Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon i garasjen?

Startet av bjorntj, søndag 29. januar 2017, klokken 10:44

« forrige - neste »

bjorntj

Hei..

Akkurat bestilt meg Hyundai Ioniq og driver med litt research på hvilken ladestasjon jeg skal sette opp i garasjen min. Tror jeg har kommet fram til at det jeg bør installere en ny 32A /400V kurs (ser ut til at jeg har 400V inn til garasjen fra før av) men mer usikker på hvilken ladestasjon:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html

Saltoboks

Eller er det andre type bokser jeg bør se på?

Også, kan jeg bruke min vanlige elektriker til å installere slike bokser eller må man ha noen som har "opplæring" til slikt?


mvh,
BTJ
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

jkirkebo

#1
Du kan bruke din vanlige elektriker. Det greieste er å kjøpe boks med jordfeilbryter type B integrert, da må man bare passe på å bruke en vanlig automatsikring i skapet (ikke jordfeilautomat) samt å bruke dobbeltisolert kabel fra skap til ladestasjon (i praksis PFXP). Pass da på at elektrikeren ikke bruker PFSP, mange er glad i dette av en eller annen merkelig grunn (siden PFXP er enklere å koble).

Altså:
Automatsikring (4-pol for 3x32A 400V)
PFXP kabel (5g6 eller 5G10 for 3x32A 400V)
Ladestasjon med B-vern

Det er det som gir minst elektrikerjobb og lavest regning derfra. Får du lov å anskaffe og strekke kabelen selv kan du spare endel penger på det også. Få i så fall elektriker til å godkjenne kabeldimensjon først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Anbefaler å be installatøren sette opp en vanlig jordfeilautomat type A i sikringsskapet i kombinasjon med en veggboks fra KEBA med DC-vern da det er mange installatører som har positiv erfaring med denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p30b-32a#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

bjorntj

Takk for svar.

Er det verdt å legge i 3-5000 ekstra i en ladestasjon kontra f.eks Salto med ca samme spec?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

Høyst tvilsomt.

Salto sin høyere pris er nok mest grunnet flere salgsledd som alle skal ha sin avanse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bjorntj

Hmmm... Jeg tenkte at Salto var billigere enn f.eks den KEBA veggboksen lengre opp men den er da ikke det mao?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

Nå vet jeg ikke hvilken av disse som er dyrest. Har aldri klart å finne en pris på Salto sine uttover at de koster rundt 12-13 000 ferdig montert + mva, noe som antyder 10 000 kr, eller omtrent dobbelt så mye som våre Ratio ladestasjoner.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:27
Hmmm... Jeg tenkte at Salto var billigere enn f.eks den KEBA veggboksen lengre opp men den er da ikke det mao?
Salto sin er noe dyrere enn KEBA.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Homecast

Sitat fra: nofuelno på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:41
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:27
Hmmm... Jeg tenkte at Salto var billigere enn f.eks den KEBA veggboksen lengre opp men den er da ikke det mao?
Salto sin er noe dyrere enn KEBA.

Rart, for når jeg skal kjøpe er Keba betydelig dyrere. Spesielt når man tar med at billigste Keba krever b type jfb
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

bjorntj

Takk for svar men er bare litt klokere..  :angel:

Kan jeg like gjerne kjøpe denne:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
(eller er det noen grunn til ikke å kjøpe denne?)

Eller bør jeg gå for dyrere, ala Saldo/KEBA? Er det slik her og, at dyrere ofte er bedre eller betaler man for ett navn?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

Homecast

De skal være bygd etter samme Norm som betyr at de skal gjøre samme jobben

Det går mer på hva skjer om en komponent feiler.

Dersom du har kjøpt denne selv og får elektriker til å installere så vil du måtte betale elektriker for både demontering og remontering dersom denne må sendes inn

Salto leverer kun gjennom elektriker, som da leverer til deg med garantier på komplett installasjon, derav slipper du å tenke på noe dersom noe skulle skje.

Det er en av tingene du eventuelt må vurdere selv.

I tillegg er fastmontert kabel (som du ikke har mulighet til å få med stasjonen du linket til) mye mer behagelig i hverdagen, man slipper å gå bak i bagasjerommet for å finne mode 3 kabelen og koble til både i bil og stasjon, med fast kabel type 2 (som også er veien fremover, kommer nok ingen nye biler med type 1) så er stasjonen alltid klar og bare å plugge til

Noen svarer da at det bare er å kjøpe en ekstra kabel, men da kommer det plutselig enda mere kost til på en type 2 boks.

Slik jeg ser det er type 2 bokser fint når du ikke vet hvem som kobler seg til (offentlige plasser) og fast kabel når du skal parkere din egen bil.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

bjorntj

#11
Høres fornufting ut...

Hvilken Salto boks ville du/dere ha anbefalt?


BTJ
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på tirsdag 07. februar 2017, klokken 13:00
I tillegg er fastmontert kabel (som du ikke har mulighet til å få med stasjonen du linket til) mye mer behagelig i hverdagen, man slipper å gå bak i bagasjerommet for å finne mode 3 kabelen og koble til både i bil og stasjon, med fast kabel type 2 (som også er veien fremover, kommer nok ingen nye biler med type 1) så er stasjonen alltid klar og bare å plugge til

Fast kabel har noen flere ulemper i tillegg til at du ikke får ladet elbil nr. 2 om du f.eks skulle finne på å kjøpe en brukt Leaf.

1. Du får ikke endret lengde på ledningen, om du skulle finne ut at 5m var for kort og at 10m hadde vært fint fordi garasjen plutselig er full av skrot og det hadde vært kjekt å kunne lade utenfor.

2. Du får ikke fikset ladestasjonen på en rimelig måte etter at du kjørte over pluggen som plutselig lå på bakken slik at den gikk i stykker. F.eks Tesla selger ikke reservedeler til Wall Connector så vidt jeg vet. Da må man reparere med 3.parts deler og betale for jobben, istedenfor å bare kjøpe en ny kabel og plugge inn.

3. Svogeren din som er på besøk med sin Kia og trenger strøm må ta til takke med 10A fra schuko og ikke 32A fra din ladestasjon da kabelen ikke passer.

Når det er sagt blir EcoLite med fast kabel tilgjengelig i mars. Jeg kommer dog ikke til å lagerføre veldig mange eller anbefale produktet, men for de som vil ha fast kabel til en noe rimeligere pris enn ladestasjon med type 2 uttak + type 2 kabel blir den ihvertfall å få. Kommer kun til å ta inn med fast type 2 kabel, fast type 1 kabel ser jeg ikke noe marked for lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjorntj

Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:16
Hmmm... Slutt å forvirre meg...  :P ;)

OK. Kjøp denne:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2-rcd-b?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

Topp kvalitet, rimelig, perfekt for Hyundai og rimelig å montere grunnet innebygget Jordfeilvern type B og med fast kabel som dermed alltid er der du trenger den. Kan monteres på alle kurser fra 10-40A via stikk, eller fast.

Løse kabler er lagervare om du trenger lengre eller bytter bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA