Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

0,84 Wh / person km forbruk!

Startet av elektrolux, onsdag 01. februar 2017, klokken 08:30

« forrige - neste »

elektrolux

Vi er vant med å regne 2 kWt / 10 km på en 5 seter bil noe som tilsvarer 40 Wh / person km

Her kan vi se at dette er opp til 40 x større forbruk enn nødvendig.


https://www.youtube.com/watch?v=C4Luy4Q43EQ
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dampmaskin

Wow. En mil på under ett 18650-batteri, altså. Det er ganske utrolig, men her er det vel kanskje skinnegangen, samt moderat fart og flatmark, som står for brorparten av besparelsen?


elektrolux

Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Ja Tesla får nok en gang bygge uovertruffen infrastruktur (jernbaneskinner) for å sikre forspranget sitt :)

Luftmotstanden derimot er ikke like enkel. Skal man ha plass til 7 personer, bagasje, takstativ mm og fortsatt beholde OK ytre mål og krasjsikkerhet er det ikke lett å holde luftmotstanden helt i bunn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:33
Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)

bosonic

Nå er det jo ikke bare fremdriftsmotoren(e) som bruker energi. Her blir det ganske håpløst å sammenligne energiforbruk på et "leketøy" på skinner med en Tesla.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Amoss

Sitat fra: bosonic på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:25
Her blir det ganske håpløst å sammenligne energiforbruk på et "leketøy" på skinner med en Tesla.

Den korrekte betegnelsen for "leketøyet" må vel nesten være dresin?
Model S 85D

turfsurf

Hm, skulle gjerne sett de kjøre frem og tilbake og med 20+ i "kupeen" på vinteren :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

"Sammenligningen" er for å vise at det fremdeles er stort potensiale i å spare på den strømmen en har, i stedet for å tynge ned bilen med større og større batteri.'

Min ønske elbil er fremdeles en VW XL1 i ren elbilversjon
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nr1rayner

Så er vi vel vant til å regne rundt 0,5 l/mil med fossilbil, men det finnes tilsvarende ekstreme "biler" som gjør det vesentlig bedre.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_Eco-marathon

Men kollisjonssikkerhet, komfort og ikke minst hastighet gjør at slike fartøy ikke egner seg.
Som regel vil alternativet med trampsykkel være bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kårepåsporet

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:33
Tenk dere rekkevidden Tesla kunne hatt med litt mer fokus på rulle og luftmotstand. ;)

Interessant tråd elelctrolux  :+1:

Tenk hvis Tesla hadde tenkt litt som Hyundai har gjort med Ioniq:
Omtrent samme batteri som Soul, men mye lengre rekkevidde.
Og elbil må selvsagt ha varmepumpe, det er sløsing med energi og naturresurser å bare øke batteristørrelse. Som feks Opel Ampera-e.....

turfsurf

Luftmotstand er vel den samme på Tesla som Ioniq. Vekten skalerer med størrelse og batterikapasitet. Blir spennende å se ytelsen på M 3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nr1rayner

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 11. april 2017, klokken 18:58
Og elbil må selvsagt ha varmepumpe, det er sløsing med energi og naturresurser å bare øke batteristørrelse. Som feks Opel Ampera-e.....

Tesla bruker overskuddsvarme, og er vel omtrent like effektiv som en Leaf i kulda.
Det er sløsing å ikke ta vare på varme som går til spille i de aller fleste av dagens elbiler.
Såvidt jeg vet har AE omtrent samme løsning her som Tesla. VP er fordyrende, og ikke minst når den ikke virker lenger..

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. april 2017, klokken 21:07
Luftmotstand er vel den samme på Tesla som Ioniq.

Nei, Cd verdi på de 2 er lik, men Tesla er vesentlig større og har derfor vesentlig høyere luftmotstand pga større frontareal.
En flyvinge i 1:1 og 50:1 skala har lik Cd verdi, men luftmotstanden er IKKE lik.
Ei flat metallplate i f.eks. A5-format har også samme Cd verdi som en i A2-format. Tenk deg hva som er tyngst å holde opp rett mot vinden i stiv kuling  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Vet godt forskjellen på Cd og CdA. Svaret mitt var til elektrolux som skriver at Tesla burde hatt mere fokus på luftmotstand. Med en av de laveste Cd verdiene på veien (utenom spesialbiler) så skal det godt gjøres. Da må de i så fall gjøre bilen mindre, derav Modell 3. Så vi får se rekkevidden der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA