Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sma grid guard code til sunny boy 5000tl-21

Startet av Stian83, onsdag 08. februar 2017, klokken 11:23

« forrige - neste »

Stian83

Har kjøpt en sunny boy 5000tl-21 til solcelle anlegg, men må deaktivere en instilling for at inverteren skal fungere på IT nett. Dette i følge instruksjonsmanualen. Noen som har det. SMA bruker 3 uker på å skaffe den pluss de skal ha 59EUR!?

Pm???

Manalen: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://files.sma.de/dl/5679/SB5000TL-12-SE2006.pdf&ved=0ahUKEwiLysKJpIDSAhVHb5oKHcNoC-cQFggaMAA&usg=AFQjCNGJsX8gf-ZG2DmGfPp_9oz8ZxN-IQ&sig2=OCGrIK1TnecfKLxa2dJOew


Elmo

PIN/PUK er vel spesifikk pr. inverter ??   Jeg har iallefall to ulike på mine to.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stian83

På søknadsskjema til sma for denne grid guard code'en er det ikke noe om serienummer på enheten, eller hvaslags enhetndet gjelder, så tror det er en mer universiell kode. Pin koden kan man vel sette/endre selv.
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. februar 2017, klokken 12:53
PIN/PUK er vel spesifikk pr. inverter ??   Jeg har iallefall to ulike på mine to.

Elmo

OK. Da jeg skulle ha PUK kode fordi de aldri gav meg PIN koden så måtte jeg oppgi serienummer.
Men det er kanskje en annen type login/tilgang du er ute etter.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stian83

#4
Det er for å endre 1 innstilling i systemet slik at inverteren vil fungere på IT nett:

Deactivating Grounding Conductor Monitoring
If the inverter is to be installed in an IT network or another grid configuration in which deactivation
of the grounding conductor monitoring is required, deactivate the grounding conductor monitoring
as follows.
The basic procedure for changing operating parameters is explained in another section (see
Section 8.4 "Changing Operating Parameters", page 39).
Procedure:
• Set the parameter PE connection monitoring or PEOpnMon to Off

Changing Operating Parameters
This section describes the basic procedure for changing operating parameters. Always change
operating parameters as described in this section. Some parameters that have sensitive functions
can only be viewed and changed by qualified persons (for further information on changing
parameters, refer to the manual of the communication product).
The operating parameters of the inverter are set to certain values by default. To optimize inverter
operation, you can change the operating parameters using a communication product.
Requirements:
☐ Depending on the type of communication, a computer with BLUETOOTH or Ethernet interface
must be available
☐ A communication product corresponding to the type of communication used must be
available.
☐ The inverter must be registered in the communication product.
☐ The changes to the grid-relevant parameters must be approved by the responsible grid
operator.
☐ When changing grid-relevant parameters, the SMA Grid Guard code must be available (see
"Application for SMA Grid Guard Code" at www.SMA-Solar.com).
Procedure:
1. Call up the user interface of the communication product or software and log in as Installer or
User.
2. If required, enter the SMA Grid Guard code.
3. Select and set the required parameter.
4. Save settings.

Sitat fra: Elmo på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:38
OK. Da jeg skulle ha PUK kode fordi de aldri gav meg PIN koden så måtte jeg oppgi serienummer.
Men det er kanskje en annen type login/tilgang du er ute etter.

Stian83

Jeg har ikke inverteren koblet til så jeg vet ikke helt hva som vil komme opp. Tenkte jeg skulle ha alt klart på forhånd til elektrikeren kommer. Dumt å koble den opp så fungerer den ikke.


Tananger

Hei
Holder på med samme problemstilling, og skal til å søke om GridGuard kode fra SMA for 2 stk 5000tl-21.

Har du fått kode?

Send meg PM, så kan vi diskutere litt rundt dette.



Sitat fra: Stian83 på onsdag 08. februar 2017, klokken 15:05
Jeg har ikke inverteren koblet til så jeg vet ikke helt hva som vil komme opp. Tenkte jeg skulle ha alt klart på forhånd til elektrikeren kommer. Dumt å koble den opp så fungerer den ikke.

Stian83

#7
Sitat fra: Tananger på onsdag 22. februar 2017, klokken 12:24
Hei
Holder på med samme problemstilling, og skal til å søke om GridGuard kode fra SMA for 2 stk 5000tl-21.

Har du fått kode?

Send meg PM, så kan vi diskutere litt rundt dette.


Jeg fikk tilslutt, etter å sende mail frem og tilbake i 2 uker, vite at jeg ikke trengte Grid Guard code for å deaktivere Grounding Conductor Monitoring. Jeg har riktig nok ikke forsøkt å koble inverteren til ennå.

Jeg søkte derfor ikke etter denne koden. Selv om det hadde vært veldig kjekt å ha.

Stian83

Bare for å avslutte denne tråden så trenger man IKKE grid guard code for å skru av PE/ground monitoring. Dette må man gjøre for at Sunny boy 3000/4000/5000TL skal fungere på IT nett.

Selve deaktiveringen gjøres enkelt via sunny explorer. Det kreves ikke annet passord enn standard passordet for å logge seg inn på inverteren som er 1111.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA