Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Rismyr

Hei,
Noen som vet hvilken ladetekonologi Jaguar skal bruke. Jeg tenker på hurtiglading.

Dexter

dessverre så er det meste uvisst om bilen, men regner vel den kommer med ccs som er det naturlige valget.

mariowing

Blir vel CCS, kan ikke se for meg noe annet egentlig. Så vidt jeg har forstått blir denne standarden utvidet til å støtte opptil 350 kW etterhvert. De første laderne som støtter 150 kW kommer snart. Grønn Kontakt er sitert i en artikkel på elbil.no at de vil montere slike ladere når det er etterspørsel etter det. Les mer her: http://elbil.no/mer-konkurranse-om-hurtiglading-i-norge/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bmw2002

Ifølge designsjefen til Jaguar og Top Gear blir det minst 150kw

Rismyr

Takk for info. Dette er vel samme type lading som jeg har i min I3, bare at den nå kommer med høyere kapasitet ?

Er det noen som har oversikt over hvordan dette er utbygd nedover i Europa. Når bilene etterhvert kan kjøre såpass langt på en lading, begynner det å bli aktuelt å ta bilen på en europa-tur.

Dexter

er vel litt varierende, men vw, bmw, ford og mercedes snakker om et felles ladenettverk i europa, Med 350kw effekt.

Bare håpe det blir en realitet.

Mao

For min del er jeg veldig godt fornøyd om det blir mulig å lade I-Pace med 150 kW. Det er rundt 25 % mer enn det Teslas superladere leverer i dag og er raskt nok for de fleste av oss  :D
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

mariowing

150 kW er tilstrekkelig men utfordringen er dessverre betaling/tilgang til lading. Skal man kjøre utenfor Norge så er det en skog av apper, kort, operatører og hjemmesider som man må forholde seg til. Det er her Tesla briljerer; tilgang uten stress og oversikten direkte i bilen. Det blir nok vanskelig å konkurrere med. Men det ser ut som om flere operatører nå går sammen om "roaming" (se artikkelen linket mitt forrige innlegg) så det er bare å håpe at den utviklingen fortsetter i stor fart mot høsten 2018!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: Rismyr på tirsdag 14. februar 2017, klokken 16:50
Dette er vel samme type lading som jeg har i min I3, bare at den nå kommer med høyere kapasitet ?

Jepp! Det er den europeiske standarden så alle europeiske elbiler som har hurtiglading har den pluggen så vidt jeg vet. Chademo er den asiatiske pluggen og kommer på Leaf, Kia mm



Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 14. februar 2017, klokken 16:14
Ifølge designsjefen til Jaguar og Top Gear blir det minst 150kw

Ja,det er jo tidligere annonsert at i-Pace skal regenerere med 150 kw. Det betyr jo at batteriet kan ta imot så mye energi ihvertfall over korte perioder.

AppleKnocker

Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:05
150 kW er tilstrekkelig men utfordringen er dessverre betaling/tilgang til lading. Skal man kjøre utenfor Norge så er det en skog av apper, kort, operatører og hjemmesider som man må forholde seg til. Det er her Tesla briljerer; tilgang uten stress og oversikten direkte i bilen. Det blir nok vanskelig å konkurrere med. Men det ser ut som om flere operatører nå går sammen om "roaming" (se artikkelen linket mitt forrige innlegg) så det er bare å håpe at den utviklingen fortsetter i stor fart mot høsten 2018!


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
Hurtiglading uten standardisert og helhetlig ladenettverk fungerer i Norge, men på Europatur? Nope. Det blir i såfall som å dra på interrail uten penger. Tviler på at de fleste Jaguarkunder er i den kategorien  :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rismyr

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 20. februar 2017, klokken 08:39
Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:05
150 kW er tilstrekkelig men utfordringen er dessverre betaling/tilgang til lading. Skal man kjøre utenfor Norge så er det en skog av apper, kort, operatører og hjemmesider som man må forholde seg til. Det er her Tesla briljerer; tilgang uten stress og oversikten direkte i bilen. Det blir nok vanskelig å konkurrere med. Men det ser ut som om flere operatører nå går sammen om "roaming" (se artikkelen linket mitt forrige innlegg) så det er bare å håpe at den utviklingen fortsetter i stor fart mot høsten 2018!


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
Hurtiglading uten standardisert og helhetlig ladenettverk fungerer i Norge, men på Europatur? Nope. Det blir i såfall som å dra på interrail uten penger. Tviler på at de fleste Jaguarkunder er i den kategorien  :P

Tror nok at gjennomsnittlig Jaguar kunde blir både menn og damer uten "bowler hat" når J nå er i ferd med å modernisere modellutvalget sitt. Har også lest meg opp på at ladenettverket i Europa er i ferd med å bli et samrabeidprosjekt med flere aktører. Grønn kontakt er blant tilbyderne som har inngått slik avtale allerede. Vi får se hva fremtiden bringer. Mulighet for Europa tur er nok ikke avgjørende for de fleste av oss.

bmw2002

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 20. februar 2017, klokken 08:39
Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:05
150 kW er tilstrekkelig men utfordringen er dessverre betaling/tilgang til lading. Skal man kjøre utenfor Norge så er det en skog av apper, kort, operatører og hjemmesider som man må forholde seg til. Det er her Tesla briljerer; tilgang uten stress og oversikten direkte i bilen. Det blir nok vanskelig å konkurrere med. Men det ser ut som om flere operatører nå går sammen om "roaming" (se artikkelen linket mitt forrige innlegg) så det er bare å håpe at den utviklingen fortsetter i stor fart mot høsten 2018!


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
Hurtiglading uten standardisert og helhetlig ladenettverk fungerer i Norge, men på Europatur? Nope. Det blir i såfall som å dra på interrail uten penger. Tviler på at de fleste Jaguarkunder er i den kategorien  :P

Velger leiebil for den ene turen nedover Europa. I tok vi fly og leide en 530 GT i Østerrike. Mye mer behagelig når man har småbarn.

Koster ikke mer å leie en premiumbil enn Kielferga i fellesferien.

mariowing

Lynladere kommer, ville være en skandale om Jaguar ikke støtter denne hastigheten så det tar jeg som en selvfølge. Da gjenstår bare en form for roaming eller lignende så blir det sommertur til England i 2019 :-D

http://elbil.no/na-kommer-lynladere-til-norge/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lars C. Krogenæs

Roaming på tvers av ladenettverk i Europa kommer, og er operatørenes våte drøm.

Grønn Kontakt har etablert en "alianse" nå i vinter, mens flere er på vei.

De aller fleste operatørene (GK og Fortum) er med i hubject for teknisk å kunne gjøre dette på tvers av landegrenser:

https://www.hubject.com/en/

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA