Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"ICEheaterStop"

Startet av leafnor, søndag 29. januar 2017, klokken 23:07

« forrige - neste »

leafnor

Litt lei av motor skal starte for å varme bil om det er så at det er kaldt i bilen.

Jeg klarte å kjøpe en importbil uten forvarming. Så går meg på det her med unødvendig motorstart for å varme på korte turer.
Gjorde litt varmeinnovasjon på min gamle Leaf, og tenker at noe tilsvarende bør være mulig på min PHEV.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg371928.html#msg371928

Lest litt her og der, og funnet litt teknisk informasjon.
Det er så og si umulig å komme til temperatursensor i bilen. Men tror jeg har funnet ut av hvilke ledninger som kommer fra den til selve styrepanelet.
Kobler jeg på en variabel motstand tilsvarende på min LEAF, skal det det gå å tune seg inn så motor ikke starter.
Lures styring til å tro det ikke er mer enn 2 grader i forskjell mellom setpunkt i varmeapparat og det som leses som kupètemp, vil den tro den klarer å holde temperaturen med kun batteridrift.

I alle fall er dette teorien presis i kveld.











Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Fått koblet inn et 50kOhm potmeter i parallell med føler på innetempertur.
Når det er stilt på omlag 25kOhm leser bilen innetempertur til omlag 10C om det er 0C.

Det er nok mer som bestemmer om ICE starter enn kupetemp, for den starter fortsatt, men motor stopper mye før, og bilen overlater oppvarming til ren EL tidligere enn før.
Hvor mye det har å si på forbruk har jeg ikke sjekket, eid bilen for kort tid, og kjørt for lite.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Dette er ikke for "hvermannsen" . 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

leafnor

Sitat fra: Taffelman på søndag 05. februar 2017, klokken 19:54
http://vtechtuning.eu/phev-box.html

Litt dyrere, men plug&play
Ja jeg vet.
Men kanskje kan jeg få til samme for 10,- kroner, eller ødelegge for mer enn PHEVBox koster  :-X
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Niff123

Har noen kjøpt og prøvd PHEV-box som i Norge kan kjøpes hos biltuning.no? Hva er i tilfellet erfaringen mht. montering, konsekvenser og resultat?

TobyDeluxe

Har nettopp hatt kontakt med dem, men fikk følgende som svar:
Vi kommer nok dessverre ikke til å selge denne. Vi lanserte og brukte en del penger på det, men det er ikke interesse. Det er merkelig, men slik er det.

biltuning


Men jeg skal visst bestille en, ordre i fra kona

Niff123

OK.
Kjøper noen fra leverandør i utlandet, ser jeg fortsatt fram til å bli orientert om erfaringene.

leafnor

Sitat fra: Niff123 på mandag 06. februar 2017, klokken 17:00
OK.
Kjøper noen fra leverandør i utlandet, ser jeg fortsatt fram til å bli orientert om erfaringene.
Søk på forumet, det er noen som har prøvd. Og de har vært fornøyd med boksen, noe mer usikkert omkring ICEheaterStop funksjonen, men ren EV funksjonen virker OK.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Min ICEheaterStop ser ut til å fungere på et vis.

Har modifisert på løsningen. Gjort det slik at det er to modus:
1. Med bryter av, motstand på 5kOhm (simulerer omtrent 18 grader inne i bilen) erstatter original sensor.
2. Med bryter på, motstand blir paralelt koblet med original sensor.
Tatt ut en blindplugg, og fikk bruk for 3D-printer for å lage en plugg til bryter.

I modus 1 vil varmepådraget reguleres alt etter hvor høyt jeg stiller ønsket temp i forhold til 18 grader.
I modus 2 reguleres som opprinnelig, dog må apparat stå på 26 for at det skal bli 21 (Fikses senere med å sette en motstand på 1,7kOhm i serie med original)

Prøvekjørte i går i minus 7 grader. Varmeapparat på 20 grader. Kald bil.
Motor startet, og kjørte i omlag 2 km, så ga den seg. Den startet igjen etter omlag 1 km, men stoppet kort etter. Siden gikk bilen kun på batteriet, og varme dro mellom 3-4,5kW hele kjøreturen.

Kom hjem med estimert 2km igjen på batteri. Total kjørelengre var presis 28km.
Forbruket av bensin rapporterte bilen å være 0,32l/mil.

Har ikke eid bilen så lenge og kjørt så mye med den at jeg vet egentlig ikke om dette ble til det bedre. Men erindrer at den var mer hissig på å kjøre ICE i kaldt vær enn hva som var tilfellet nå.

Å unngå helt at motor starter er nok "umulig", og garantert ikke heldig, i og med den har slik mykstart i kaldt vær der motor kun tusler i omlag et minutt før den starter å lade.

Skal en tur til Stjørdal i kveld, og blitt +2 grader ute nå. Omlag 30km. Får se hva det bringer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kammiz

har snakket en del med han som lager phevbox og har selv kjøpt denne med iceheaterstop tilleggsfunksjonen.

ICE kommer alltid til å starte uansett, når det er under en viss temperatur ute, fordi den vil varme opp olja i motoren. Hvis man senere gjør et kickdown, så er det ikke gunstig at motoren går fra å være -10 grader til fullt turtall på et par sekunder.

Så iceheaterstop tilleggsfunksjonen som man får med phevbox, eller slik som trådstarter her gjør, vil bare minimere ICE oppstart til det minste den tillater for å ikke skade motor.

ang at de ikke klarte å selge boksen i norske nettbutikker, det har vel noe med prisen å gjøre.. bestill den fra utlandet, så trekker de av moms før de sender og du ender opp med å spare et par lapper ifht den norske prisen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

leafnor

Fikk prøvd en tur mellom Trondheim og Stjørdal. Omlag 30 km i rundt -5.
God fart, 80-90 sone.
Varme trakk opp mot maks hele tiden. ICE gikk som før, en liten km.
Forbruk ble 0,08l/mil.

Det virker som at det ikke vil være noe poeng å gå noe lavere for å kjøre rent EL. For det ble ikke ordentlig varmt. Er det ned mot -10 blir det ukomfortabelt kaldt tror jeg.
Derfor, tror det blir til å stille inn motstand til å lure bil ned til rundt -5, og så får det bli å varme seg på bensin. Skal jo ikke hakke tenner for en hver pris heller.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Fått gjort ferdig montering.
Ble til at jeg har en motstand på 10kOhm i paralell, for flate ut kurve. Kan slås av og på med den øverste bryter.
Har videre en 1,2 kOhm i serie med kretsen for å  "løfte" kurve så det stemmer med omlag 20 grader.
Denne kan jeg bypase med nderste bryter. Ved "ekstrem kulde" kan den brukes for å flytte lest kupetemperatur omlag 10C varmere.
Om alt stemmer nå, så kan jeg la varmeapparat stå på 20, og bilen oppføre seg som den ellers gjør med å holde på å justere ned til 15,5 etc.


Modifisert karakteristikk:



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Blip

Sitat fra: kammiz på onsdag 15. februar 2017, klokken 10:34
...
ang at de ikke klarte å selge boksen i norske nettbutikker, det har vel noe med prisen å gjøre.. bestill den fra utlandet, så trekker de av moms før de sender og du ender opp med å spare et par lapper ifht den norske prisen.
Sjekk med Electrolux (elbilhjelpen.no) Tror han selger disse pluggene for Leaf, så han kan sikkert skaffe Phev-versjonen også.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA