Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ac reversert polaritet på solcelleanlegget

Startet av Stian83, søndag 22. januar 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

Stian83

Jeg holder på å få montert solcelleanlegg. Elektrikker har vært å montert alt forrige uke. Koblet til solcellene og startet annlegget, men fikk feilmelding om reversert ac polaritet. (noe som jeg ikke forstår da polariteten på ac er noe helt annet enn på dc). Trodde først inverteren (fronius 3.6) var defekt. Men har en til som viste samme feil. Forsøkte så å koble opp på en annen kurs som jeg allerede har et fungerende anlegg på. Da fungerer det helt fint. 

Er det noen som har opplevd dette?. Elektikkeren var usikker. Skulle få tilbakemelding på mandag.

Error 463 på froniusen.
Har noen en forklaring?

jkirkebo

Sitat fra: Stian83 på søndag 22. januar 2017, klokken 21:13
Jeg holder på å få montert solcelleanlegg. Elektrikker har vært å montert alt forrige uke. Koblet til solcellene og startet annlegget, men fikk feilmelding om reversert ac polaritet. (noe som jeg ikke forstår da polariteten på ac er noe helt annet enn på dc). Trodde først inverteren (fronius 3.6) var defekt. Men har en til som viste samme feil. Forsøkte så å koble opp på en annen kurs som jeg allerede har et fungerende anlegg på. Da fungerer det helt fint. 

Er det noen som har opplevd dette?. Elektikkeren var usikker. Skulle få tilbakemelding på mandag.

Error 463 på froniusen.
Har noen en forklaring?

Har du TN-nett (400V)? I så fall er det viktig å koble N og Lx til riktig terminal. For 230V IT skal det ikke spille noen rolle, men sjekk isåfall at det ikke er en kraftig jordfeil på nettet (at en av fasene ligger til jord).



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stian83

#2
Det er 230v anlegg, ikke 400. Så N er ikke null-leder. Det er jordfeilbrytere på alle sikringer.

Helt uforståligt for meg. Det skal ikke være noe galt med anlegget.

Rav4_EV

Fra teknisk beskrivelse :Mains connection   1~NPE 230 V

Da er det vel ikke brått sikkert at den liker IT nett ?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Og fra "operators manual":
463
AC polarity inverted (L/N)
Description Inverter does not feed energy into the grid.
Remedy Check AC polarity (L/N)
If status code persists: Contact a Fronius-trained service technician

Denne er vel neppe egnet for IT nett uten en transformator.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Stian83 på mandag 23. januar 2017, klokken 06:54
Det er 230v anlegg, ikke 400. Så N er ikke null-leder. Det er jordfeilbrytere på alle sikringer.

Helt uforståligt for meg. Det skal ikke være noe galt med anlegget.

Ikke ditt nei. Men det kan være feil hos naboen, slik at en av fasene ligger til jord. Da klikker inverterne mine ihvertfall.

Sjekkes ved å måle mellom alle 3 fasene og jord, det skal være ca. 130V. Måler du 0V mellom en fase og jord er det jordfeil på nettet, som kan føre til at inverteren tror at det er TN-nett. Om du da har 0V mot jord fra den fasen som er koblet til L blir det trøbbel. Prøv evt. å bytte om på dem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stian83

Takker for svar. Er snodig hvis den ikke skal fungere på vanlig 230v nett da den fungere på en av kursene, men ikke på andre. Jeg heller litt i mot at det kanvære noe galt med jord. Skal hjem å måle mot jord.

Takker for alle svarene :)

jkirkebo

Sitat fra: Stian83 på mandag 23. januar 2017, klokken 16:22
Takker for svar. Er snodig hvis den ikke skal fungere på vanlig 230v nett da den fungere på en av kursene, men ikke på andre. Jeg heller litt i mot at det kanvære noe galt med jord. Skal hjem å måle mot jord.

Takker for alle svarene :)

Om de to kursene bruker forskjellige faser vil en jordfeil gjerne bare slå ut på den ene. Når det var jordfeil i området her var det kun en av mine tre inverere som sluttet å virke. De er koblet på hver sin fase for å få jevn belastning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stian83

Nå har jeg målt:
L1 130v, L2 140v, L3 130V

Koblet ut hovedsikringene for å sjekke om det var huset vårt denlille feilen på L2 var i, men måler likt. Kan dette være nok til at inverteren merker det som feil?

Jeg fikk ikke testet inverteren i dag fordi solen er gått ned til jeg kommer fra jobb :/

zyp

Per side 34 i Operating Instructions:
SitatMake sure that the grid neutral conductor is grounded. For IT networks (isolated networks without grounding), this is not the case, and operation of the inverter is not possible.

Stian83

#10
Sitat fra: zyp på mandag 23. januar 2017, klokken 21:54
Per side 34 i Operating Instructions:
SitatMake sure that the grid neutral conductor is grounded. For IT networks (isolated networks without grounding), this is not the case, and operation of the inverter is not possible.

Flott. Tusen takk. Da er det ikke polariteten som er problemet, men mest sannsynlig noe med jordingen.

Edit: eller?? Vil den ikke fungere på IT nett? Fordi den gjør jo det? Men ikke på alle kursene.

Muffinman

Dette leser jeg som at inverteren ikke er beregnet for IT-nett.

Stian83

Kanskje jeg må skaffe en annen inverter da. Takk for all hjelp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA