Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sikkerhet

Startet av bmw2002, onsdag 25. januar 2017, klokken 17:20

« forrige - neste »

bmw2002

Det er flere områder jeg føler Ampera-E kanskje ikke lever opp til europeiske biler, f.eks seter og interiør.

Men hva med sikkerhet? Så at Ford Mustang ble testet av Euro NCSP og fikk bare 2 stjerner!

Jeg kjører ikke rundt med familien i en bil med elendig kollisjonssikkerhet...

knut3448

The Chevy Bolt EV should achieve top safety ratings, GM says.
http://www.thecarconnection.com/review/1101897_2017-chevrolet-bolt-ev_safety_5

Satser på at de får rett. Forøvrig satt jeg i en Ioniq med stoffseter i dag. Det er mye hardplast i den og!

Como

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 25. januar 2017, klokken 17:20
Det er flere områder jeg føler Ampera-E kanskje ikke lever opp til europeiske biler, f.eks seter og interiør.

Men hva med sikkerhet? Så at Ford Mustang ble testet av Euro NCSP og fikk bare 2 stjerner!

Jeg kjører ikke rundt med familien i en bil med elendig kollisjonssikkerhet...
Enig, hvis Opel Ampera-e ryker på en "Toyota Urban Cruiser tabbe", så må jeg ta en ny prat med selger. Det er ikke greit.
Regner med at Euro NCAP får testet bilen før levering i juni.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

AmocoCadiz

Er Bolt AE enda ikke sikkerhetstestet?

Er jo solgt og levert mange nå, også snart flere biler på veien i Norge. Greit å få vite crash-score og rigiditet av kupeen, særlig siden det er en mindre bilmodell.

Trond.m

#4
Det har jeg ventet på også. En liten bil med et stort tungt batteri blir jo utsatt for store påkjenninger vel en kollisjon. Jeg trodde alle biler måtte sikkerhetstestes før de ble typegodkjent, men det er kanskje ikke noe krav. Men Ampera ble jo testet av Euro NCAP i 2011, og ble årets bil i Europa i 2012 så der var de tidig ute. Jeg har skrevet til Euro NCAP for å høre hva de har på gang i forhold til Opel Ampera-e. Vi får se om de svarer, da det sikkert er underlagt taushetsplikt, men de bør jo kunne svare på om de jobber med saken. De hadde umidlertid følgende informasjon på sin kontaktside, så man må nok ikke ha for store forhåpninger om svar ???

"Due to time and programme constraints, we cannot guarantee to respond to each individual enquiry, particularly if the question is answered on our website "

Merkelig at heller ikke at Chevrolet BOLT har blitt testet av NHTSA eller IIHS.

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/CHEVROLET/BOLT/4%252520DR/FWD#safety-ratings-rollover

http://www.iihs.org/iihs/ratings



AmocoCadiz

Sitat fra: TM på fredag 14. april 2017, klokken 07:38
Det har jeg ventet på også. En liten bil med et stort tungt batteri blir jo utsatt for store påkjenninger vel en kollisjon. Jeg trodde alle biler måtte sikkerhetstestes før de ble typegodkjent, men det er kanskje ikke noe krav. Men Ampera ble jo testet av Euro NCAP i 2011, og ble årets bil i Europa i 2012 så der var de tidig ute. Jeg har skrevet til Euro NCAP for å høre hva de har på gang i forhold til Opel Ampera-e. Vi får se om de svarer, da det sikkert er underlagt taushetsplikt, men de bør jo kunne svare på om de jobber med saken. De hadde umidlertid følgende informasjon på sin kontaktside, så man må nok ikke ha for store forhåpninger om svar ???

"Due to time and programme constraints, we cannot guarantee to respond to each individual enquiry, particularly if the question is answered on our website "

Merkelig at heller ikke at Chevrolet BOLT har blitt testet av NHTSA eller IIHS.

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/CHEVROLET/BOLT/4%252520DR/FWD#safety-ratings-rollover

http://www.iihs.org/iihs/ratings
Bra du har tatt kontakt med EuroNCAP,
interessant å høre hva de svarer.

Tror kræsj rating får en del betydelse for Bolt /AE,
siden den bryter tradisjonelle grenser for kundegrupper og blir første reelle alternativ til alle de som nå kjører liten diesel/bensinbil, ofte barnefamilier som naturlig nok er opptatt av sikkerhet  med barn i bil.

Selv om den har de nye sikkerhetssystemene som autobrems er det noen situasjoner ved front mot front eller mot fjellvegg som slike systemer til slutt ikke hjelper, men hvor biliens fysiske design og materialvalg (stålkvaliteter) avgjør hvordan kræsjkreftene fordeles.

Nå er det også, som du sier, en ny type biler med mindre størrelse men med stor masse i bunn, noe som antagelig oppfører seg litt annerledes enn de tradisjonelle biltypene med liten størrelse OG lav vekt?

Hva skjer ved ev. voldsom kollisjon med slike mindre (el-)biler med stor vekt i bunnen egentlig, da trenger en vel ekstra rigid kupe, hvis den ikke skal dele seg horisontalt i to?

kaiat

EuroNCAP er en frivillig sak, det er ikke noe krav til dette. Det er flere biler som ikke har blitt testet av EuroNCAP, blant annet Tesla Model X.

Trond.m

Sitat fra: kaiat på fredag 14. april 2017, klokken 15:27
EuroNCAP er en frivillig sak, det er ikke noe krav til dette. Det er flere biler som ikke har blitt testet av EuroNCAP, blant annet Tesla Model X.
Det er rart hvis det ikke finnes noen sikkerhetskrav. Jeg mener å ha hørt at grunnen til at Think var registrert som 4 hjuls motorsykkel var at den ikke tilfredstilte sikkerhetskravene til biler. Uansett tror jeg Opel vil teste en bil de vil selge mange tusen eksemplarer av. Uten Euro NCAP test så er det uaktuelt for meg å beholde bilen. Da blir det e-Golf, for jeg bruker heller noen timer mer ved ladestasjoner enn resten av livet i rullestol  ;)

Elmo

Sitat fra: TM på fredag 14. april 2017, klokken 19:52
Jeg mener å ha hørt at grunnen til at Think var registrert som 4 hjuls motorsykkel var at den ikke tilfredstilte sikkerhetskravene til biler.

Think har da aldri vært registert som 4 hjuls motorsykkel.  Kewet/Buddy derimot . . . .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kaiat

Sitat fra: TM på fredag 14. april 2017, klokken 19:52
Sitat fra: kaiat på fredag 14. april 2017, klokken 15:27
EuroNCAP er en frivillig sak, det er ikke noe krav til dette. Det er flere biler som ikke har blitt testet av EuroNCAP, blant annet Tesla Model X.
Det er rart hvis det ikke finnes noen sikkerhetskrav. Jeg mener å ha hørt at grunnen til at Think var registrert som 4 hjuls motorsykkel var at den ikke tilfredstilte sikkerhetskravene til biler. Uansett tror jeg Opel vil teste en bil de vil selge mange tusen eksemplarer av. Uten Euro NCAP test så er det uaktuelt for meg å beholde bilen. Da blir det e-Golf, for jeg bruker heller noen timer mer ved ladestasjoner enn resten av livet i rullestol  ;)

Det er nok sikkerhetskrav, men EuroNCAP er frivillig og ikke et krav. ;) Men en bilfabrikant som unngår å teste bilene sine i EuroNCAP-programmet inngir jo ikke tillit, så de fleste tester likevel. Blir det fem stjerner, kan du være sikker på at en hvilken som helst bilfabrikant slår det stort opp i enhver annonse.

Think var i sin tid en av fire elbiler som klarte de lovpålagte sikkerhetskravene i USA og Europa mener jeg å huske, de andre var Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev og Tesla Roadster.

Trond.m

Dette er hva Euro NCAP svarte på min forespørsel om de hadde pågående tester av Ampera-e. Sier vel ikke så mye.

"Dear Sir

Thank you for your interest in Euro NCAP.

All the cars ever tested by Euro NCAP can be found on our web site. Click on the link below and select the make and model you are interested in. http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings

If the car you are looking for is not listed, it means that it has not been tested.

Please keep in mind that Euro NCAP is a non-profit organization and as such, has got time and cost constraints. We therefore have to take a decision on the cars we test and choose the bestselling models and brands, that are sold across Europe and that can reach the widest range of consumers.

However a lot of new cars such as the one you mention below should be tested in the course of this year and we invite you to continue checking our website or to subscribe to our newsletter in order to be kept informed of new results. Our next publications will be on 31st May, 5th July & 6th September.

Thanks for your continuous support.

Euro NCAP

Ipadjove



Stikkkontakt


AmocoCadiz

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 20. juni 2017, klokken 18:53
Elendige lys :-1-:
Dårlige lys er en dårlig egenskap all den tid vi har mye mørketid høst vinter tidlig vår i Norge.
Men det er det lettere å gjøre noe ved, feks ved neste oppgradering av bilen. Dog er IIHS kommentaren til lysene at de også blender møtende trafikk, det er klart skummelt, men må kunne justeres fra Chevrolet

Det viktigste er likevel at bilen har god innebygget sikkerhet, noe AE heldigvis har vist nå ifølge IIHS USA crashtest prosedyrene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA