Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seter

Startet av Hansi, onsdag 18. januar 2017, klokken 23:55

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg kunne godt tenkt meg å møtt noen som mener de har vonde seter så kunne vi prøvesittet hverandres seter. Lurer på om det er variasjon i stoppingen?
Setene er jo ikke myke sofaseter, men de er bedre enn mye annet.
Har prøvd flere Volvoseter i det siste V40 2017 mod og V70 2012 mod, og de er ikke bedre etter min smak. Noe som var litt overraskende da setene i Volvo generelt er veldig bra.
Setene i nye Audi A8 derimot er MYE bedre.....

bno

Har ingen bias mot den ene eller det andre. Vi sitter ikke på noen fasit noen. Jeg var veldig sjetisk de første ukene med bilen mht. setene. Men altså det har gått seg til. For øvrig enig med det meste i innlegget over.

Hansi

Lagt til avstemning.

Personlig har jeg blitt vant til sitteputen, men jeg syns ryggen er for smal mot toppen, må sitte litt skjevt "oppå" den ene sidestøtten. Har vent meg delvis til det og er ellers godt fornøyd med bilen, men hvis 2018-modellen kommer med annet førersete og det blir mulig å bytte til det vil jeg vurdere det sterkt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sveinoles

Dere som finner dere til rette i framsetene er heldige. Jeg er glad på deres vegne. Godt at ikke alle har samme opplevelse som meg. Min erfaring er at yttersiden av hoftene blir «hengende» i sidestøtten i førersetet. Jeg får minimalt med støtte i selve sitteputen. Det kjennes godt allerede etter noen minutter i setet. Jeg får fysisk vondt i venstre hofteben, der det trykker mest. Det er vel ikke så rart det, når 85 kg hviler på noen få kvadratcentimeter. Jeg har forsøkt å kompensere med å legge en pute i setet, men det oppleves ikke så bra i lengden.

Jeg har tro på at det vil hjelpe å modifisere setet slik at selve sitteputa gjøres fastere/høyere. Det synes jeg at Opel burde tilby, av den grunn at det virker som om det er flere som ikke finner seg til rette.
Det beste ville kanskje vært å tilby nye seter med bredere sittepute og gjerne bredere ryggstøtte, men det er vel å tro på julenissen at Opel skulle finne på det. Når det er sagt kunne jeg gjerne ha betalt noen kroner ekstra for å kunne få tilgang til en egnet seteløsning.

Jeg har eid mange biler og har ikke opplevd lignende tidligere. Jeg har reklamert på setene, men har fått beskjed om at det ikke behandles som en reklamasjon, fordi setene anses å være i henhold til fabrikkens beskrivelse. Jeg har også blitt minnet om at jeg på eget ansvar har bestilt bilen usett. Kort tid etter jeg reklamerte på setet fikk jeg også tilbud om å levere bilen tilbake. Det er vel den mest defensive responsen jeg kunne fått.

Forhandler sier han «ikke er spesielt optimistisk på at det kommer en utbedringsløsning innen kort tid».

Det er veldig mye bra med Ampera-e og jeg satser på at det blir en seteløsning etter hvert.

DagfinnN

Sitat fra: sveinoles på mandag 21. august 2017, klokken 00:00
Kort tid etter jeg reklamerte på setet fikk jeg også tilbud om å levere bilen tilbake. Det er vel den mest defensive responsen jeg kunne fått.
Forhandler sier han «ikke er spesielt optimistisk på at det kommer en utbedringsløsning innen kort tid».
Ja - merkelig reaksjon fra forhandler. Men søk litt på forum her. Det er noen som har fått fikset sete med ved å stoppe det opp.
Jeg kjente det samme som det den første måneden, men nå har det gitt seg nesten helt. Det er vel lov til å håpe at det samme kan skje med deg?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Det er noen bilseter som trenger tilvenning. Nextgen setene i Tesla Model S er det mange som skryter av, jeg finner meg ikke til rette i dem......

DagfinnN

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. august 2017, klokken 18:31
Det er noen bilseter som trenger tilvenning. Nextgen setene i Tesla Model S er det mange som skryter av, jeg finner meg ikke til rette i dem......
De tok også en måned for meg. Senere har jeg aldri sittet i bedre seter - ikke helt objektivet kanskje :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Det er flere typer tilvenning til seter.

Setet vil til en viss grad tilpasse seg den som sitter i det mye.

Den som sitter i det vil bli vant til det.

Den som har kjøpt en bil vil psykologisk tilpasse seg.

Stinger

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. august 2017, klokken 22:33
Det er flere typer tilvenning til seter.

Setet vil til en viss grad tilpasse seg den som sitter i det mye.

Den som sitter i det vil bli vant til det.

Den som har kjøpt en bil vil psykologisk tilpasse seg.

Trodde dette skulle gjelde meg også, men etter bare 3 uker klarte jeg likevel ikke mer.
Lørdag kjøpte jeg ett liggeunderlag (tykkelse ca. 1 cm) for kr. 99,- hos Clas Ohlson og klippet dette til i passende biter. Løsnet setestoppingen som vist til tidligere i tråden. 1 lag i hele setelengden og 1 ekstra lag bakerst. Nå blir jeg ikke lenger klemt av setene og kunne nyte bilturen på søndag.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

Counterpointer

Sitat fra: Stinger på mandag 28. august 2017, klokken 14:20
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. august 2017, klokken 22:33
Det er flere typer tilvenning til seter.

Setet vil til en viss grad tilpasse seg den som sitter i det mye.

Den som sitter i det vil bli vant til det.

Den som har kjøpt en bil vil psykologisk tilpasse seg.

Trodde dette skulle gjelde meg også, men etter bare 3 uker klarte jeg likevel ikke mer.
Lørdag kjøpte jeg ett liggeunderlag (tykkelse ca. 1 cm) for kr. 99,- hos Clas Ohlson og klippet dette til i passende biter. Løsnet setestoppingen som vist til tidligere i tråden. 1 lag i hele setelengden og 1 ekstra lag bakerst. Nå blir jeg ikke lenger klemt av setene og kunne nyte bilturen på søndag.
Billig fiks, som de som ikke trives burde benytte.

Sjekket med Opel forrige dagen og de har ikke utbedring av seter som alternativ i det hele tatt. (AGR seter koster ca 60 k bare hvis noen lurte).

Tom E.


Trodde dette skulle gjelde meg også, men etter bare 3 uker klarte jeg likevel ikke mer.
Lørdag kjøpte jeg ett liggeunderlag (tykkelse ca. 1 cm) for kr. 99,- hos Clas Ohlson og klippet dette til i passende biter. Løsnet setestoppingen som vist til tidligere i tråden. 1 lag i hele setelengden og 1 ekstra lag bakerst. Nå blir jeg ikke lenger klemt av setene og kunne nyte bilturen på søndag.
[/quote]

Samme her! Jeg kjøpte også liggeunderlag hos Clas Ohlson. Åpnet setet i dag, skar til firkanter på 35 x 35 cm, skjærte ut spor i midten til setevarmekabelen og la inn 3 lag. Det tok kun 12 minutter fra start til slutt og med et utmerket resultat.

Vel, utmerket håper jeg. Fikk ikke anledning til noen lengre kjøretur i dag men merker ikke sidevangene i seteputen lengre.

Tom E.

Men det er jo direkte latterlig at så mange av oss må gjøre dette på egenhånd med en ny bil i 2017!

trykkertor

Sitat fra: Tom E. på søndag 03. september 2017, klokken 21:14
Men det er jo direkte latterlig at så mange av oss må gjøre dette på egenhånd med en ny bil i 2017!
Ikke gi Opel idéen nå.
Så går de til Clas Ohlson og kjøper liggeunderlag til 99,- og tilbyr kundene sine.
Oppgraderte premium seter + 3.500,-

Counterpointer

Ikke for å kverulere eller være negativ, men er ikke liggeunderlag litt hardt?
Han som "oppfant" løsningen brukte skumgummi også.

Ser for meg mange mulige varianter her.
Tempur, myk lateks, fast skumgummi, liggeunderlag, etafoam mm.

Stinger

Poenget var å finne noe som var fast uten å være stivt. Derved er setene like myke (eller faste) som før i midten. Samtidig mangler nå sidene understøttelse og lar seg lettere presse ned.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA