Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme og eldre hus

Startet av Ecinnaj, fredag 27. januar 2017, klokken 17:21

« forrige - neste »

Ecinnaj

Noen som vet hvordan det blir med lading hjemme og eldre hus?
Jeg leier et hus med eldre sikringsskap (altså ikke automatsikringer) men slike man bytter selv.

Vil det være mulitg å lade hjemme eller vil sikkringene gå heletiden.
Nå står diselbilen på strøm med motorvarmer og vifte inni bilen og det virker ikke som det er et problem.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


Dampmaskin

Kommer helt an på sikringene og bilen. Med 10A-sikringer må du lade på 10A eller mindre. Med 16A-sikringer må du lade på 16A eller mindre.

Deler du kursen (sikringen) med noe annet, må du ta det inn i beregningen. F.eks. hvis du har en varmeovn som trekker 4A på samme 10A-sikring som du lader fra, har du bare 6A igjen til lading.

Og merk at hvis du tyner sikringen helt opp mot grensen, så vil den bli varm, så det er absolutt best å ha litt å gå på.

Ecinnaj

Sitat fra: OlafGTE på fredag 27. januar 2017, klokken 17:37
Kommer helt an p� sikringene og bilen. Med 10A-sikringer m� du lade p� 10A eller mindre. Med 16A-sikringer m� du lade p� 16A eller mindre.

Deler du kursen (sikringen) med noe annet, m� du ta det inn i beregningen. F.eks. hvis du har en varmeovn som trekker 4A p� samme 10A-sikring som du lader fra, har du bare 6A igjen til lading.

Og merk at hvis du tyner sikringen helt opp mot grensen, s� vil den bli varm, s� det er absolutt best � ha litt � g� p�.
Ok jeg aner ikke hva de er på.
Har skapet og kontakten jeg skal bruke i kjelleren så det skal ikke være noe annet på den kursen om det er egen for kjelleren da.

Tenker på den nye e-golfen.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


Ballemann

Disse gamle sikringene bruker mye lengre tid på å "slå ut" enn dagens automatsikringer. Så vær forsiktig, ikke trekk maks ut av kursen, det kan bli katastrofalt.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

elektrolux

Obs på at gamle hus gjerne hadde en takboks som koblingspunkt.

Det betyr at strømmen du trekker i garasjen kan gå via gamle koblinger som ikke har sett slik langvarig og høy last noengang.

For like over 10 000 kr kan du via en av våre samarbeidspartnere få lagt opp et mode 3 ladepunkt om du bor nær en av de 5 store byene. Kanskje vært investeringen med tanke på tilstanden du beskriver.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ecinnaj

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. januar 2017, klokken 18:34
Obs p� at gamle hus gjerne hadde en takboks som koblingspunkt.

Det betyr at str�mmen du trekker i garasjen kan g� via gamle koblinger som ikke har sett slik langvarig og h�y last noengang.

For like over 10 000 kr kan du via en av v�re samarbeidspartnere f� lagt opp et mode 3 ladepunkt om du bor n�r en av de 5 store byene. Kanskje v�rt investeringen med tanke p� tilstanden du beskriver.
Joda men er mye penger å invistere i noe som ikke er mitt og en plass jeg bare bor midlertidig. Evt noen år.
Kan jeg ta den med meg når jeg flytter igjen da?
Bor i trondheim


Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


elektrolux

Ja, vi har såkalt semiportabel løsning. Da tar du med deg selve ladestasjonen som koster fra 4390.-

Deler du faktura med hushaien kan kanskje han ta kostnaden på installasjonen som han uansett nyter godt av når han kan reklamere med lademulighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ecinnaj

Sitat fra: OlafGTE på fredag 27. januar 2017, klokken 17:37
Kommer helt an p� sikringene og bilen. Med 10A-sikringer m� du lade p� 10A eller mindre. Med 16A-sikringer m� du lade p� 16A eller mindre.

Deler du kursen (sikringen) med noe annet, m� du ta det inn i beregningen. F.eks. hvis du har en varmeovn som trekker 4A p� samme 10A-sikring som du lader fra, har du bare 6A igjen til lading.

Og merk at hvis du tyner sikringen helt opp mot grensen, s� vil den bli varm, s� det er absolutt best � ha litt � g� p�.
Det var 10a i kjelleren.
Er ingenting annet på den kursen så vidt jeg vet.
Vil det gå?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


elektrolux

#8
Prøv, og ta en sjekk etter 1/2t langs kursen.

Med original ladekabel og 10A lading får du nok lading til å kunne kjøre rundt 300 km/ døgn.

10t lading = 23 kW = 150 km kjøring som tar 2 t

Du får 2 slike syklusser på 1 døgn altså 300 km ut av et 10A stikk ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ecinnaj

Ok tusen takk tror jeg skjønte det.

Kan lade mellom 08-15 på jobb og 16.30-7.00 hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA