Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinner bilgigantene eller innovatørene?

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 07. januar 2011, klokken 18:42

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Er det sannsynlig at eksisterende bilfabrikker makter å ta ledelsen i elbilmarkedet eller vil andre aktører trekke det lengste strået?

Hittil har små innovatører som Tesla, Think, Pure Mobility og Reva dominert. Felles for deres løsninger er alternativ karosseriteknologi som er lettere, men også vanskeligere å masseprodusere billig. Disse løsningene gir godt forhold mellom batterivekt og karosserivekt.

Eksisterende bilfabrikker starter nå igjen å produsere biler mer eller mindre på vanlig måte, men med elektrisk drivlinje. Selvbærende karosseri blir tyngre, men kanskje det har marginal betydning?

Hvem kommer til å ta ledelsen i omleggingen til elektrisk teknologi?

Eksisterende bilfabrikker, innovatører eller kanskje batteriprodusenter?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hens

Dette kan sammenlignes med det som skjedde da transistoren kom på markedet.
De store radiofabrikkene produserte møbler med litt elektronikk inni som lagde lyd, og så ikke noen hensikt i å lage små radioer.
Japanerne derimot, så en mulighet til å lage små radioer billigere.
Resten er kjent, mange av de store radiofabrikkene sto igjen da toget gikk!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Granheim

Jeg vil presisere at det følgende er min personlige oppfatning av verden og at innlegget inneholder stor grad av synsing:

Kampen dreier seg om batteriteknologi. Biler er ikke lenger noe hokus pokus, og elektromotorer og maskiner som går på strøm har vi over alt rundt oss. Det som gjør dette "spesielt" er at vi skal farte rundt og bringe strømkilden med oss. Batteriene i dag er for store i volum, veier for mye, og lagrer for lite energi.
Det avgjørende vil være batteriteknologien.
Oddsen er at når de store nå ikke bare har fattet interesse for elbil men har tatt signalene/påleggene og kastet seg inn i kampen om å selge elektriske biler til alle de som per i dag kjører på bensin eller diesel, da vil de komme til å knuse eller sluke de små. Det meste dreier seg om ressurser, og det har selskaper som Toyota, Mitsubishi og BMW.
Men det har skjedd før at en eller annen smarting uten noe stort selskap i ryggen har kommet opp med en løsning som revolusjonerer industrien, og det er her "håpet" ligger for selskaper som Think. De må ha noe som de store ikke har, og så langt jeg kan se er det kun kunnskap og teknologi som kan redde dem.

Etter hvert som det blir flere elbiler, for nå kommer vi til å doble elbilparken hvert år (eh, noen som vet hvor mange det finnes nå? Hvor mange Think har solgt kanskje?), så vil selvfølgelig også oppfølging og lademuligheter bli viktig. Hvis du kan kjøre i-Miev 500 km, med bare et kvarters pause for hver 100 km (en kopp kaffe, en røyk eller kanskje noe å spise?) vil langt flere komme til å vurdere elbil. Og hvor mange biler som blir solgt vil også være avhengig av tilgjengeligheten. Hvor mange Think forhandlere finnes det, hvordan ser reservelageret ut, hvor kan man foreta reparasjoner/utbedringer osv. Hva er leveringstiden?
Hva er annenhåndsverdien på en Think?
i-Miev kan du kjøre i fire år og 80 000 km og så selge den videre med nybilgaranti.
Har Think pengene klare for å utvikle nye modeller? For uavhengig av hvor oppdatert og moderne modellen er nå vil den ikke kunne vare evig når samtlige store bilprodusenter kommer med sine versjoner av elektrisk bil.

Men, tro meg, jeg håper at Think lever videre og at de har noen ess i ermet som vi ikke kjenner til. Det vil bare gjøre fremtiden enda mer spennende.

Uansett, fremtiden er elektrisk!
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Elmo

Sitat fra: Granheim på søndag 09. januar 2011, klokken 00:27
Har Think pengene klare for å utvikle nye modeller? For uavhengig av hvor oppdatert og moderne modellen er nå vil den ikke kunne vare evig når samtlige store bilprodusenter kommer med sine versjoner av elektrisk bil. Men, tro meg, jeg håper at Think lever videre og at de har noen ess i ermet som vi ikke kjenner til. Det vil bare gjøre fremtiden enda mer spennende.
De store bilprodusentene har helt klart mere penger og massevis av utviklere, men Think søker etter flere utviklere nå.
www.think.no står det  "Vi styrker vår produktutviklingsavdeling og trenger 10-15 dedikerte ingeniører."
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Granheim

Det tar jeg som et tegn på at de ikke har noe på lur men at de har våknet og forstått at nå er det alvor.
Litt trist egentlig hvis et selskap som Think som har hatt alle muligheter (innenfor en gitt økonomisk ramme) til å ta innersvingen på alle de store ikke klarer å overleve nå når markedet for alvor kommer til å etterspørre elektriske biler. Men, utvikling koster også penger, og penger er ikke det Think har hatt mest av i sin levetid.
Jeg synes personlig det mest spennende akkurat nå er om Tesla klarer å levere den familiebilen de har varslet. Den vil kunne frakte opp til syv personer med bagasje fra Oslo til Bergen uten å lade og da snakker vi....
Sikkert en grunn for at Toyota har investert penger i selskapet.
Hvem er interessert i å satse penger på Think?
Skal de lønne alle de søker etter trenger de penger, og de tjener jo etter sigende ikke penger på å selge biler.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

commiesoft

Granheim, det ser ut som om du har et problem med Think og produktet de selger.

For min (=vår) egen del så har aldri Mitsubishi vært en option når jeg har handlet
nybil.

iMiev er en liten tass av en bil, med dårlig rekkevidde og tvilsomt batteri, så
ha det bra.

Om iMiev er allt de store kan komme opp med så kan folka på Think rolig gå
videre med planene sine.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Granheim på søndag 09. januar 2011, klokken 19:39
Hvem er interessert i å satse penger på Think?
Skal de lønne alle de søker etter trenger de penger, og de tjener jo etter sigende ikke penger på å selge biler.

Investoren Ener1 som står bak EnerDel batterier har investert betydelig i Think. De er nok interessert i en omsetningskanal for dere elbilbatterier. Sannsynligvis har Ener1 en langsiktig funding slik som alle batteriprodusenter behøver. Det interessante fremover er jo hvorvidt det blir batteriprodusentene som begynner å produsere biler eller bilprodusentene som begynner å lage batterier.

Ingen vet nøyaktig kostnadsbildet for Think, men man har jo nå en mer oversiktlig situasjon siden produksjonen er outsourcet. Hva er din kilde Granheim for antakelsen om at Think taper penger per produsert enhet?

For øvrig skal vi være klar over at ny-Thinken nok er den elbilen på markedet som det er satset mest på utvikling av. Ford satset som kjent tøft på utvikling av Think City. Utviklingsarbeidet inkluderte det lette plastkarosseriet og drivlinjeoptimaliseringen som gir god rekkevidde.

De tradisjonelle bilfabrikkene satser mye på utvikling av nye modeller, men med unntak av Nissan Leaf så har meg bekjent ingen tatt seg råd til å designe bilen fra grunnen av som ren elbil. Dette gir noen egne begrensninger som typisk vil gi seg utslag i begrenset rekkevidde og følsomhet for kupert terreng og motorveibruk.

Blir litt spennende å se hvordan dette ender. Jeg har selv eid elbiler fra ulike produsenter. F.eks. Kewet 5 (Buddy-forgjengeren) som er skreddersydd elbil samt Peugeot 106 som er vanlig bil med elektrisk drivlinje.

Uansett er det fint for forbrukerne at det blir flere alternativer og nå blir det skikkelig konkurranse.

Carl Anton


Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Granheim

Commiesoft
Jeg har overhodet ingen problemer med Think. Jeg kjenner ikke den finansielle strukturen og aner ikke hvor mange enheter de har solgt siden starten (men det hadde vært gøy å vite). Jeg kjenner ikke produktet og vet ikke hvordan den stiller i forhold til konkurrentene. Jeg ressonerer bare.
i-Miev er ikke alt de store kan komme opp med, det er bare første smakebit. Hvor vidt man liker den og/eller ønsker å kjøpe den får være opp til hver enkelt.

Carl Anton
BMW vil komme med en elektrisk modell bygget opp som elbil fra grunnen.
Jeg tror bilprodusentene vil være interessert i å kjøpe opp batteriprodusentene og innlemme dem i virksomheten sin.
Min kilde for å anta at Think taper penger er hentet fra dette forumet, og det er derfor jeg skrev "etter sigende".
Og, når det gjelder utvikling, både av biler og batteriteknologi, hva vil det si at Ener1 har investert betydelig?
Betydelig i bilindustrien blir det ikke før vi snakker milliarder. Og dem har de nok av hvis de tror at de kommer til å få dem igjen i form av salg.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

El rayo

Jeg synes overskriften/spørsmålet er litt spekulativt. Må absolutt én av partene vinne? Kan ikke begge klare å selge alt de kan produsere?

Innovatørene (Buddy, Maranello, Reva, Tesla, Think) har skjønt noe som gigantene ikke har fått med seg: stålkarosseri som må beskyttes med svært sårbar lakk er ikke særlig motstandsdyktig mot småskader som lett oppstår i bytrafikk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på søndag 09. januar 2011, klokken 23:14
Jeg synes overskriften/spørsmålet er litt spekulativt. Må absolutt én av partene vinne? Kan ikke begge klare å selge alt de kan produsere?

Enig El rayo. Det hissige debatten om man bør kjøpe det ene eller det andre er litt korttenkt.
Skal I-MiEV ta kundene fra Think? Skal Think knuse Buddy?
Motsatsen er fossilbilene, det er der man skal kapre kunder, det er fossilkjøperne man skal overtale til elektrisk framdrift.
OG DISSE ER DET UHORVELIG MANGE AV.

Veldig fint at utvalget av elektriske biler nå endelig øker, og at det blir noe for enhver smak. Økt fokus på elbiler øker salget, det kan faktisk hende at I-MiEV annonsene på denne måten øker Think omsetningen, og omvendt.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Baltor

Sitat fra: Granheim på søndag 09. januar 2011, klokken 19:39
Det tar jeg som et tegn på at de ikke har noe på lur men at de har våknet og forstått at nå er det alvor.
I starten var det flott at Mitsubishi stilte opp og informerte om produktet sitt, men etterhvert blir det flere og flere stygge hint om konkurrentene. Jeg tror du taper kunder på dette Granheim, det er mange som reagerer negativt på skittkasting.

Tilbake til info om eget produkt:
Demobilene kommer med en svært uheldig ladekabel, delen mellom støpsel og klump er latterlig kort. I dag slet vi i striregnet med dette, vi hadde et strømskap med nedadrettede schuko kontakter, den tunge klumpen dro støpselet halveis ut. Må man da ha med seg en ekstra skjøtekabel for å kunne la klumpen ligge nede på bakken?
Er det denne strømkabelen kundene skal få eller kommr det en annen?

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: El rayo på søndag 09. januar 2011, klokken 23:14
Jeg synes overskriften/spørsmålet er litt spekulativt. Må absolutt én av partene vinne? Kan ikke begge klare å selge alt de kan produsere?

Tanken med å stille spørsmålet var ikke å gjøre dette til en i-MiEV versus Think debatt, men å løfte blikket litt. Vi har nå en situasjon som ligner den vi så når digitalkameraet kom eller når PC-en ble lansert. Det er iferd med å skje et teknologiskifte. Ved slike skifter er det ikke uvanlig at markedsforholdene blir forrykket.

Spørsmålet gjelder altså utviklingen de nærmeste årene fremover og ikke hvordan bilkjøperne vil agere den nærmeste måneden.

Den nærmeste måneden er det enkelt: Fabrikkene selger det de greier å levere.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Granheim

Baltor
For det første må jeg presisere at jeg ikke opptrer i debatten som noen oppnevnt talsmann for Mitsubishi. Jeg deltar på eget initiativ på grunnlag av at jeg er salgsrepresentant for Mitsubishi på Kongsberg og fordi jeg synes det er en særdeles spennende tid vi er inne i. Jeg deltar ikke for å kapre kunder, snarere for å lære og følge med på hva dere som forbrukere legger vekt på og samtidig for å oppklare uklarheter om de skulle oppstå.
For det andre har jeg forsøkt å gjøre det helt klart i mine innlegg at jeg ikke kjenner til Think, hverken selskapet eller produktet de selger, og at jeg ikke har noe ønske om at de skal gå konkurs. Mangfold er bare positivt og skjerper konkurransen til det beste for alle.
Samtidig synes jeg det på et åpent diskusjonsforum bør være lov å dele sine tanker om fremtiden, ikke minst når det er nettopp det tråden handler om. Spørsmålet er om det vil være bilgigantene eller innovatørene som vinner, og jeg har ytret meg om hva jeg personlig tror om det. Jeg tror de som kommer lengst i forhold til batteriene vil ha det største fortrinnet, og jeg tror også at oddsen er i favør de store aktørene fordi de har milliarder å bruke på utvikling.
Hvis mine innlegg oppfattes som negative, tendensiøse eller spekulative beklager jeg det og i så fall skal jeg begrense meg til å svare på konkrete spørsmål i forhold til i-Miev som jeg kjenner svaret på.

Når det gjelder ladekabelen vil det komme en lenger ladekabel som tilleggsutstyr. Hvor vidt det vil være større avstand mellom boksen og stikkontakten vet jeg ikke, men jeg tror tanken er at den ikke skal ligge på bakken men henge i lufta. Derfor er det to fester i den øvre enden for å kunne feste en strikk eller en tråd slik at man kan henge den opp i strømboksen. Jeg tror det følger en tråd med også, i en pose. Jeg gjør det selv på denne måten og bruker låsen i lokket på boksen for å henge opp ladeboksen.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Elmo

Sitat fra: Granheim på mandag 10. januar 2011, klokken 09:34
Hvis mine innlegg oppfattes som negative, tendensiøse eller spekulative beklager jeg det og i så fall skal jeg begrense meg til å svare på konkrete spørsmål i forhold til i-Miev som jeg kjenner svaret på.
Så lenge du er åpen med tilknytningen din til Mitsubishi syns jeg ikke du skal legge bånd på hva du mener. Stå på (som før).

Men åpenbar reklame skal selvfølgelig legges i "Kjøp og salg" (eller droppes).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lanber

Enig med Elmo, du har da som alle andre lov til å mene. Det er jo derfor vi er her på forumet, fordi vi mener ting.
At du jobber i Mitsubishi og flagger dette så klart som du gjør er bra.

Jeg mener forøvrig du har rett vedr Think og produktutvikling vs store fabrikanter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA