite å si at vi støtter 150 kW hvis det ikke finnes ladere som kan gi det noe sted i verden.

Det står også på Jaguar sin hjemmeside en stjerne ved lading og i fotnoten står det at alle spesifikasjoner er oppgitt i forhold til hva som var kjent på publiseringstidspunktet. Som passer med det jeg skrev i forrige avsnitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bmw2002

Sjefsdesigneren Ian Callum har i flere intervju sagt den vil få raskere lading, men de ønsker ikke å oppgi en hastighet før de ser hvor raske ladere som finnes på markedet når bilen kommer.

HelectriC

Vad tror dere om at Jaguar får tilgang til Teslas superchargenettverk? Det har tidligere spekulerets i at en europeisk (dog ikke tysk) produsent skal få tilgang til supercharger. Jaguar er ikke langt vekke fra å ha en reell langturelbil og de har ikke gått ut med noe særlig løsning for lading (kan ikke kjøre på europaferie med kun CCS som det er idag). Jaguar skal komme med bilen sin innom ca 1 år og på den tiden rekker de ikke bygge masse 150kW-CCS. Jeg håper virkelig Jaguar får til en deal med Tesla, da blir det gøy :D
I tillegg vil Jaguar bruke Mennekes typ2-kontakte som da blir samme grundkontakt som superchargers. Hadde vart gledelig å ha tilgang til CCS og Superchargers.
ioniq 5

Counterpointer

Supercharger OG CCS = da står jeg i kø igjen

Men ser ikke helt at Tesla går for dette. De får nok kapasitetsproblemer når M3 kommer.

mariowing

Musk har tidligere sagt at patentene for suoerlading er åpne og at alle er velkomne så lenge de har samme prismodell (inkludert) på lading som Tesla. Nå har jo Tesla endret prismodellen til å være betale for bruk - jeg tror det øker sjansene for at Jaguar blir første produsent som kjøper seg tilgang til Supercharging. Det hadde solgt mange biler og kunne gitt Tesla sårt trengte inntekter fra SC som må ha kostet dem mye å bygge opp. Utenfor Norge har de neppe noe særlig kapasitetsproblemer på SC, selv ikke etter at M3 kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Sitat fra: mariowing på fredag 14. april 2017, klokken 22:22
Musk har tidligere sagt at patentene for suoerlading er åpne og at alle er velkomne så lenge de har samme prismodell (inkludert) på lading som Tesla. Nå har jo Tesla endret prismodellen til å være betale for bruk - jeg tror det øker sjansene for at Jaguar blir første produsent som kjøper seg tilgang til Supercharging. Det hadde solgt mange biler og kunne gitt Tesla sårt trengte inntekter fra SC som må ha kostet dem mye å bygge opp. Utenfor Norge har de neppe noe særlig kapasitetsproblemer på SC, selv ikke etter at M3 kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Superladere visse steder har stor belastning over hele verden. Det er derfor Tesla innførte "idle fee " for å frigjøre SC punkter.
Det er bilder av lange køer på SC allerede og det klages høylydt.
Tesla snakker om å produsere mange ganger flere M3 i året enn det er S/X tilsammen. Så selv doblingen av SC som er planlagt er i underkant.

mariowing

Visse steder ja - generelt nei. Har kjørt ganske mye rundt i Norge og Europa med Tesla og kun møtt på kø i Norge og da ved ladeplasser som ligger i nærheten av der det bor mange mennesker. Betaling er etter min mening innført først og fremst for å hindre at folk bruker det som hjemmeladestasjon for å spare penger samt for å få folk til å avslutte ladingen når de har fått nok strøm til å komme seg videre ditt de skal. Generelt er det masse ledig kapasitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

https://www.electrive.net/2017/06/08/neue-details-zum-jaguar-i-pace-bekannt-video/

120kw lading bekreftet.
Prisestimatet her er knapt 80.000 euro. Dvs ca 600.000 uten moms.

HelectriC

ioniq 5

Counterpointer

Tror nok dette betyr nærmere 630 i basispris, med vinterhjul minst 650 (veldig moderat anslått) og så tilleggsutstyr....

Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!

HelectriC

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Tror nok dette betyr nærmere 630 i basispris, med vinterhjul minst 650 (veldig moderat anslått) og så tilleggsutstyr....

Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!

CCS med 120kW er på vei :)
ioniq 5


Tellus


De danske ladeoperatørene Clever og E.ON samarbeider med YX for å etablere lynladere mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. I perioden 2018 til 2020 vil det bli lynladere på 20 YX-stasjoner mellom storbyene. Nettverket av lynladere vil også bli knyttet til resten av Skandinavia og Europa

https://elbil.no/na-kommer-lynladere-til-norge/

Noe som skjer rundt denne planen ?

bmw2002

Blir denne prisen rett er det ingen tvil. Da selges Ampera-E straks Jaguar er bestilt. Det er uansett så dårlig service hos Opel at jeg er lei bilen før jeg har fått den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA