Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon i garasjen?

Startet av bjorntj, søndag 29. januar 2017, klokken 10:44

« forrige - neste »

Homecast

Skjønner ikke hvorfor du argumenterer for fleksibilitet når du samtidig sier at type 1 blir borte.
Og har alle diesel i garasjen når man selv kjøter bensinbil?
Hjemme hos deg selv velger man det som passer din bil.

Og henger man opp kabel kjøter man ikke over den heller

+ at 10 meter kabel er både kostbart og tungvint å håndtere i hverdagen.
Og det å beregne at garasjen skal være full av alt annet enn bil ser jeg på som veldig spesiell... bilen i garasjen, hvis ikke får man sette lader utenfor om det er der bilen skal stå

16A lading = salto 503, 32A lading = salto 563
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

automat

Har man type1-bil, så bør man kjøpe ladestasjon uten fast kabel. For den neste bilen man kjøper er sannsynligvis type-2.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bjorntj

Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

nofuelno

Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 17:18
Sitat fra: nofuelno på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:41
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:27
Hmmm... Jeg tenkte at Salto var billigere enn f.eks den KEBA veggboksen lengre opp men den er da ikke det mao?
Salto sin er noe dyrere enn KEBA.

Rart, for når jeg skal kjøpe er Keba betydelig dyrere. Spesielt når man tar med at billigste Keba krever b type jfb

UPDATE ! : Når får du KEBA sin e-modell med innebygget DC lekasje deteksjon. Prisen er den samme som før !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Ulle

Vurderer det samme selv til ny i3. Stusser litt på noen av rådene i denne tråden; det kan virke som om de preges av hva man selger selv. Nedenfor er vurderingen jeg har kommet til - såvidt jeg kan se er det ingen ladestasjoner på markedet med moderne spec (mode 2/22kw/lastdeling) som er i nærheten av Tesla og Ecolite på pris.

-Kontakt og kabel:
type-2 kontakt er "standard" i dag. Har du ikke planer om å kjøpe en eldre bil/leaf så vil type-2 kontakt passe. Da er det heller ingen grunn til ikke å velge fast ledning. Velg så lang ledning at gjester kan lade utenfor garasjen ved besøk.

-Kapasitet:
Velg lader med så høy kapasitet som mulig. Har du 400v/3-fas anlegg (nyere hus) kan du få 22kw. Krever at du legger opp en 32a kurs, men det bør du gjøre når du uansett må legge opp ny kurs til ladestasjon.

Nyere elbiler som feks i3 94ah kan lade med 11kw, tesla vel med inntil 16.5 osv. Antatt at de fleste elbiler om få år vil ha 50+kw batteri kan man også forvente at de vil kunne lade med opp mot 22kw på type-2, sånn at du får semi-hurtiglading hjemme.

-Lastdeling::
Velg lader med mulighet for lastdeling så kan du koble opp en ekstra lader på samme punkt (sikring) når/om behovet melder seg.

-jordfeilbryter: ladestasjon må ha jordfeilbryter type b enten integrert eller montert i sikringsskap. Du sparer elektrikerkroner om denne er integrert i lader.

Basert på spec'en over har jeg som nevnt kommet frem til at det kun er to ladere på markedet til en ok pris:

-Tesla wall connector (kr 5945)
22 kw
7.5m type 2 kabel (evt 2.5m 500kr mindre)
Kan montere flere med lastdeling
Ikke integrert jordfeilbryter (må monteres i sikringsskap)

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

- Viridian ecolite (kr 5950 + ca 2200 for 5-10m kabel)
22kw
Ikke kabel, må kjøpes i tillegg
Kan montere flere med lastdeling
Integrert jordfeilbryter (kan fås uten kr 900 billigere)

Jeg vil tippe at elektriker skal ha omtrent det samme for en jordfeilbryter som prisen på en type-2 kabel, så prismessig kommer disse alternativene omtrent ut på ett. Installasjon kommer selvfølgelig i tillegg vil bero på individuelle forhold (anlegg, kabelstrekk mv).

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Tar gjerne i mot tips på andre konkurransedyktige ladere (spec som nevnt, under 10k pris med kabel).
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA