Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

B-vern

Startet av e-curious, fredag 20. januar 2017, klokken 20:39

« forrige - neste »

e-curious

Er det forskjeller i kvalitet og sikkerhet til ulike b-vern?
Jeg ser at prisene varierer ganske mye fra produsent til produsent.

Dersom jeg har A-vern i sikringsskapet, kan jeg da ha B-vern i ladeboksen?

nofuelno

Sitat fra: e-curious på fredag 20. januar 2017, klokken 20:39
Er det forskjeller i kvalitet og sikkerhet til ulike b-vern?
Jeg ser at prisene varierer ganske mye fra produsent til produsent.

Dersom jeg har A-vern i sikringsskapet, kan jeg da ha B-vern i ladeboksen?

Dersom du har A-vern i sikringsskapet, kan du ha B-vern i ladeboksen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

e-curious

Hva er forskjellene i kvalitet mellom de ulike b-vernene?

Homecast

Sitat fra: nofuelno på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:10
Sitat fra: e-curious på fredag 20. januar 2017, klokken 20:39
Er det forskjeller i kvalitet og sikkerhet til ulike b-vern?
Jeg ser at prisene varierer ganske mye fra produsent til produsent.

Dersom jeg har A-vern i sikringsskapet, kan jeg da ha B-vern i ladeboksen?

Dersom du har A-vern i sikringsskapet, kan du ha B-vern i ladeboksen.

Dette stemmer vel ikke.

om du leser dokumentasjonen fra produsentene av sikringer er det IKKE lov å montere en jordfeilbryter type B etter en jordfeilbryter type A!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Da er det fint å bruke semiportable ladestasjoner med B vern, slik at det ikke blir en fast montering i strid med disse reglene. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

hjelper like lite da det ikke er tillatt uansett tilkobling når du leser hvordan vern leverandørene skriver at det skal være!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 09:36
hjelper like lite da det ikke er tillatt uansett tilkobling når du leser hvordan vern leverandørene skriver at det skal være!
Her snakkes det vel litt forbihverandre.
Nytt opplegg til stikkontakt for lading av elbil:
B-vern er et forskriftskrav.

Eksisterende opplegg med en jordfeilautomat i sikringsskapet:
"Elektrolux løsningen" er en bra forbedring.

Beste og anbefalte løsning:
Fastmontert ladestasjon. B-vern enten i sikringsskap eller i ladestasjon. Avhengig av ladestasjonen vil det for noen være greit med en automatsikring for andre typer vil en jordfeilautomat måtte brukes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Nja, ikke enig. ABB i vedlegg side 24-25 kan ikke gå god for at vernet løser ut som det skal gitt forankoblet vern type A
funksjon kan endrer seg ved en feil på anlegget.

I værste fall er det en forankoblet jordfeilbryter for hele huset, og da har man ved en feil ikke jordfeilbryter for hverken bad, utestikk eller noe annet i hele huset.

Man kan si det slik at det kan risikovurderes til at dersom det er 30mA A type jordfeilbryter som går til kun det uttaket vil det være ok, da siden det ikke er noe annet som blir rammet ved ev funksjonssvikt og den da er beskyttet av B vern i boksen.

Derimot om det befinner seg noen som helst andre laster på denne kursen så er ikke anlegget godkjent med bakgrunn i det over.

TS nevner ikke noe om sitt anlegg annet enn A type jordfeilbryter forankoblet og dermed vil det avhenge i om det passer til situasjonen beskrevet over eller ikke.

synspunkter? =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 10:44
Nja, ikke enig. ABB i vedlegg side 24-25 kan ikke gå god for at vernet løser ut som det skal gitt forankoblet vern type A
funksjon kan endrer seg ved en feil på anlegget.
Det er litt vanskelig å forstå hva du er uenig i.
For nye anlegg er det ganske klart hva som må til.

For eksisterend opplegg er en hver forbedring et gode.

Jeg tror du har missforstått ABB. Her har vi en forandkoblet jordfeilbryter 300mA som en kan risikere ikke fungerer på grunn av DC jordfeil mindre enn 30mA om summen av jordfeil på en del av de andre A-automatene kommer over 300mA. Dette er neppe en løsning du finner i norske hjem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Hvis du leser hele teksten så er det eksempelet bare med 300mA
den kunne like gjerne vært 30mA. se teksten. det står ikke at det er valgfritt men at det MÅ være type B oppstrøms.

Alternativt er å koble seg inn foran jordfeilbryteren, men da er ikke stikk lovlig, da må det kobles direkte.

En ting er forbedring, men det er ikke lov å installere utstyr direkte imot leverandørens monteringsanvisning.

Since Type B RCCBs are used in the presence of loads
that can also generate direct fault currents, when designing
the electrical system any other RCCB installed upstream of
a Type B RCCB, and which is traversed by the same fault
current, must also be a Type B RCCB (s. Fig. 3). Any direct
current leakage could impair the proper operation of the
upstream Type AC, A or F RCCBs which are not suitable in
the case of direct residual currents. In fact, even if Type B
RCCBs protect against direct fault currents, the tripping value
(for example 60 mA for a circuit breaker with IΔn = 30 mA) is
high enough to compromise the regular operation of other
non-Type B RCCBs. It is therefore necessary to derive the
power supply of Type B RCCBs upstream of any non-Type B
RCCBs; or, if an upstream RCCB is required, one must use
a Type B for this one as well.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

Når en ikke snakker om et nytt opplegg:
Jeg tror det er enighet om at en kan lovlig lade fra en hvilken som helst lovlig opplagt jordet stikkontakt i lademodus 1 og 2. Helt uavhengig av hva den har av sikringer og jodfeilbrytere.

Apparatforskriften for lademodus 2 innholder et krav til kladd/semiportabel om innebygget jordfeilbryter minst type A. B er minst type A. Derfor kan en CE merket semiportabel ladestasjon kobles til en hvilken som helst lovlig stikkontakt.

En annen ting er at de fleste ladestasjoner er for fast montasje, og montasjeanvisningen for disse forteller noe om krav til forankoblet utstyr. For noen kreves forankoblet B type, for andre forankoblet A type, og noen trenger kun en automatsikring.

Jeg tror også vi er enig om at en fastmontert ladestasjon (mode3) er den beste løsningen.

Ellers vil jeg jo anbefale alle som har skrusikringer eller anlegg med felles forankoblet jordfeilbryter å renovere sikringsskapet, avisene er fulle av gode tilbud på slikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

e-curious

Sitat fra: Griffel på mandag 23. januar 2017, klokken 12:35
N�r en ikke snakker om et nytt opplegg:
Jeg tror det er enighet om at en kan lovlig lade fra en hvilken som helst lovlig opplagt jordet stikkontakt i lademodus 1 og 2. Helt uavhengig av hva den har av sikringer og jodfeilbrytere.

Apparatforskriften for lademodus 2 innholder et krav til kladd/semiportabel om innebygget jordfeilbryter minst type A. B er minst type A. Derfor kan en CE merket semiportabel ladestasjon kobles til en hvilken som helst lovlig stikkontakt.

En annen ting er at de fleste ladestasjoner er for fast montasje, og montasjeanvisningen for disse forteller noe om krav til forankoblet utstyr. For noen kreves forankoblet B type, for andre forankoblet A type, og noen trenger kun en automatsikring.

Jeg tror ogs� vi er enig om at en fastmontert ladestasjon (mode3) er den beste l�sningen.

Ellers vil jeg jo anbefale alle som har skrusikringer eller anlegg med felles forankoblet jordfeilbryter � renovere sikringsskapet, avisene er fulle av gode tilbud p� slikt.
Ved en-fase 16A :  Hva er fordelen med en Ladeboks i forhold til å ha en fastmontert ladekabel tilkoblet via CEE og b-vern på kursen?

e-curious

Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 11:25
Hvis du leser hele teksten s� er det eksempelet bare med 300mA
den kunne like gjerne v�rt 30mA. se teksten. det st�r ikke at det er valgfritt men at det M� v�re type B oppstr�ms.

Alternativt er � koble seg inn foran jordfeilbryteren, men da er ikke stikk lovlig, da m� det kobles direkte.

En ting er forbedring, men det er ikke lov � installere utstyr direkte imot leverand�rens monteringsanvisning.

Since Type B RCCBs are used in the presence of loads
that can also generate direct fault currents, when designing
the electrical system any other RCCB installed upstream of
a Type B RCCB, and which is traversed by the same fault
current, must also be a Type B RCCB (s. Fig. 3). Any direct
current leakage could impair the proper operation of the
upstream Type AC, A or F RCCBs which are not suitable in
the case of direct residual currents. In fact, even if Type B
RCCBs protect against direct fault currents, the tripping value
(for example 60 mA for a circuit breaker with IΔn = 30 mA) is
high enough to compromise the regular operation of other
non-Type B RCCBs. It is therefore necessary to derive the
power supply of Type B RCCBs upstream of any non-Type B
RCCBs; or, if an upstream RCCB is required, one must use
a Type B for this one as well.
Er det forskjell i kvalitet på de ulike b-vernene?  Jeg ser at prisen varierer.  Er fks et Siemens vern bedre enn et Chint vern og hvorfor?

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på mandag 23. januar 2017, klokken 12:42
Ved en-fase 16A :  Hva er fordelen med en Ladeboks i forhold til å ha en fastmontert ladekabel tilkoblet via CEE og b-vern på kursen?

Tja, noen mulige fordeler:

- Ladeboksen er skrudd fast og derfor mye vanskeligere å stjele.
- En ladestasjon med type 2 uttak kan lade alle typer elbiler (aktuelt ved f.eks besøk som trenger lading) mens en ladekabel er begrenset til biler med enten type 1 eller type 2 inntak.
- Ladestasjonen er normalt enklere å reparere ved feil etter utgått garanti, da ladekablene ofte har kapslinger som er vanskelig/umulig å åpne uten å ødelegge de samt at elektronikken kan være innkapslet i epoxy. En ladestasjon består stort sett av komponenter som er enkle å bytte ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Tanken bak det jeg skriver er jo at man ikke gjør et anlegg bedre, tvert imot gjør man det dårligere når man går imot en produsent sine krav.

Derfor blir jeg også litt skuffet når jeg leser om alle som leverer løsninger selv her inne som skryter at deres boks er ok å koble over alt etter de nye forskriftene, når det strengt tatt må stå i dokumentasjonen at dersom de kobles fast så er det ikke lov med A type i forkant! (dersom vi nå legger ned stikkontakten som tilfellet, har forøvrig sagt mitt på den fronten =)  )

Og No-Fuel som da åpenbart feilinformerer som her, det er heller ikke bra spør du meg! Når man ser det er så mange forhold å holde seg til.

Ang kvalitet på produktene har jeg blitt fortalt endel om Cenika sine B vern av deres konkurrenter, men ikke fått dokumentert noe. Så det blir bare en løs påstand.
Alle produserer vern etter samme norm, så sålenge de ikke bryter den skal de være godkjente på samme plan.
Det går nok mer på hva slags marginer de jobber med og om de går direkte til forbruker eller via grossistleddet, for det blir jo dyrere når 4 stk skal tjene penger på veien.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA