Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva blir grunnprisen på I-PACE?

Startet av Sirup, mandag 13. februar 2017, klokken 01:50

« forrige - neste »

HelectriC

Hva er egentlig vitsen med å gjette på prisen med forskjellig formel og prosent? Ingen vet og alle må vente. Ingen vil ha det riktige svar før bilen blir lansert. Alt for mange usikkerhetsfaktorer for å kunne komme med noe realistisk her mtp utstyr, grunnpris, toppris etc.
ioniq 5

Stikkkontakt

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 27. juni 2017, klokken 11:45
Hva er egentlig vitsen med å gjette på prisen med forskjellig formel og prosent? Ingen vet og alle må vente. Ingen vil ha det riktige svar før bilen blir lansert. Alt for mange usikkerhetsfaktorer for å kunne komme med noe realistisk her mtp utstyr, grunnpris, toppris etc.

Liten vits selvsagt.
Det vi VET er at bilen har mye utstyr som standard og at det trengs lite for å få det man kaller komplett bil.
Litt oppgradering av seter, assistenter, metallic lakk så er man der.

Tellus

#92
Litt mer info vedrørende prising.

https://www.goauto.com.au/future-models/jaguar/i-pace/jaguar-i-pace-to-be-priced-under-150k/2017-08-14/64661.html

quote:
A PRODUCTION version of the Jaguar I-Pace Concept will arrive locally late next year with a circa-four-second 0-100km/h claim and sub-$150,000 pricing, Jaguar Land Rover (JLR) Australia managing director Matthew Wiesner has confirmed.

Med utgangspunt i en makspris på 150K AUD (australske dollar) inkludert australske avgifter kan vi regne oss frem til en avgiftsfri pris i Australia på under 109K AUD. Med en kurs på 6.30 gir dette en makspris i NOK på ca 686K.

Avgiftssystemet i Australia består av tre multiplikative satser
- 10% Duty
- 10% GST
- 33% Luxury ( for alt over 75.526 AUD).

For de som måtte være interessert i det australske avgiftssystemet  ;D

http://www.prepareforaustralia.com.au/prepare-move/relocation/importing-car-vehicle-motorcycle.aspx
https://www.ato.gov.au/rates/luxury-car-tax-rate-and-thresholds/



HelectriC

Kan man virkelig sammenligne priser på den måten? Priser settes ikke kun for å være lik i alle land. Man ser jo ganske ofte på spesifikk marked og hva folk er OK med å betale i forskjellige land, hvor "eksotisk" er bilen, hvor stor andel av resterende biler kommer fra samme produsent etc. Australia kan jo få et kunstig lavt pris uten avgifter for å klare holde et "sub-150"-pris ut mot kunde" på samme måte som noen fossilbiler får en kunstig lav pris i Norge for å i det hele tatt gå å selge med alle avgifter og skatt som kommer opp på.
Just a thought!
ioniq 5

bmw2002

Det er jo nærliggende å sammenlikne med andre biler f.eks Tesla.

Sammenligner jeg en Model S75D med noe utstyr eller Model X havner jeg på ca 720 000 for en Tesla som koster 150 000 Australske dollar.

Model X koster forøvrig fra $134 000, jeg hadde kanskje trodd de la seg på en pris litt under dette?

Tor Ping

Jeg begynner å bli litt utålmodig :) Det må da snart komme noe mer håndfast rundt prisen på i-pace.

..ellers kan vi jo fortsette å synse og håpe på at Teslas reduksjon av prisene på S100 og X100 og konkurransen fra Audi gjør at prisene blir litt hyggeligere enn vi frykter?

Counterpointer

Sitat fra: Tor Ping på torsdag 31. august 2017, klokken 00:09
Jeg begynner å bli litt utålmodig :) Det må da snart komme noe mer håndfast rundt prisen på i-pace.

..ellers kan vi jo fortsette å synse og håpe på at Teslas reduksjon av prisene på S100 og X100 og konkurransen fra Audi gjør at prisene blir litt hyggeligere enn vi frykter?
De har vel sagt at de skal ligge under tilsvarende X så prisen droppet vel ca 30 k kr nå

bmw2002

I Oslo spurte jeg når prislister og endelig bestilling kunne forventes. Product manager for I-Pace svarte: Q1/Q2 2018.

Mulig det sies noe om innstegspris før dette så klart, men forventer ikke noen detaljer før dette.

Tor Ping

I en artikkel på Tek.no som omhandler Jaguars elbilsatsing skriver de om pris på I-pace:

"Prismessig er det lite annet å si enn at dette nok blir en bil i den høyere enden av segmentet. Jaguar har meldt at de «antar» at I-Pace blir priset 10-15 prosent høyere enn en F-Pace med tilsvarende motoreffekt og utstyr.

Det betyr nok at vi fort snakker nærmere en million kroner for en brukbart utstyrt utgave, muligens noe mindre om de ikke har tatt høyde for at elbiler foreløpig har svært gu nstige betingelser i Norge."

Er det jeg som ikke forstår eller er det artikkelforfatteren som er litt ute og kjører?
Når Jaguar har sagt 10-15% høyere enn tilsvarende F-pace så er jo dette pris fra fabrikk og ikke avhengig av norske avgifter. Det ser nesten ut som at han mener på 10-15% over pris for tilsvarende F-pace i Norge. I så fall ville man vel ha havnet godt over millionen men det er en annen sak.

https://www.tek.no/artikler/jaguar-rister-liv-i-gammel-klassiker/405450



Stikkkontakt

Det er artikkelforfatteren som er ute å kjøre. Uttalelsen om 10-15% over F-Pace kom vel fra UK og de uttaler seg neppe om prisen etter norske avgifter.

Vind

Det er vel komentert tildigere i tråden, men om man legger på 15% på F-Pace prisen, og legger til passelig med utstyr fra ekstrautstyrsprislisten uten avgifter og mva, så har man vel landet på rett over 500 for en grei bil og 600+ med alt.

Dette er også en av grunnene til at Jaguar sendte ut spørreskjemaet, slik at de kan legge mest mulig inn i grunnpakker.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Stikkkontakt

En bruker på goingelectric.de var på visning for reservasjonsholdere i Tyskland i går. Der ble grunnprisen sagt skal være ca 70.000 euro inkl ordentlig grunnutrustning.
Videre ble det sagt(slik jeg forstår) at utlevering til kunder starter juni 2018. Men Tyskland først q1 19. 22kw lader kommer også først i q1 19.

Tor Ping

Eur 70.000 for en greit utrustet bil kunne jeg leve greit med. Skulle vel bety Nok 550.000 etter fradrag for tysk mva. For Nok 650.000 ville man da fått en brukbart utstyrt bil hvis man ikke er for kravstor :)

Spekulasjoner men morsomt allikevel  ;)

daktari

Må ned på det nivået, kanskje lavere også. Model 3 kommer samme året fra 300-500.000 med dagens kurs. Like stor bil utvendig, sikkert like stor innvendig plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 21. september 2017, klokken 12:16
Må ned på det nivået, kanskje lavere også. Model 3 kommer samme året fra 300-500.000 med dagens kurs. Like stor bil utvendig, sikkert like stor innvendig plass.

Dream on.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA