Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr "Oppdatert elektrisk anlegg" hjemme?

Startet av derwaechter, fredag 03. februar 2017, klokken 19:09

« forrige - neste »

Knut Røe

Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 10:20
Det er for eksempel skremmende mange som har anlegg med skrusikringer idag, og når vi tenker over at et elanlegg er beregnet å vare i 20-25 år så er det mange anlegg som er på overtid, og da også høyt representert ofte i feilrater.
Hva er skremmende med skrusikringer, og hvorfor varer et elektrisk anlegg i 20-25 år? Du lirer dessverre av deg mye svada angående slikt, og mange biter på siden de vet lite om det.
Jobber selv i bransjen, og eneste fordel jeg ser med nye vern er kjappere utkobling ved overstrøm samt tilleggssikkerhet mot strømgjennomgang i form av 30 ma jfb. Hvis du har skrusikringer som fungerer og gjør jobben fins det ikke noe særlig grunn til å bytte det ut, annet enn for å lette samvittigheten og lommeboka. Enkelte tror også de får en eiendom med høyere verdi, ser jo finere ut må vite.
Mange anlegg har stått i langt over 30 år uten en eneste feil eller utkobling. Det tror jeg blir vanskelig å slå med dagens avanserte og elektroniske anlegg, plenty knx, dali utstyr osv. Det er en trend med all ny teknologi, det blir mye fortere utdatert enn før.

Homecast

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. februar 2017, klokken 10:47
Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 10:20
Det er for eksempel skremmende mange som har anlegg med skrusikringer idag, og når vi tenker over at et elanlegg er beregnet å vare i 20-25 år så er det mange anlegg som er på overtid, og da også høyt representert ofte i feilrater.
Hva er skremmende med skrusikringer, og hvorfor varer et elektrisk anlegg i 20-25 år? Du lirer dessverre av deg mye svada angående slikt, og mange biter på siden de vet lite om det.
Jobber selv i bransjen, og eneste fordel jeg ser med nye vern er kjappere utkobling ved overstrøm samt tilleggssikkerhet mot strømgjennomgang i form av 30 ma jfb. Hvis du har skrusikringer som fungerer og gjør jobben fins det ikke noe særlig grunn til å bytte det ut, annet enn for å lette samvittigheten og lommeboka. Enkelte tror også de får en eiendom med høyere verdi, ser jo finere ut må vite.
Mange anlegg har stått i langt over 30 år uten en eneste feil eller utkobling. Det tror jeg blir vanskelig å slå med dagens avanserte og elektroniske anlegg, plenty knx, dali utstyr osv. Det er en trend med all ny teknologi, det blir mye fortere utdatert enn før.

Du skriver jo selv at du vet at UZ elementer har for høy I2 verdi, derfor har I2 verdier blitt redusert mer og mer. Altså større fare for overbelastning av kabler og utstyr. (dette er elementært)
20-25 år er tiden som er satt som normal levetid, utstyr blir slitt selv om det står rolig, samt at bruken har endret seg siden dette ble produsert, altså bruken utstyret var tiltenkt til er ikke det som faktisk er idag.

Skrusikringer har heller ingen jordfeilbeskyttelse, og krafige jordfeil (som vi jo har i IT nett) kan stå i lange tider og være på flere ampere, og siden 30mA er nok til å ta livet av deg er flere ampere nok til å både skape kraftige lysbuer som forårsaker brann og også ved berøring være livsfarlige.

Det er utrolig rart at DSB er helt enig med hva jeg skriver og skriver stikk imot deg, hva gjør deg til en mer kvalifisert person enn dem?

Veriden ligger i sikkerheten, ikke utseende (selvom mange ofte setter utseende høyere)

At ting har vart i 30 år uten feil eller utkobling er supert det, men hvor ofte skjer det? har du noen tall eller har du bare vært borti noen få anlegg som står sånn?
Jeg kan jo si at jeg har vært borti mange 30 år gamle anlegg som detter fra hverandre. Hvilken påstand er korrekt da?

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

automat

Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 08:02

Sitat fra: automat på torsdag 23. februar 2017, klokken 17:26


Og installatørbransjen (som er godt representert i NEK) gnir seg i hendene.

Her var det virkelig mange fornuftige innspill, så jeg syntes ikke jeg svarer tilbake med noen annen mynt enn det som legges opp til.

Tabloid formulering, ja. Men installatørbransjen er representert i NEK, og de har økonomisk interesse av hvordan regelverket utformes. Så ingen ting er feil.

Det er heller ingen tvil om at løsninger som går for maksimal sikkerhet er kostnadsdrivende, uansett bransje. Det er derfor helt legitimt å spørre om kost/nytte.

Jeg syns forøvrig det er underlig at du som tydeligvis sitter på mye kunnskap faller ned på et debattnivå der du angriper motdebattanter, og tillegger de meninger de ikke har. Du har jo forutsetninger for å argumentere for sak.

Det virker også som du er mer opptatt av å forsvare installatørbransjen, enn å se dette fra elbilistenes side. Istedet for å tolke et allerede strengt regelverk på strengest mulig måte, kunne du se på hvilke tillempninger som faktisk er mulig innenfor regelverket.



   
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Knut Røe

Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 11:12
Det er utrolig rart at DSB er helt enig med hva jeg skriver
Så lenge et anlegg er bygget etter gjeldene standard på det tidspunktet det ble bygget, er dokumentert og sjekket (mange anlegg har krav om årlig kontroll, dette avdekker mye) så ser jeg ikke helt problemet.
Ville du hatt regler som ville gjort gamle anlegg ulovlige? Så lenge det er lovlig, fungerer til tenkt bruk og er sikkert, ser jeg ikke helt problemet?
Du virker veldig fanatisk på at alt skal være nyest mulig hele tiden, men nyest er ikke alltid best, særlig for forbrukeren. Merk også at mange av de nye kravene i NEK gjelder kun for bolig, bla. I2 < Iz. Mao er det mange ting som er oppdaget i bolig som har ført til mange nye krav, noen har misbrukt sine anlegg, dermed kommer nye krav. Det er ikke det samme som at kun det som er helt nytt er godt nok.

Homecast

Sitat fra: automat på fredag 24. februar 2017, klokken 11:43
Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 08:02

Sitat fra: automat på torsdag 23. februar 2017, klokken 17:26


Og installatørbransjen (som er godt representert i NEK) gnir seg i hendene.

Her var det virkelig mange fornuftige innspill, så jeg syntes ikke jeg svarer tilbake med noen annen mynt enn det som legges opp til.

Tabloid formulering, ja. Men installatørbransjen er representert i NEK, og de har økonomisk interesse av hvordan regelverket utformes. Så ingen ting er feil.

Det er heller ingen tvil om at løsninger som går for maksimal sikkerhet er kostnadsdrivende, uansett bransje. Det er derfor helt legitimt å spørre om kost/nytte.

Jeg syns forøvrig det er underlig at du som tydeligvis sitter på mye kunnskap faller ned på et debattnivå der du angriper motdebattanter, og tillegger de meninger de ikke har. Du har jo forutsetninger for å argumentere for sak.

Det virker også som du er mer opptatt av å forsvare installatørbransjen, enn å se dette fra elbilistenes side. Istedet for å tolke et allerede strengt regelverk på strengest mulig måte, kunne du se på hvilke tillempninger som faktisk er mulig innenfor regelverket.


Om vi setter det helt på spissen, og ja også litt ufint.
Men om kravet her redder 1 liv (feks et barn) hva er det verdt for deg?
Er det for dyrt for deg å betale 3000,- for dette?

Hva skal et liv koste før du ser nytten av det?

Jeg føler det er den debatten du legger opp til.

Ja jeg kan fint legge opp mer saklig også, men jeg gikk rett på med samme mynt, men når du ser de andre representantene i NK64, tror du virkelig at installatørene har fritt frem for å sette krav her?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Homecast

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. februar 2017, klokken 11:50
Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 11:12
Det er utrolig rart at DSB er helt enig med hva jeg skriver
Så lenge et anlegg er bygget etter gjeldene standard på det tidspunktet det ble bygget, er dokumentert og sjekket (mange anlegg har krav om årlig kontroll, dette avdekker mye) så ser jeg ikke helt problemet.
Ville du hatt regler som ville gjort gamle anlegg ulovlige? Så lenge det er lovlig, fungerer til tenkt bruk og er sikkert, ser jeg ikke helt problemet?
Du virker veldig fanatisk på at alt skal være nyest mulig hele tiden, men nyest er ikke alltid best, særlig for forbrukeren. Merk også at mange av de nye kravene i NEK gjelder kun for bolig, bla. I2 < Iz. Mao er det mange ting som er oppdaget i bolig som har ført til mange nye krav, noen har misbrukt sine anlegg, dermed kommer nye krav. Det er ikke det samme som at kun det som er helt nytt er godt nok.

Du er inne på det, sålenge tiltenkt bruk er den samme nå som tidligere skjer det jo sjelden feil. Men mener du at forbruket i 2017 er det samme som i 1980?
Det jeg skriver er at bruksmønsteret til den jevne borger har endret seg drastisk! derav er ikke anlegget like sikkert som det var nødvendigvis. Eller mener du det motsatte?

Anlegg som har endret bruken må faktisk risikovurderes på nytt (ref FEL) og da kan det faktisk hende at tiltak må gjøres

Forskriften krever at det ved planlegging av anlegg skal foretas en totalvurdering av alle forhold som vedrører anleggets bruksområde for å sikre at det blir egnet til formålet. Valg av løsning for anlegget skal være basert på vurdering av risiko forbundet med det aktuelle anlegget. Resultatet av denne vurderingen skal inn gå i dokumentasjonen for anlegget.

Her er forøvrog paragrafen i FEL som kan legges ved for å vise at ikke vedlikeholdte anlegg/ endring av bruk faktisk har "tilbakevirkende kraft" såfremt anlegget ikke er lenger er sikkert pga denne endringen

§ 4.Tvangsmidler
Finner sentral tilsynsmyndighet at elektrisk anlegg som er undergitt tilsyn ikke utføres på
-   forsvarlig måte eller
-   i samsvar med forskriften eller
-   er mangelfullt vedlikeholdt eller
-   for øvrig er i slik stand at den etter sentral tilsynsmyndighets mening frembyr fare for menneskeliv, husdyr eller for skade på eiendom,
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: automat på fredag 24. februar 2017, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2017, klokken 01:30


Så ille dyrt trenger det ikke å bli da. Vi tar 800,- ekstra for EcoLite ladestasjon med B-vern sammenlignet med utgaven uten B-vern. På en typisk installasjon utgjør det en ekstrakostnad på godt under 10%. Da er det neppe det som "velter tua" om man fortsetter med schukoen for å si det slik.

Det er ikke løsningen man blir presentert hvis man henvender seg til sin lokale elektriker. Den må nan studere elbilforum for å finne.

Sant nok, elektrikere vil ofte anbefale det som gir høyest fortjeneste. Det har alltid vært godt betalt å gjøre litt research selv, uansett hva som skal kjøpes inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#67
Sitat fra: automat på fredag 24. februar 2017, klokken 11:43
Det er heller ingen tvil om at løsninger som går for maksimal sikkerhet er kostnadsdrivende, uansett bransje. Det er derfor helt legitimt å spørre om kost/nytte.
Det er legitimt å spørre om kost nytte, men det er ikke opp til en hver å svare. DSB med NEK har som har fått i oppdrag å forvalte dette regelverket som nå stort sett er fundert i EU. Forståelsen av EU regelverket ville blitt meget komplisert med en annen tolkning og kun noen få prosent av alle ladeinstallasjoner ville sluppet unna uten B-vern. Jeg tror ikke B vernet som så dan gjør det store utslaget for installatørene.

Når det gjelder forhold mellom DSB og bransjen, kunne en jo nevne at DSB gikk inn for å påby ladestasjoner for nye ladepunkt for elbil, men bransjen syntes det var å gå for langt i 2014, og resultatet ble en sterk anbefaling.

I 2018 vil trolig Mode 3 bli et krav der hvor elbilen lades regelmessig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Mulig det har blitt nevnt før, jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men.. Hvilke fordeler har Mode 3 over Mode 2 på CEE-kontakt med godt opphengt ladekabel sikret med B-vern hvis anlegget før selve Mode 3 ladestasjonen/Mode 2 kontakten er likt?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Griffel

#69
Sitat fra: Hansi på fredag 24. februar 2017, klokken 18:50
...Mode 2 på CEE-kontakt med godt opphengt ladekabel sikret med B-vern...
B-vern er ikke obligatorisk i mode2 ladekabel, og må derfor være montert i sikringsskapet. Med B-vern i ladestasjonen (Mode-3) kan en slippe denne i skapet. En annen fordel er at en slipper CEE kontakten.
DSBs klare anbefaling er installasjon av Mode 3 "på vegg lader". Den ivaretar alle sikkerhetskrav og har ingen ulemper sammenlignet med CEE kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Griffel

Sitat fra: Hansi på fredag 24. februar 2017, klokken 19:11
Men sikkerhetsmessig er de like gode?
CEE kan ikke generere pilotsignal, og kan derfor lett ovebelastes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Hansi på fredag 24. februar 2017, klokken 19:11
Men sikkerhetsmessig er de like gode?

Nei, fordi du har aldri automatisk kontroll mot overbelastning som du har ved korrekt mode 3 stasjon

I tillegg må man også montere stikket utilgjengelig siden cee ikke er pirkesikkert. Det er en mode 3 stasjon
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Counterpointer

Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten
Burde da vært forbud mot strikkepinner også (det satte jeg i kontaktes om liten gutt).
Vi hadde hatt et mye sikrere samfunn om alle kontakter var låst med hengelås og bare en eletrikker kunne låst opp!


jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:31
Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten

Bananplugger var ikke bra. Jeg hadde slike engang, spilte høyt og bassen fikk noe av metall til å ramle ned bak forsterkeren. Det ble en masse kraftig gnistring før det etterhvert ble helt stille...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA